Gå til innhold

Billig bærbar til søster

YBD

Anbefalte innlegg

Hei!

Søsteren min bor i Spania og har uventet stått på en eksamen, noe som gjør at hun må skrive en del oppgaver.

Så i går ringte hun og ba meg kjøpe med en bærbar PC før jeg kommer i påsken.

Det viktigste for henne var prisen, helst ikke mer enn 10-11000. Det hun trenger er:

• et tastatur som er godt å skrive på
  • grei å bruke til internett
  • vanlig nettverkskort (til TP)
  • gjerne trådløst nettverk
  • DVD-spiller og CD-brenner (ikke DVD-brenner)
  • Diskettstasjon (kan være ekstern da)
  • Grafikk er ikke viktig, hun spiller ikke spill
  • Trenger ikke være noen skikkelig stor harddiskplass

Kan noen være så snill å hjelpe meg?

Har hørt at Dell er bra, leverer de på en uke?

Hvor er det ellers billig?

Endret av YBD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En iBook er vel egentlig perfekt. Ellers er jeg enig med "hanscats". Dell er ikke noe spesielt å anbefale. Men i den prisklassen kan man ikke få det beste. Kjøp Centrino. Hvis valget ikke blir en mac. Billige Celeronmaskiner har jeg hatt en del erfaringer med på skolen. Da mange av mine medstudenter har kjøpt. Rett og slett grusomme maskiner.

Lenke til kommentar

Da tror jeg ikke du har hørt godt etter, Dell er IKKE bra!

Sprøyt.

De er en seriøs aktør, med sine positive og negative sider som alle andre selskaper. Om du mener de er så forferdelig dårlige kan du fortelle hvorfor du mener det, istedenfor å komme med en meningsløs påstand.

Jeg ville annbefalt en Dell 510m til deg, men de leverer høyst sannsynlig ikke pcen på en uke. De bruker ofte flere dager på å bygge pcen, samt at schenker/linjegods ikke er raske. Jeg fikk min på 5 virkedager, men dette er ikke vanlig. Om leveringstid kan maks være en uke kjøper du ikke fra DELL.

Ecs har noen fine maskiner som blant annet www.digitalimpuls.no leverer. Disse er billige, men gir svært mye for pengene. PSdata er en glimrende butikk med fantastisk service (det er digital impuls også forresten), og der kan jeg annbefale Tundra maskinene.

Hva enn du gjør, kjøp en pc med pentium-m prosessor (det mange kaller centrino). De er nesten lydløse ved hennes bruk, og de har ganske god batterikapasitet.

Celeron = mye varme = veldig mye støy. Ytelsen er også elendig.

Endret av It's me
Lenke til kommentar

Takk for tips.

Tundra 1555S som de har hos psdata ser veldig grei ut. Men hva er forskjellen på denne og 1556S?

Om jeg forstår det riktig, så har ikke psdata disse på lager... Er det noen andre i Norge som fører Tundra?

Lenke til kommentar

Da tror jeg ikke du har hørt godt etter, Dell er IKKE bra!

Sprøyt.

De er en seriøs aktør, med sine positive og negative sider som alle andre selskaper. Om du mener de er så forferdelig dårlige kan du fortelle hvorfor du mener det, istedenfor å komme med en meningsløs påstand.

Jeg rangerer Dell meget lavt når det gjelder bærbare. Kjipe og usolide kabinetter samt dyre oppgraderinger som man nesten er nødt til å ha (256 mb ram er altfor lite idag). Hvor solid/holdbar en Tundra er jeg også litt skeptisk til.

Tror jeg ville anbefalt en Acer 291 selvom den er bygget av en oem-leverandør (slik som Zepto, Whitebox osv.) Budsjettet på 10-11000,- ville jeg økt siden du får mye mer for pengene da...

Lenke til kommentar

Egentlig ikke noe vanskeligere å håndtere Office X med en iBook enn det er å bruke Office et eller annet med en PC. Siden det er samme programmet.

Har aldri vært borti ei Tundramaskin selv. Men synes det virker som ei slik maskin må være perfekt for din søster. Gjør det vanligvis godt i tester også.

Orker ikke krangle mer om Dell i denne tråden. Hvis "YBD" ønsker at jeg skal utdype mitt syn angående Dell så kan jeg kanskje gjøre det. Da denne tråden er "hans". Evt. hennes. Hvis ikke er det bare å ta med i betrakningen at jeg ikke liker Dell. Noe jeg skriver nettopp på ei Dellmaskin.

Lenke til kommentar

Hvis du er fornøyd med konstruksjonen på Dell-maskiner, og kan leve med å måtte sende inn maskinen noen ganger i kundeforholdet, kan en Dell-maskin være tingen. Forutsatt at du tar deg råd til å ha minst 3 års garanti på maskinen. Hvis ikke kan du med svært stor sannsynlighet (sjekk tidligere postinger og erfaringer her) si at Dell vil begynne å krangle straks du ikke lenger har garanti, men må ta reklamasjonssaker med dem. Selv gav jeg rett og slett opp for et par år siden, og jeg vet at svært mange andre har vært utsatt for det samme.

At Dell tydeligvis ønsker å ha slike saker på seg, fatter jeg bare ikke. Det virker som de som sitter i kundesupporten til Dell får mer lønn/bonus dersom Dell har færre maskiner til service. De er i hvert fall utrolig gniene på firmaet sitt vegne, enda jeg tviler på at det betyr noen verdens ting for dem personlig hva slags service de yter. At de kan ha en slik jobb lenge, når de ikke gjør annet enn å være vanskelige, skjønner jeg heller ikke...

Uansett, en Dell-maskin kan være grei nok så lenge du har lang garantitid, og du aksepterer at den med stor sannsynlighet må inn til service. Har ennå ikke hørt om noen Dell-eiere (bærbare maskiner) som ikke har måttet foreta service på maskinen sin.

Lenke til kommentar

Hvis du er fornøyd med konstruksjonen på Dell-maskiner, og kan leve med å måtte sende inn maskinen noen ganger i kundeforholdet, kan en Dell-maskin være tingen. Forutsatt at du tar deg råd til å ha minst 3 års garanti på maskinen. Hvis ikke kan du med svært stor sannsynlighet (sjekk tidligere postinger og erfaringer her) si at Dell vil begynne å krangle straks du ikke lenger har garanti, men må ta reklamasjonssaker med dem. Selv gav jeg rett og slett opp for et par år siden, og jeg vet at svært mange andre har vært utsatt for det samme.

At Dell tydeligvis ønsker å ha slike saker på seg, fatter jeg bare ikke. Det virker som de som sitter i kundesupporten til Dell får mer lønn/bonus dersom Dell har færre maskiner til service. De er i hvert fall utrolig gniene på firmaet sitt vegne, enda jeg tviler på at det betyr noen verdens ting for dem personlig hva slags service de yter. At de kan ha en slik jobb lenge, når de ikke gjør annet enn å være vanskelige, skjønner jeg heller ikke...

Uansett, en Dell-maskin kan være grei nok så lenge du har lang garantitid, og du aksepterer at den med stor sannsynlighet må inn til service. Har ennå ikke hørt om noen Dell-eiere (bærbare maskiner) som ikke har måttet foreta service på maskinen sin.

Vel, her hører du fra en. Jeg kan sikkert ordne ett møte med noen venner av meg som heller ikke har levert dellmasinene til rep. På jobben har vi kun dell maskiner, har enda ikke hørt om noen som er misførnøyde. Når vi først er inne på idiotpåstander: Jeg har enda ikke hørt om en eneste som har sendt inn sin dell til rep.

Lenke til kommentar

jeg har sendt min inn til rep. gikk ganske så pent for seg, tok ca 2 dager fra jeg leverte (sent på dagen) til jeg fikk den tilbake...

Merk, dette var før next day onsite opsjonen, altså før de slutta å behandle alle maskiner lokalt, istedet for å sende dem til Irland for å fikse dem...(noe jeg ikke kan forstå at skal lønne seg...)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

istedet for å kritisere dell hadde det kanskje vært en ide å bare gi ham en anbefaling. prismessing kan jo dell levere varene til mindre penger enn det de fleste konkurrentene kan. dama mi har 128 mb ram og kjører winxp og det funker helt bra til word etc. 256 holder i massevis om du bare skal bruke den til f.kes internett og office etc. såklart får dell mange klager, kan ikke si jeg har verdens beste erfaringer med dem heller, men de hadde ikke vært der de er idag om det ikke hadde vært for at mange folk likte pcene deres...

jeg anbefaler:

billig centrinoløsning fra dell 510m f.eks?

tundra 1555 er og et godt alternativ i den prisklassen...

Lenke til kommentar

Det ble Tundra 1555S Centrino.

Har lest noen tester av den, og den virker perfekt til dette bruket... Ikke topp 3D-ytelse, CD-brenner, DVD-spiller, lite støy og god batterikapasitet.

Sendte en mail til PSData i går kveld og spurte om de kunne klare å levere den før helgen, så i dag ble jeg oppringt 08:10 av en fyr som sa at den isåfall måtte registreres til produksjon før kl 10 i dag, så det gikk greit :)

Takk for tips!

Lenke til kommentar
(...) Blir helt varm innvendig når noen kjøper noe annet enn Dell.

Er du en av de som evner å ta folks PC-valg personlig :)

Dell er fullt brukbart, og jeg er minst like fornøyd med min nåværende dell som med min forrige Toshiba SattelitePro.

Tundra 1555s er et bra valg det! Bra med tilkoblingsmuligheter og bra pris, hvertfall hvis man ikke trenger OS.

Knut

Edit: ikke lett å stave navnet sitt riktig...

Endret av enemigo
Lenke til kommentar

På min DELL maskin så fungerer skjermen svært sjelden. Sikkert på 1 av 20 oppstarter. Den er riktignok 3 år gammel men likevel, dette må jeg si at er for dårlig. Rett og slett elendig. Min erfaring med DELL er at de er dårlige, billigplast og bråkete. Helt enig med HavregrOt. Acer derimot er en fryd og bruke.

Lenke til kommentar

I og med søsteren din bor i Spania kan hun spare en del penger. Få butikken du kjøper fra til å sende ved tax-free papirer, søsteren din får dem stemplet hos tollerne på siste norske flyplass hun er innom og vips så betalte hun ikke moms.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...