Gå til innhold

skal cpu viftet blåse mot eller ut fra kjøle ribbe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
til alle dere som har vifta til å blåse bort bra ribbe, snu den og bli overassked....., bortsett fra dere som har sånne mongoribber som er laget for at den skal blåse bort da

Ekstremt bra kommentar =) Blir jo som å si "alle hus er grønne, unntatt de mongohusene som ikke er det da".

 

Forøvrig, boxedkjøleren jeg fikk med en P2 350 var montert til å blåse, snudde vifta og fikk et tempdropp på 3 grader ;)

Lenke til kommentar

Etter å har lest de "fleste" innlegg, oppfatter jeg at de fleste har en sånn "fordi jeg sier det så..." instilling uten en begrunnelse.

 

Ikke minst er det setningner om å "holde kjeft, mongo"

fordi hun/han og "meg" ikke hadde "peiling." :nei:

 

Hva gjør at du har mer peiling enn meg? Jeg driver like mye med databygging som deg... :hmm:

 

@ topic

Etter mer research har jeg funnet ut.

 

Det finnes varianter med kabinetter.

 

For dere som har en kabinett med bare "luft inn." Dvs. "en" vifte i front eller bak i kabinetten, er det å anbefaller at CPU viften blåses "MOT" kjøleribbene.

 

For dere med kabinett med two og flere vifter som "blåser inn" og "suger ut" er det anbefallende å har viftene blåse "i fra" kjøleribbene.

 

Jeg vil begrunne med at de som har two vifter "en foran og en bak" har bedre utluftingskapasitet enn de som har bare "en" Derfor skal CPU viften blåse ut fra kjøleribbene for å "suge" ut varmen.

 

For de med en vifte er det oftes at kjøleribbene trenger "ekstra air" for å holde den kjølig. Jeg husker at jeg har lest en web side om det, men kommer ikke på hvor.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Glemte et par eksempel.

 

Har en gammel 586, da blåses det mot ribbene

 

Har en maskin med "en" vifte blåses mot

 

Har en maskin med 5 vifter 3 inn og 2 ut, da har CPU viften blåse "ifra"

 

Laptopen blåse "ifra"

 

Kan dere diskutere om hva som er best :wow:

MEN! selvfølgelig må dere ta hensynet til kabinett luftstrømmen, størrelser og antall vifter. :green:

Lenke til kommentar

Det har ingeting å si om vifta er av radial eller tangensial - type. Energien som vifta tilfører luften får samme virkning. Husk at vitsen med ei vifte er bare å sette lufta i bevegelse i en bestemt retning.

Det har heller ingeting å si hvor mange vifter det er i kabinettet for det forhold at vifta lager størst energisrtøm (og dermed kjøleevne) i den retning som vifta båser.

Det er selvfølgelig klart uheldig hvis CPU-vifta mottar allerede oppvarmet luft fra PCU eller (og) skjermkort o.l. En må sørge for at CPU-vifta får kaldest mulig luft, gjerne fra egen slange eller kanal ala. Aopen H600B.

I det kabinettet er det et rundt kort rør i sidepalata som lufta kommer inn til CPU-vifta gjennom.

Det ville være sinnsykt dumt å gjøre motsatt - altså å la CPU-vifta hente kjøleluft fra kabinettet (som jo er varmere enn utelufta) og blåse det ut gjennom røret.

Lenke til kommentar
Det har ingeting å si om vifta er av radial eller tangensial - type. Energien som vifta tilfører luften får samme virkning. Husk at vitsen med ei vifte er bare å sette lufta i bevegelse i en bestemt retning.

Selvfølgelig har det noe å si! Hvordan orker du å komme med en slik tullete påstand?

Tangensial/tverrstrømsvifter har mye dårligere evne til å arbeide under trykk enn aksialvifter. Diagonalvifter og spesielt radialvifter er enda bedre til dette.

 

Når du ser på spesifikasjonene til hhv. en tverrstrømsvifte og en aksialvifte, og begge har samme oppgitt luftmengde per tid, så er dette naturligvis tallene for når vifta ikke er montert på noe som kan hindre luftstrømmen (les: en kjøleribbe).

Når det derimot er noe som hindrer luftstrømmen, da kommer mottrykksegenskapene med inn i bildet.

 

Hvis du ikke klarer å forstå at det skal være lettere å suge luft enn å blåse luft, test selv: ha leppene helt inntil f.eks. en genser, og trekk pusten dypt. Pust så helt ut. Hva er lettest? :roll:

Lenke til kommentar

Det hele er egentlig veldig logiskt.

 

Hvis man har en ribbe hvor pinnene står tett vil den kjøle best med en vifte som blåser imot den, Grunn : Fordi den da presser luften ned i ribba.

 

Om man snur vifta på denne vil vifta trekke mesteparten av lufta si inn helt øverst på ribba der hvor faktisk vifta sitter. Og det er ikke akkurat no særlig effektivt da temperaturen er høyest i bunn av ribba.

 

Om man har en "trakt" noe en del ribber har. Bl.a Alpha så kan det være like effektivt om vifta suger for da tvinges luften inn på et lavere punkt på ribba og må passere finnene lengre før den blir kastet ut igjen.

Lenke til kommentar

Atrax skrev:

Tangensial/tverrstrømsvifter har mye dårligere evne til å arbeide under trykk enn aksialvifter. Diagonalvifter og spesielt radialvifter er enda bedre til dette.

Du har rett i hva du skriver, men Topic er ikke vifteteknologi - derfor er min påstand relevant. Selve viftas effektivitet er ikke av betydning og diskuteres ikke her, selvom en mest mulig effektiv viftekonstruksjon er ønskelig til alle konstruksjoner.

Det som er av særlig betydning for nedkjølingsevnen er : Luftmengden pr. tidsenhet mot antall cm2 kjøleflate. Og selvfølgelig temperaturen på inn-luften.

Mange konstruksjoner "blåser" i det siste og henter bare luften fra kabinettet.

Det er mye mer effektivt å hente kjøleluften så kald som mulig - utenfor kabinettet. Med tanke på andre kjølekrevende komponenter hadde det mest ønskelig hadde vært å samle opp "eksosen" og lede den ut også, men det er ikke lett å få plass nok til den type konstruksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...