Gå til innhold

skal cpu viftet blåse mot eller ut fra kjøle ribbe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

dette er bare min mening..

 

men slik fungerer logiken bak denne siden ingen andre har tydlig vis klart å fortelle noe som helst..

 

1. kjøle ribba er konstruert til å kunne spre varme og transportere den vekk fra komponenten

2. en vifte skal tilføre kjøleribba luft slik at den hjelper til med å spre varmen slik at kjøle ribba skal forholde seg "kald" slik som på en radioator på en bil er konstruert. (funker på samme måte egentlig)

 

og med dette lurer du sikkert på hey hva hjelper dette? jeg tar varm luft og blåser den inn i kjøle ribba og dermed rett ned til den elektriske komponenten dette hjelper pga at en cpu har en arbeids temperatur som er en del høyere en i selve kabinettet og siden en kjøleribbe er konstruert slik den er så fungerer den som en varme spreder. dette holdt mer en nok for 486 og noe høyere men stoppet ganske fort.. men som ble løst ved å feste en vifte til cpu slik at man fikk kjølt den ned med luft i stede. ved å blåse på den.

 

min konklusjon er den bør blåse ned. men det avhenger av konstruksjonen på kjøleribba

 

kan tenke meg at noen av disse kjøle ribbene som er konstruert som en spiral med en vifte i midten kan blåse den bort istede for ned. det vet jeg ikke men tradisjonelle klosser krever at den blir tilført en del kaldere luft ned mot den.

 

så du bør nok ha ett par kabinett vifter som blåser kald luft inn i kabinettet ditt også :hmm:

Lenke til kommentar
:thumbup: Viften skal suge varme fra kjøleribbene. Dvs viften skal blåse ut fra CPUen...

Er det ikke bedre å bare holde kjeft når du ikke har peiling??

 

Viften skal SELVFØLGELIG blåse inn mot kjøleribbene... Dette er ikke noe å diskutere engang... Fysikkens lover sier sitt her...

 

Om du fremdeles er i tvil, kan du ta en bordvifte, sette den foran fjeste ditt, og la den først blåse mot deg, og så fra deg.... se hva som virker mest kjølende... :hmm:

hmmmm.... Tror du ganske løs med kjeften din... :thumbdown:

 

Og han som ga utrykket at jeg ikke har lest, er ikke topicen om cpuviften skal blåse ut eller inn? :hmm: `

 

Ding dong. :nei:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
dette er bare min mening..

 

men slik fungerer logiken bak denne siden ingen andre har tydlig vis klart å fortelle noe som helst..

 

1. kjøle ribba er konstruert til å kunne spre varme og transportere den vekk fra komponenten

 

 

Derfor skal den blåse ut fra ribbene, jeg er sikkert på at de fleste kabinettene har en vifte som blåse inn og en som "suger" luften ut.... :thumbup:

Logikk! :thumbs:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Alle mine 6 siste cpu-kjølere har blåst luft mot cpu....

Og jeg går ut fra at de folka som designer slike cpukjølere sikkert har testa begge muligheter og har litt mere peiling enn oss her ;)

ja, men dei er ikkje her og det faktum at du kan feste vifta så ho bles den eine eller andre vegen utan problem gjer emnet diskusjonsverdig.

Lenke til kommentar

Under normale omstendigheter er det best å la vifta blåse på kjøleribba. Det er samme prinsipp som med og motstrøms varmevekslere. Når den kaldeste lufta treffer den kaldeste delen av rippa vil også den kaldeste delen av ribba være med å kjøle. Når den varmeste lufta som allerede er varmet opp litt av ribba treffer den varmeste delen av ribba (inners) vil også den varmeste lufta være med å kjøle.

Det samme prinsippet finner man i naturen. Oksygenutvekslingen i fiskegjeller er motstrøms, for å fungere best mulig.

 

Med tanke på vifte/mottrykk er det ikke sikkert at det vil hjelpe å la vifta suge. Jeg er ikke så sikker på at det er bedre for vifta å slite med å bli kvitt lufta enn å slite med å få tilgang på luft.

Lenke til kommentar

Viften blåser normalt mot kjøleribben, men med få unntak(spesiell utforming/design). Men dere andre som ikke vet hva dere snakker om; prøv selv ved å skifte blåseretning, og ta deretter temperatur målinger. Så kan dere svare tilbake i denne diskusjonen!

 

PS: støvfilter :roll:

Lenke til kommentar

Det er som denne tråden. Den suger, og virker ikke noe særlig... (Men blås i den, så går alt bra). For å bli alvorlig: Luftstrømmen er jo der for å holde prossessoren varm! Alle vet jo at elektronikk går som kniv i kaldt smør hvis det ikke er varmt. Friksjonen fra luftmolekylene varmer opp alt som kommer i deres vei. Tenk bare på at meteoritter av harde metaller brenner opp på et sekund, fordi de får en stærk luftstrøm mot seg (slik de opplever synsvinkelen). Og det attpåtil høyt oppe i kuldegradene. (Igrunnen tragisk å tenke på disse småtassene som vil hjem til jorden, og så blir de brent opp i kald luft før de vet ordet av det). Det samme gjelder romskip som har mistet bremsepedalen. Alle som er inni blir først kokt , og så stekt og så går de rett og slett opp i røyk, og vips er den gamle drømmen om vektløshent blitt en bakvendt realitet).

Konklusjon: Prøv alt, men etterpå er det for sent.

Lenke til kommentar
Det er som denne tråden. Den suger, og virker ikke noe særlig... (Men blås i den, så går alt bra). For å bli alvorlig: Luftstrømmen er jo der for å holde prossessoren varm! Alle vet jo at elektronikk går som kniv i kaldt smør hvis det ikke er varmt. Friksjonen fra luftmolekylene varmer opp alt som kommer i deres vei. Tenk bare på at meteoritter av harde metaller brenner opp på et sekund, fordi de får en stærk luftstrøm mot seg (slik de opplever synsvinkelen). Og det attpåtil høyt oppe i kuldegradene. (Igrunnen tragisk å tenke på disse småtassene som vil hjem til jorden, og så blir de brent opp i kald luft før de vet ordet av det). Det samme gjelder romskip som har mistet bremsepedalen. Alle som er inni blir først kokt , og så stekt og så går de rett og slett opp i røyk, og vips er den gamle drømmen om vektløshent blitt en bakvendt realitet).

Konklusjon: Prøv alt, men etterpå er det for sent.

Mest usaklige posten eg noken sinne har lest.

 

Dersom kjøleribba har (veldig)stor overflate mot luft og dermed bidrar til, i stor grad, å varme opp lufta rundt så vil det muligens være noke å hente på å "suge ut" den varme lufta. Men luft har ikkje enormt stor varmekapasitet.

 

Grunnleggande termofysikk tilseier at det vil være meir fordelaktig å kjøle ned dei elementa som har større varmekapasitet, t.d. kobber. Derfor stiller eg mi vifte til å blåse mot kobber-ribba mi.

Lenke til kommentar

http://www.alphanovatech.com/images/c_pal_all.jpg

 

Bilde av slik Alpha har montert vifta. Alpha er av produsentene som ofte har ribber hvor vifta bør suge lufta vekk.

 

http://www.swiftnets.com/assets/images/pro...Fan-300x248.jpg

 

Og så fra Swiftech som monterer vifta motsatt.

 

Støtter meg til sedsberg jeg. Det er mange faktorer som spiller inn og fasitsvar er ikke lett å gi :)

Endret av Anders Leipsland
Lenke til kommentar

Det er kun ett svar på spørsmålet denne tråden stiller.

Jeg har selv kjøpt en konstruksjon som "sugde". Den var dårlig og blei mye bedre da jeg snudde vifta slik at den blåste mot ribbene !

Dette er iallfall mitt svar :

Noen her bruker uttrykket "suger". Det virker som at man tror at vifta suger like bra som den blåser, og slik er det ikke. Den luften som blir aksellerert opp av vifta får tilført energi fra viftebladene og vil bevege seg mye raskere og også lengere vekk fra vifta.

Den delen av luften som IKKE berøres av viftebladene blir IKKE tilført energi og har derfor et lavere bevegelsespotensiale.

 

Kjøleribba varmes opp av energien som CPU avsetter i ribba. Denne må fjernes og da er det mye mer effektivt at man bruker den delen av vinden i vifta som er tilført den største energien.

Altså - den skal båse mot kjøleribba !

Lenke til kommentar
Det er kun ett svar på spørsmålet denne tråden stiller.

Jeg har selv kjøpt en konstruksjon som "sugde". Den var dårlig og blei mye bedre da jeg snudde vifta slik at den blåste mot ribbene !

Dette er iallfall mitt svar :

Noen her bruker uttrykket "suger". Det virker som at man tror at vifta suger like bra som den blåser, og slik er det ikke. Den luften som blir aksellerert opp av vifta får tilført energi fra viftebladene og vil bevege seg mye raskere og også lengere vekk fra vifta.

Den delen av luften som IKKE berøres av viftebladene blir IKKE tilført energi og har derfor et lavere bevegelsespotensiale.

 

Kjøleribba varmes opp av energien som CPU avsetter i ribba. Denne må fjernes og da er det mye mer effektivt at man bruker den delen av vinden i vifta som er tilført den største energien.

Altså - den skal båse mot kjøleribba !

:yes:

 

(å la vifta blåse vekk fra cpu er sug.) <--- hvis du ikke forstår den, hold kjeft :laugh:

Lenke til kommentar

Jeg støtter også sedsberg. Men jeg vil likevel prøve å gi et halvgenerelt svar:

De fleste av oss bruker aksialvifter, som ikke er spesielt gode til å jobbe under mottrykk. Hvis veien lufta må ta gjennom ribba er lang og trang, kan det derfor være lurest å la vifta suge, og hvis veien er kort og avstanden mellom ribbene relativt stor, kan det være greiest å la vifte blåse på ribben.

 

Dette gjelder altså for aksialvifter. Men det er alltid tryggest å teste selv for å finne ut hva som er best, siden det er mange variabler med i bildet.

Anbefaler alle interesserte å lese vifteguiden på ok.no, der står mye lurt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...