Gjest Slettet-10579 Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 (endret) Jeg har blåst støv av min gamle Amiga 500, med KickStart v.1.2, og nå kunne jeg tenke meg å sette en harddisk i den. Jeg har endel HD`er i ymse størrelser liggende, så strengt talt trenger jeg vel bare en kontroller. Er det noen som har noen tips om hvilke som er bra, og hvor jeg evt. kan få kjøpt en slik? Det er jo en hardware-tråd, selvom det ikke er til PC Endret 26. mars 2004 av Slettet-10579 Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Da jeg hadde en A500+ for mange år siden, brukte jeg en scsi-kontroller som man trykte inn på venstresiden av maskina (pcmcia-port mon tro?). Den var formet som maskina, meget pent. Vet ikke om man fikk ide-kontrollere til de der..? Min A1200 hadde innebygget ide-kontroller. Da brukte man hvilken som helst 2,5" ide-disk (jeg hadde en SVÆR, DIGER MONSTERDISK på 260MB ) Ta forøvrig en titt på http://www.datakompaniet.no/Amiga/ http://polarboing.com/amiga Kanskje du finner noe der Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 (endret) (pcmcia-port mon tro?) Expansion-port kalles denne. Og man kan fint kople på 3,5" HD på A1200. Selv har jeg en 1GB HD (3,5") og en CDROM på min A1200. (Pluss 10MBit pcmcia-nettkort) Endret 26. mars 2004 av sedsberg Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Hmm, lenge siden jeg har sett på 1200'n nå. Har du disken eksternt, eller er det plass inni til den? Frister jo litt å dra den frem igjen. Ingenting slår Sensible Soccer med en Zipstick Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 jeg kan få plassert disken innvendig, men får da store problemer med å få ut kabelen som skal til CDROM-en. Når jeg tenker meg om så tar 2,5" til 3,5"-IDE adapteren for mye plass, så jeg MÅ ha både HD og CDROM-en på utsiden. Med rette adapteren så kan man faktisk ha 4-IDE enheter koplet til den éne IDE-kanalen i A1200. Man trenger bare IDE-fix programvaren og en 4-way adapter. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Takk Men vet du forresten om Serpensis kan bruke en ide-kontroller og -disk i sin A500? Og hvor stor disk KAN man putte i en A1200, med tanke på adressering og slikt..? Lenke til kommentar
mJ_Msv Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Takk Men vet du forresten om Serpensis kan bruke en ide-kontroller og -disk i sin A500? Og hvor stor disk KAN man putte i en A1200, med tanke på adressering og slikt..? Du må skaffe deg en brukt ide/scsi kontroller til din a500, men hadde jeg vert deg hadde jeg heller kjøp meg en brukt a1200 for en billig penge, er jo ide kontroller på den, og du kan plugge i en så stor disk du vil, skal ikke vere noe problem med størrelsen på disken der... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Man kan ihvertfall bruke disker på opp til 6,4GB, for det har jeg testa selv. Har hørt rykter om grenser på 2GB, 4GB og 10GB. Det kommer også an på hva slags filsystem man bruker, og om man bruker IDE-fix (tror jeg). Jeg må kanskje teste å kople en 160GB disk til gamle Amiga'n. Lenke til kommentar
mJ_Msv Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Har selv hatt over 100gb hd på amiga1200, uten problemer, men man må muligens bruke rett filesystem ja. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 ...og hva er det? Syns såvidt å minnes FFS, fast file system... Det er jo så lenge siden dette her, har jo blitt helt pc-dominert jeg. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Jeg husker ikke helt hva filsystemet jeg bruker heter. (Har ikke Amiga'n her så jeg får ikke sjekka). Men jeg tror det er PFS eller SFS. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 PFS hørtes jo kjent ut, "Pro File System" ellerno. Uff, jeg hadde tidenes mest bråkete DF1: DirectoryOpus var genialt, faktisk så bra at det bruker jeg fremdeles til ALL filbehandling på pc'n også. http://www.gpsoft.com.au/ Deilig å mimre om gamle uttrykk Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Takker for alle svar, men jeg tror jeg holder meg til min Amiga 500, og forsøker å sette inn en disk i den istedet for å kjøpe en A1200. De selges forresten splitter nye for 1500,- på div. webshops. Har endel spill, "Goldrunner" blant annet, som ikke virker på A1200. De gjorde ikke det i 1995 ihvertfall, men det kan vel hende det har kommet fix`es for det. Kommer vel stort sett til å spille Elite, og bruke PGP + Mail på burken av ren nostalgi, kanskje litt Millenium også Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Ikke glem Supercars II og Moonstone, spill man kan spille på A500 og ikke A1200. Klassikere! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Man får "DOS-emulatorer" til A1200. (Passer egentlig til alle Amigaer). Med en slik (og hvis den har mulighet til å skru av CPU-cache) så vil veldig mange gamle spill fungere på nyere Amigaer. For å være heelt lovlig så tror jeg faktisk du må (f.eks.) eie en A500 med Kickstart 1.3 for å kjøre en "kickstar 1.3-emulator". Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Er det noen som husker "Beast"? Stemningsfull musikk! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 (endret) Shadow of the beast? Musikken i 2'ern er über! Btw. Testa Beast II på megadrive og fikk latterkick av den dårlige musikken. Var som å sammenligne Beethoven og ringelyd fra en gammel Motorola-telefon. Edit: Litt gal sammenligning, men jeg tror de fleste skjønner hva jeg mener. Endret 26. mars 2004 av sedsberg Lenke til kommentar
GauNodachi Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Jeg husker millenium. det kom på pc også engang tror jeg. mener å ha sett en ny versjon av det til pcen som jeg var hypp på å skaffe engang.. men har ikke sett det siden den gang Er det noen som har millenium v 4.0 tror jeg det var Send msg til hw kontoen min ^^ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Shadow of the beast? Musikken i 2'ern er über!Btw. Testa Beast II på megadrive og fikk latterkick av den dårlige musikken. Var som å sammenligne Beethoven og ringelyd fra en gammel Motorola-telefon. Edit: Litt gal sammenligning, men jeg tror de fleste skjønner hva jeg mener. Stemmer, det var "Shadow of the Beast" det het, det hadde jeg glemt. Kongemusikk Har alle spillene fra Amiga liggende, og tilogmed alle til C64. Nostalgi.... God helg folkens! Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 27. mars 2004 Del Skrevet 27. mars 2004 Mmmm Amiga. DET var plug and play det Tror jeg må en tur på loftet. Prøve Civ I igjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå