Gå til innhold

Hvor varm kan en duron 800MHz bli før den svir noe?


norriz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som nevnt tidligere her et annet sted

ble min 800 duron @ 1050 kjørt til minst

85 gr. ved et uhell. Pga testing glemte jeg å montere strømmen til viften, og

all monitoring av temp var slått av.

 

Det luktet litt svidd faktisk !!!!!

Da jeg skjønte hva som skjedde bootet jeg pc'en til bios og rev av veggene på toweret. I bios leste jeg av hardware temp

til 85 gr. men sannsynligvis var den høyere før boot ?

Duronen går ennå nå 1 år etterpå.

 

Radaren

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-27 23:23, radaren skrev:

Som nevnt tidligere her et annet sted

ble min 800 duron @ 1050 kjørt til minst

85 gr. ved et uhell. Pga testing glemte jeg å montere strømmen til viften, og

all monitoring av temp var slått av.


Det luktet litt svidd faktisk !!!!!

Da jeg skjønte hva som skjedde bootet jeg pc'en til bios og rev av veggene på toweret. I bios leste jeg av hardware temp

til 85 gr. men sannsynligvis var den høyere før boot ?

Duronen går ennå nå 1 år etterpå.


Radaren


 

Well, ligner litt på hva som skjedde med min Duron 700. Jeg var på dataparty og skulle sette sammen maskina mi der. Jeg hadde kjøpt nytt HK, CPU og tower. Jeg plagdes noe så inn i hel**** for å få maskina til å boote. Men nei. HK (hestku*!!!) ville ikke samarbeide.

 

I et siste forsøk skulle jeg sette sammen maskina på nytt. Satte i CPU'en, deretter vifta (godt på plass), og slo den på. Jeg klarte utrolig nok å komme inn i bios men ikke lengre. Jeg gikk inn i health menyen, og så duppet jeg av. Vet ikke hvor lenge, men noen minutter tror jeg.

Så så jeg opp på CPUTemp... 90 grader Celsius!!!

Jeg reiv ut strømkabelen og kjente på kjøleelementet. Den var så varm at jeg ikke klarte å ta på det (sånn var den i noen minutter)!!!

 

Og den prosessoren lever fremdeles i dag :smile:

(Jeg sendte inn HK'et).

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-29 09:44, norriz skrev:

Jeg hørte en gang at man burde klokke ned dersom prossessoren oversteg 60grader ved full load, da dette kunne skade prosessoren. Var dette bare tull, da?


 

Dette er egentlig ikke tull. Som regel burde en prosessor klare 70ºC, men for sikkerhetsskyld er det smart å ikke overstige rundt 60-70ºC...

 

Du kan jo tenke på at varmtvannstanker bruker å ha en temp på rundt 65-70ºC da...

Lenke til kommentar

jeg HADDE engang en Intel P3 (boxed) og jeg brukte kjøleren somvar med og var fornøyd og CPU'en var på 500@700 men det var ikke nokk for meg så jeg skulle være så lur at planslipte prossesoren.

Og som dere kanskje skjønner røyk den, og det fordi at feste som skulle holde ribba fast til kjærnen var blitt litt for slakt.

Og etter ca.1-1,30 minnutt(er) så måtte jeg sjekke Hw monitoren og gjett hva den så... den sa 70 grader!, så jeg slo av maskina umiddelbart.

Og festa kjøleren bedre, men min Intel's liv sto ikke til å redde.

 

Så moralen i denne historien er: Sjekk om ribba sitter som den skal!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...