Gå til innhold

Tåke-/kurvelys?

kerog

Anbefalte innlegg

Kem får vel problemer i eu-kontrollen då?  :p

Sant nok. :yes:

skulle bare poengtere at det ikke er påbudt å bruke tåkebaklys ved dårlig sikt.

og ja, det er samme golfen, som eg kan slå av og på ryggelysa nett som eg vil i 80 km/t.

Prøv det en mørk kveld når en bil nærmer seg bak deg i 80 sonen. :lol:

Endret av Opus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
og ja, det er samme golfen, som eg kan slå av og på ryggelysa nett som eg vil i 80 km/t.

Prøv det en mørk kveld når en bil nærmer seg bak deg i 80 sonen. :lol:

Det er allerede gjort.... bilen nærma seg ikkje bilen min lenger etter det...la seg en halv km lenger bak :D

Lenke til kommentar

jeg har fått kjeft av up fordi jeg tydeligvis ikke hadde tilstrekkelig belysning da jeg kjørte. Det var tett tåke og jeg holdt på å få bot fordi betjenten mente at jeg mangla et tåkebaklys. Hadde et svare strev med å forklare at min stakkars ascona kun hadde ett tåkebaklys..

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
jeg har fått kjeft av up fordi jeg tydeligvis ikke hadde tilstrekkelig belysning da jeg kjørte. Det var tett tåke og jeg holdt på å få bot fordi betjenten mente at jeg mangla et tåkebaklys. Hadde et svare strev med å forklare at min stakkars ascona kun hadde ett tåkebaklys..

er bare ETT tåkelys bak på SAMTLIGE BILER...

så detta var rart !

Lenke til kommentar

så detta var rart !

Neida. Min forrige bil, en 97 Subaru Legacy, hadde to tåkelys bak.

Det har også mammas 95 Chrysler Stratus.

Min nåværende bil har bare ett. Det er det mest vanlige tror jeg, med ryggelyset på andre siden i samme posisjon.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

ignen problem å kjøre med kurve/tåkelys/spredere/grøftelys på om dagen sammens med parklys.

Disse lysene skal maks lyse opp 20-35 m fremover..

Det som overrasker meg mest er de som kjører bevisst med kurve/tåkelys osv osv osv.. sammens med nærlysene, som bevisst tror og mener at det gir deg bedre lys i mørket.. Hvor naiv går det ann å bli..

Siden kurve/tåkelysene maks lyser opp 20-35 så blir det ett enormt lysfang fremfor støtfangeren, som igjen vill blende deg. Dette gjelder i hovedsak på vinterveier.

På mørke veier, vill lyse bli reflektert i bakken og blende motgående kjøretøy. Det er like ille som å kjøre med fullysene for en møtende bil.

Lenke til kommentar

så detta var rart !

På c-ascona ser det ut som om det skal være to tåkebaklys pga måten lysene er laget. Det er liksom "plass" til to tåkebaklys, men bare pære på den ene siden. Bilen har to ryggebaklys også.

Når det gjelder å bruke spredere/tåkelys som kjørelys er det greit, så lenge det er lyst rundt deg. Parklysene skal alltid være tent når bilen kjøres, de kommer automatisk på i tillegg til nærlys på de aller fleste biler (derfor mange biler kjører rundt med ett parklys og ett nærlys når den ene nærlyspæra har gått).

Lenke til kommentar

så detta var rart !

På c-ascona ser det ut som om det skal være to tåkebaklys pga måten lysene er laget. Det er liksom "plass" til to tåkebaklys, men bare pære på den ene siden.

Sikkert endel Ascona c i England også, der har dem bakre tåkelys på motsatt side. Opel som andre gidder naturlig nok ikke å lage to typer lykter, når en type - 1 lyspære funker like bra. ;)

Er samme opplegget på golfen.

Lenke til kommentar

kan legge til det at jeg har koblet av mine tåkebaklys, og koblet om det, slik at der det en gang var tåkebaklys, nå fungerer som bremselys, dette har verken UP eller EU sagt noe på, har også tåkeframlys, som fungerer med fjernlys og park, ikke nærlys, dette var i følge UP og EU også helt lovlig! og godkjent!

lurer på om det bare er politiet her i Lillehammer som er snille eller ikke. :p

for jeg har ingen problemer med dem, selvom jeg bruker tåkelys både om dagen og om kvelden når jeg kjører i byen

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
På de nye volvoene er det lov å bruke tåkelysa hvis du kjører med parklys på.

Dette gjelder for alle biler. Men bare før mørkets frembrudd

Forøvrig 5 år gammel tråd. Gratulerer. Velkommet til forumet.

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar
Greit nok at han bumper en gammel tråd, men det forundrer meg at noen tror at det bli laget egne lover for særskilte biler (les; Volvo)

Tja, i den tiden 240 kom på markedet fikk bilene godkjent 21w "parklys" som kjørelys. Dette er jo ikke en egen lov, men særskilt godkjente lykter.

Endret av eab
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...