kerog Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Jeg har oftere og oftere kommet i diskusjoner om disse lysene. Hett tema. Jeg har også sjekket lovdata der står som følger: LOV-2003-12-19-133 fra 2004-01-01 § 13. Krav til kjøretøyer og bruk av kjøretøyer. Kjøretøy skal være bygget, innrettet, utstyrt og vedlikeholdt slik at det kan brukes uten å volde unødig fare eller ulempe og uten å skade veg. Det betyr at tåke-/kurvelys ikke skal monteres og brukes uten riktig innstilling før bruk. Kjøretøyforskriften forteller vidre: FOR-1986-03-21-747 og LOV-1965-06-18-4-§2, LOV-1965-06-18-4-§4, LOV-1965-06-18-4-§6, LOV-1965-06-18-4-§11. § 15. Bruk av lys 5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for. Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys. Det betyr tåke-/kurvelys er ment brukt på svært svingete vei i lav hastighet og /eller under forhold med dårlig sikt f.eks. tåke, og da uten nærlys. Har du sett lyset??? Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Det betyr tåke-/kurvelys er ment brukt på svært svingete vei i lav hastighet og /eller under forhold med dårlig sikt f.eks. tåke, og da uten nærlys. .....og som kjørelys i dagslys! Lenke til kommentar
kerog Skrevet 26. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2004 Ville anta at de da ville hete dagskjørelys? og ikke tåke-/kurvelys eller? Hjelpelys må ikke brukes til andre formål enn det de er bestemt for. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Det er ikke lov å bruke dem under normale forhold NEI. Ei jeg kjenner fikk 1000 kr i bot for nettopp det, selv om hun var "flink" og brukte parklys til, slik som man skal. Dette var på dagtid. De er som sagt over til svingete veier med dårlig sikt, og dårlig sikt ellers, som tåke o.l. Også forbudt å bruke i mørke under gode forhold, fordi det blender andre bilister (de er ikke rettet nedover som nærlys, men lyser "alle" veier). Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 (endret) Mine originale "kurve/tåkelys, spredere" eller hva nå folk vil kalle dem tennes automatisk, og bilen er godkjent de siste to gangene jeg har vært på EU-kontroll, og jeg møter nesten daglig en eller annen politibil. Hadde det vært ulovlig så hadde jeg vært stoppet for lengst, en annen ting er de som har nærlyset tent sammen med sprederne. , det er ikke lovlig. Fant noe som bør være av interesse: "Et annet klassisk eksempel er feil bruk av tåke-/kurvelys. - Tåke- og kurvelys er kun lovlig å bruke i kombinasjon med parklys, og da som kjørelys på dagtid eller ved ekstremt dårlig sikt. All annen bruk, som kombinasjonen kurve/tåkelys og nærlys som er svært vanlig, er ulovlig, sier de to UP-betjentene". Endret 26. mars 2004 av Jan-E. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Har du en Mercedes der tåkelysene sitter der fjernlysene sitter på mange andre biler, "innenfor" nærlysene? Eller en importbil? Har ALDRI hørt om at de automatisk skrus på før. Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Har du en Mercedes der tåkelysene sitter der fjernlysene sitter på mange andre biler, "innenfor" nærlysene? Eller en importbil? Har ALDRI hørt om at de automatisk skrus på før. Ting kan forandres, har en Scorpio 2.8 Ghia, som jeg har koblet om sånn at sprederne tennes istedet for nærlys, og det er LOVLIG. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Mine originale "kurve/tåkelys, spredere" eller hva nå folk vil kalle dem tennes automatisk På grunnlag av dette trodde jeg de tentes originalt. Du sa ikke noe om at de ORIGINALE lyktene var koblet om av deg. Politiet her i Ålesund ga altså hun jenta en skikkelig lektyre om hvordan de skal brukes. Merkelig at politiet ikke kan sine saker. Jeg stoler iallfall på at autoriserte EU-godkjennere kan det. Det er tross alt nøyaktig det de jobber med. Så du har nok rett da. Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Mine originale "kurve/tåkelys, spredere" eller hva nå folk vil kalle dem tennes automatisk På grunnlag av dette trodde jeg de tentes originalt. Du sa ikke noe om at de ORIGINALE lyktene var koblet om av deg. Politiet her i Ålesund ga altså hun jenta en skikkelig lektyre om hvordan de skal brukes. Merkelig at politiet ikke kan sine saker. Jeg stoler iallfall på at autoriserte EU-godkjennere kan det. Det er tross alt nøyaktig det de jobber med. Så du har nok rett da. Søkte på Google og fant dette fra Rana blad: Ber bilister bli mer lyssky Av: Roger Marthinsen RANA: Feil bruk av billys kan fort koste deg 1.500 sure kroner. UP-betjentene Sten Stenkjær (t.v.) og Jan Petter Arntzberg demonstrerer her ulovlig lysbruk: Tåke/kurvelys og fjernlys brukt samtidig. - Tåke/kurvelys er ulovlig å bruke i kombinasjon med både nær- og fjernlys, påpeker de to. Foto: Roger Marthinsen Er du blant bilistene som mener at jo mer lys, dess bedre, så kan den tankegangen fort bli kostbar for deg. For feil lysbruk kan fort koste deg 1.500 kroner i forelegg. Og i svært mange tilfeller dreier feil lysbruk seg om bruk av for mye lys. - For mange ekstralys er klassisk. Vi har støtt på biler hvor det har vært påmontert hele åtte ekstra bøtter. På personbil er det ikke lovlig å ha mer enn to ekstralys, sier politibetjentene Sten Stenkjær og Jan Petter Arntzberg ved Utrykningspolitiet i Nordland. Et annet klassisk eksempel er feil bruk av tåke-/kurvelys. - Tåke- og kurvelys er kun lovlig å bruke i kombinasjon med parklys, og da som kjørelys på dagtid eller ved ekstremt dårlig sikt. All annen bruk, som kombinasjonen kurve/tåkelys og nærlys som er svært vanlig, er ulovlig, sier de to UP-betjentene. Kjipe forelegg - Mange tror jo at vi gjør dette for å tjene penger til statskassa. Det eneste målet er å høyne trafikksikkerheten. Hver gang vi er ute og avvikler kontroller, så er det en bonus i forhold til sikkerheten i trafikken hvis vi slipper å bøtelegge noen. - At det å bruke tåke/kurvelys sammen med nærlys eller det å ha montert for mange ekstralys er straffbart, det skyldes at det går ut over sikkerheten i trafikken, poengterer Stenkjær. Begge eksemplene, bruk av tåke-/kurvelys og det å ha for mange ekstralys montert på kjøretøyet, kvalifiserer til et forelegg på 1.500 kroner. Det samme gjør det å ikke fjerne is og snø fra front- og sideruta og speil, samt det å ikke bruke blinklys foreksempel ved utkjøring fra ei rundkjøring. - At bilister ikke bruker blinklys i rundkjøringene, det syndes det mye mot, sier politibetjent Arntzberg, som synes at det å skrive ut forelegg til bilister for feil bruk av tåke/kurvelys, det er noe av det kjipeste han gjør. - Ja, for det er jo så fryktelig unødvendig. Bilister tror de ser bedre med slik lysbruk. Det kan man si at de også gjør, men på feil plass. Å bruke tåke/kurvelys gir bedre sikt utover til sidene, men ikke der bilisten skal ha bedre sikt, nemlig fremover, sier Arntzberg. For mye lys - Noe av det samme problemet gjelder bruken av for mye ekstralys. Har man veldig mye lys når fjernlysene er i bruk, så blir overgangen enorm når man blender ned for møtende trafikk. Så det er riktig å si at man kan få for gode lys, sier Stenkjær. - Skriver dere ut forelegg til hver eneste bilist som begår noen av disse feilene? - Vi skal utvise skjønn i forhold til den enkelte situasjon. Vi må også ta med i vurderinga at lover og regler endres så fort at man knapt kan forvente at bilistene skal være oppdaterte til enhver tid. Så i enkelte tilfeller kan det å gi en advarsel og informere om regelverket være det som er riktig, sier Arntzberg. ... og her er mer å være ups på Ï Det er ikke lov å slepe en uregistrert bil. Skal du slepe en bil som i utgangspunktet er uten skilter, eksempelvis til verksted eller til vraking, så må du leie prøveskilter. Overtredelse av bestemmelsene medfører anmeldelse. Ï For dårlig sikret last kvalifiserer til anmeldelse. - All last må sikres forsvarlig, men i forhold til den tida av året vi nå er inne i finner jeg det viktig å spesielt oppfordre bilister til å sikre at snøscootere er godt festet på tilhengere, sier politibetjent Sten Stenkjær. Ï 1. januar trådte ordninga med prikkbelastning blant annet ved fartsovertredelser i kraft. Å kjøre inntil 10 km/t for fort i 60-sone eller lavere, eller inntil 15 km/t for fort i 70-sone eller høyere gir ingen prikker. Men selv om dette er prikkfritt, så er det ikke gratis. Prikkfrie fartsovertredelser medfører forelegg fra 500 til 2.000 kroner. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 27. mars 2004 Del Skrevet 27. mars 2004 Kan føye til at tåke/kurvelys skal monteres _minimum_ 20cm over bakken. Btw...Stol mer på snuten, enn folka som tar eu-kontroll, mange av dem gir f***, F.eks. en kompis av meg fikk godkjent en bil med knust fremdemper, manglende lys, for lite ratt, ødelagt førersete, manglende horn, alvorlig oljelekkasje, for høy co, osv... osv... ingen 2ere eller 3ere. Lenke til kommentar
kerog Skrevet 27. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2004 EU-godkjenning er en vits. De skal bare sjekke at det som bør være på bilen er der og fungerer, tilfeller med mangler og feil som glir igjennom systemet skjer. Vet om et tilfelle hvor en verkstedarbeider godkjente en bil uten at den var inne i garasjen engang. Ting kan forandres, har en Scorpio 2.8 Ghia, som jeg har koblet om sånn at sprederne tennes istedet for nærlys, og det er LOVLIG. Hvilken paragraf sier at det er lovlig med slike "spredere" som kjørelys? Paragraf 15 underpunkt 5 i kjøretøyforskriften tilsier at hjelpelys ikke skal benyttes til annet formål enn hva hjelpelysene er bestemt til. Politiet har sjelden alle regler i hodet når de stopper folk, jeg har med meg i bilen en utgave av vegtrafikkloven. Har blitt stoppet og fått tilsnakk for at jeg kjørte en gammel golfI med en tom to tonns tilhenger etter, jeg kjørte lovlig, men politiet var ikke like trygg på at det var greit før jeg viste de regelverket. Siden jeg har BE på førerkortet kan jeg kjøre etter aktuell totalvekt og ikke tenke på maks vogntogvekt. Skulle fått dette bekreftet fra en paragraf Et annet klassisk eksempel er feil bruk av tåke-/kurvelys. - Tåke- og kurvelys er kun lovlig å bruke i kombinasjon med parklys, og da som kjørelys på dagtid eller ved ekstremt dårlig sikt. All annen bruk, som kombinasjonen kurve/tåkelys og nærlys som er svært vanlig, er ulovlig, sier de to UP-betjentene. Lenke til kommentar
daho Skrevet 27. mars 2004 Del Skrevet 27. mars 2004 Snakka med faren til kameraten, han er UP. Spurte om dette med tåkelys når det ikke er tåke, ikke lovlig sa han. Tok fram kjøretøyforeskriften og der står det: 28.17 KJØRELYS 11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys. 11.1. Særskilt godkjente lykter skal ha Vegdirektorates godkjenningsnr. innpreget i lykteglasset. Lykter som er godkjent i Sverige og Finland og merket med nasjonalt godkjenningsnr. kan også godkjennes. Lykter som gir kurve-/tåkelys skal tilfredstille kravene i § 28-5 nr. 1. Ved reduksjon av nærlys skal spenning ved pæren være minst 5.5v - 11v - 22v ved respektive 6v - 12v - 24v anlegg ved full generatorladning og uten noen ytterligere strømforbrukere innkoblet. Dersom kjørelys er bygget inn i kjøretøyet av kjøretøysfabrikanten, kreves det ingen spesiell godkjenning dersom bestemmelsene her er dokumentert oppfylt. KURVE-/TÅKELYS 1. Bil kan ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kurve-/tåkelys. 1.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgene krav: A) Være E-merket med symbolet B i henhold til ECE-reg. nr. 19. B) Være E-merket med symbolet B i henhold til Rdir 76/762/EØF, eventuelt som endret ved Rdir 87/354/EØF eller Kdir 1999/18/EF. C) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alternativ A eller B. 1.2 Lyktene skal være montert slik at innstillingen ikke påvirkes av bilens normale bruk og at vibrasjoner ikke oppstår under normale kjøreforhold. DIsse krav anses å være oppfylt når man hvor som helst på lykten kan belaste denne med en bakoverrettet kraft parallelt med bilens lengdeakse på 150N (15,3 kp), og den elastiske bevegelsen ikke over stiger 5mm. Når kraften opphører, skal lyktene stå i sin opprinnelige stilling. 1.3 Lykten skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 35 cm eller mer, men øverste kant av den lysende flaten må ikke ligge høyere en øverste kant av den lysende flaten i nærlyset. 1.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant. 1.5 Lyktene skal være koplet over egen bryter og slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. Lenke til kommentar
sony606 Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 dinside har laget en helt ok artikkel om akkurat dette temaet. urlen er: http://www.dinside.no/php/art.php?id=31106 Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Da er vel denne saken oppklart? Bra at biler med vippelykter slipper å kjøre med "øyelokkene" åpne i fullt dagslys, for ikke å snakke om å kjøre med pærer til 1500,- pr. stk. (xenon), tent i fullt dagslys. I tillegg er det jo en kjent sak at det er varmen som tar knekken på reflektorene, og de vil selvfølgelig vare veldig mye lengre når man slipper å ha nærlysene tent en varm sommerdag. Hva angår tåkelysreflektorene så er de vanligvis mye billigere, og de er jo heller ikke like viktige som nærlysene er. Lenke til kommentar
kerog Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2004 Ny brannfakkel !!! Hva er reglene rundt tåkebaklys? Skal disse slåes av når man har fått andre traffikanter bak seg? Skal disse brukes som fjernlys? Skal de være tent når man bruker kurve-/tåkelys? Takk for all hjelp til nå. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Jeg mener å huske at tåkebaklys KUN skal være tent i ekstrem tåke/snø/o.l. Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Ny brannfakkel !!! Hva er reglene rundt tåkebaklys? Skal disse slåes av når man har fått andre traffikanter bak seg? Skal disse brukes som fjernlys? Skal de være tent når man bruker kurve-/tåkelys? Takk for all hjelp til nå. Der er jeg usikker mht. hvordan de skal være koblet. Har byttet ut pærene på 21W, og satt inn 5W som lyser sammen med baklysene. (Nå blir det vel diskusjon om lovligheten av det) Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Har byttet ut pærene på 21W, og satt inn 5W som lyser sammen med baklysene. (Nå blir det vel diskusjon om lovligheten av det) Da har du jo ikke kraftigere lys å skru på når det er dårlig sikt, og har større risiko for å bli påkjørt bakfra. Men vet noen om man er pålagt å kjøre med tåkelys bak i dårlig sikt..? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Men vet noen om man er pålagt å kjøre med tåkelys bak i dårlig sikt..? Mulig det er påbudt hvis du har det, men tviler. Men det er ikke påbudt å ha tåkebaklys, men anbefalt er det nok. Jeg har det ikke på min bil, men det er lagt opp til å være tåkebaklys og jeg fikk ikke problemer i eu-kontrollen. Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Men vet noen om man er pålagt å kjøre med tåkelys bak i dårlig sikt..? Mulig det er påbudt hvis du har det, men tviler. Men det er ikke påbudt å ha tåkebaklys, men anbefalt er det nok. Jeg har det ikke på min bil, men det er lagt opp til å være tåkebaklys og jeg fikk ikke problemer i eu-kontrollen. Kem får vel problemer i eu-kontrollen då? Fikk no bilen min igjennom (opus kjenner no historia) og ja, det er samme golfen, som eg kan slå av og på ryggelysa nett som eg vil i 80 km/t. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå