Stigma Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 (endret) Jeg skal skjøpe en VGA mini-LCD fra utlandet, og har funnet en selger som er samarbeidsvillig med tanke på hvordan pakken sendes. Kort og greit lurer jeg på hva den beste metoden for å unngå mva og diverse toll-avgifter er. Selger foreslo enten: -Umerket pakke med alle papirer inni boksen eller -Original pakke, merket "gift" på invoice. Har noen erfaringer eller visdomsord å komme med? =) -Stigma PS: Jeg føler mer ikke spesielt skyldig av å prøve å "lure meg unna" tollavgiftene. Ingen i norge selger noe i nærheten av det jeg trenger, og avgiftene på disse tingene er bare helt urealistisk høye. Så ikke gidd å kommentere på det punktet takk... Endret 26. mars 2004 av Stigma Lenke til kommentar
alos Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 be han sende papirene i brev og ikke inne i pakken. deretter ber du han sende lcd skjermen i vanlig grå pakke uten noen merking bortsett fra gift. da skulle det hele gå ganske greit... Lenke til kommentar
xthal Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Har ungått toll ca.50% av gangene jeg har fått sendt utstyr som "gaver", ingen annen merking på pakkene untatt det. Fikk t.o.m. igjennom 2stk markører (paintballgeværer) + annet utstyr til en verdi av rundt 7000,- , fatter ikke at det gikk for det var sendt i en diiger originalkasse som det sto inneholdt 10stk markører Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 26. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2004 Takk Alos. Det høres fornuftig ut. Annbefaler du papirene i seperat brev i tilfelle de åpner opp og sjekker etter betalings-kvitteringer osv? og, hvordan skal du merke pakken gift, om det ikke følger med invoice papirer? Ser for meg at "GIFT" skrevet på siden av pakken med tusj liksom ser litt vel suspekt ut =P -Stigma Lenke til kommentar
Blackster Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 er det ikke et reglement som sier at det er en viss verdi i gaven som gjør at den likevel blir avgiftspliktig??? ikke vet jeg...men vet flere har brukt gift metoden, men da er det viktig at han ikke legger ved en faktura i pakken.....det kan være en pakkseddel, som sier gift og hva det er ... jeg vet at flere firmaer i utlandet gjør sånt uten at man trenger å si ifra til dem. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 26. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2004 Blackster, det kan godt være stemmer. Skjermen jeg kjøper er ca 270USD. Men hvordan behandles slike ting om det ikke følger med noen faktura som sier hva pakken er verdt? -Stigma Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 (endret) Det viktigste er at det står en privat avsender adresse, og at pakken er merket med gift, og at verdien på pakken ikke er helt på jordet. Ta varen ut av orginalembalasjen, pakk den godt i nøytal embalasje og presisert at varen er brukt på tolldeklarering. Sett verdien til $100 eller noe. Grensa for gave er vel 1000kr ? Endret 26. mars 2004 av Signatur Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 26. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2004 (endret) Er ikke sikker.. noen sier 500Kr for gave, andre sier 1000. Er det noen som vet sikkert? -Stigma EDIT: Hva om det rett og slett ikke er noen faktura eller slikt som fastgir prisen? For eksempel om en venn av meg i utlandet gav meg noe gratis som han hadde kjøpt for lenge siden. Det må vel være regler for slike ting også? Endret 26. mars 2004 av Stigma Lenke til kommentar
Vice Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Blackster, det kan godt være stemmer. Skjermen jeg kjøper er ca 270USD. Men hvordan behandles slike ting om det ikke følger med noen faktura som sier hva pakken er verdt? -Stigma Dersom de mot formoding skulle åpne pakken og ikke finne noen papirer regner jeg med at de vil "skjønnslikne" verdien på varen. Et annet alternativ er at de sender varen direkte i retur. Er det en gave dog så trengs ingen invoice papirer. Men de står vel fritt til å anta verdien her også.(Men verdien skal skrives utenpå pakken på en liten tollseddel). Lenke til kommentar
pertm Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Er ikke sikker.. noen sier 500Kr for gave, andre sier 1000. Er det noen som vet sikkert? -Stigma EDIT: Hva om det rett og slett ikke er noen faktura eller slikt som fastgir prisen? For eksempel om en venn av meg i utlandet gav meg noe gratis som han hadde kjøpt for lenge siden. Det må vel være regler for slike ting også? Det er 1000 kroner for gave. Bare sørg for å være sikker på at det er under. Det er jo litt kjedelig hvis dollarkursen svinger slik at du kommer akkurat over grensa. Jeg har hørt at de kan anslå en verdi og bruke dette. Hvis det er lenge siden det er kjøpt blir det enda vanskeligere for dem å få en pris. Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Ta varen ut av orginalembalasjen, pakk den godt i nøytal embalasje og presisert at varen er brukt på tolldeklarering. Det kan godt hende dette funker men hadde jeg vært tollbetjent og sett at noen sendte en brukt gave så ville jeg kanskje sjekket den litt nærmere.... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 26. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2004 Ok, fant det ut nå. Tollgrensen er på 1000. Sjekk her: http://www.lovdata.no/for/sf/fd/xd-19751212-0001.html Så hva med denne planen da? Få selger til å sende i umerket pakke merket gave, og papirer sendt utenom i brev. Skulle tollvesenet få llyst til å sjekke pakken er det lett å tro at det går under 1000kr grensen. Koster meg ca 1800, men det er fordi det er en touch-screen. Modellene uten touch-screen ser helt dønn like ut, og koster ca 1000. Får se hvor langt selgeren gidder å strekke seg for meg =) -Stigma Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Det lureste hadde vel vært å få det til å se ut som en retur eller noe Lenke til kommentar
swanky Skrevet 27. mars 2004 Del Skrevet 27. mars 2004 Hva om det rett og slett ikke er noen faktura eller slikt som fastgir prisen? For eksempel om en venn av meg i utlandet gav meg noe gratis som han hadde kjøpt for lenge siden. Det må vel være regler for slike ting også? Det har jeg faktisk opplevd. Jeg hadde betilt et spill fra England som ble stoppet i tollen. Da fikk jeg et hyggelig brev om at jeg måtte forevise kvittering på verdi. I ditt tilfelle vil det største problemet bli dersom noen stiller spørsmålstegn ved verdien på varen. Da vil du i så fall få et dokumentasjonsproblem, slik som meg. Lenke til kommentar
Tabaqui Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Be dem sende displayet i en pakke de merker med gift og ikke verdi på pakken. Så ber du dem sende kvittering oag andre papirer i separat brev. Blir bråk hvis det blirtatt stikkprøve av en pakke merket gift og den inneholder masse kvitteringer. Lenke til kommentar
zexs Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Anbefaler alle til å besøke Hevtollgrensa.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå