Gå til innhold

Luft utenfra kabinettet

tronh

Anbefalte innlegg

Å blåse varm kabinettluft på prosessoren virker ikke spesielt logisk. Temperaturen inne i kabinettet vil jo bli ganske høy, så hvorfor ikke lede luft utenfra kabinettet inn til cpu-viften?

Jeg bruker kabinettvifte for å blåse luft med romtemperatur inn mot cpu-viften og senker dermed cpu-tempen med 5-7 grader, men kabinettvifter bråker!!!

Derfor: hva med å plassere et bøyelig rør (av trekkspilltypen som brukes i ventilasjonssystemer) over cpu-viften og lede det ut bak kabinettet slik at viften kan suge inn frisk luft? Det er bare snakk om 10 cm rør. Noen erfaringer rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja jeg er redd for trykktap, men siden veien fra vifte til baksiden på kabinettet er så kort forestiller jeg meg at det skulle gå bra.

Ekstra innsugsvifte er uaktuelt selv om jeg ser at effekten vil bli bedre. Målet er stille og effektiv kjøling. Kabinettvifter stinker.

SILENT IS THE NEW LOUD

Takk for tilbakemeldinger, betryggende at noen har gjort dette før meg. Rekker jeg Claes Olson før det blir påskestengt mon tro...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-27 16:33, tronh skrev:

Ja jeg er redd for trykktap, men siden veien fra vifte til baksiden på kabinettet er så kort forestiller jeg meg at det skulle gå bra.

Ekstra innsugsvifte er uaktuelt selv om jeg ser at effekten vil bli bedre. Målet er stille og effektiv kjøling. Kabinettvifter stinker.

SILENT IS THE NEW LOUD

Takk for tilbakemeldinger, betryggende at noen har gjort dette før meg. Rekker jeg Claes Olson før det blir påskestengt mon tro...

Du kan finne ut ca tap du vil få med denne formelen:

tap i % = (Lengde på rør til viften * 1,3) /diameter på vifte.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-30 04:10, Hondaen skrev:

Du kan finne ut ca tap du vil få med denne formelen:

tap i % = (Lengde på rør til viften * 1,3) /diameter på vifte.

Hvor får du den formelen fra? Det vil jo være ganske avhengig av formen på røret også...

Baq

Lenke til kommentar

Er en tilnærmingsformel jeg fant i en bok om aerodynamikk.

Tar utgangspunkt i at røret er rundt og har samme diameter som vifterøret. Gir et anslag over tap...

Faktorer som rørfriksjon og bøyer på røret er utelatt, den formelen gjelder nogenlunde rette rør. Men naturligvis, større bøyer gir større tap, sammen med graden av innvendig friksjon ( glatt/ru )

<

[ Denne Melding var redigert av: Hondaen på 2002-03-30 14:27 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...