tronh Skrevet 27. mars 2002 Del Skrevet 27. mars 2002 Å blåse varm kabinettluft på prosessoren virker ikke spesielt logisk. Temperaturen inne i kabinettet vil jo bli ganske høy, så hvorfor ikke lede luft utenfra kabinettet inn til cpu-viften? Jeg bruker kabinettvifte for å blåse luft med romtemperatur inn mot cpu-viften og senker dermed cpu-tempen med 5-7 grader, men kabinettvifter bråker!!! Derfor: hva med å plassere et bøyelig rør (av trekkspilltypen som brukes i ventilasjonssystemer) over cpu-viften og lede det ut bak kabinettet slik at viften kan suge inn frisk luft? Det er bare snakk om 10 cm rør. Noen erfaringer rundt dette? Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 27. mars 2002 Del Skrevet 27. mars 2002 Å lage en duct kan alltids være en god ide. Produsenter leverer ofte maskiner med slike løsninger. Å gjøre det på egenhånd er også prøvd. Se på http://www.overclockers.com/ Gå på "tips& techniques" og på repotasjen som heter "Cool and quiet" Da finer du denne løsningen: [ Denne Melding var redigert av: Kenny000 på 2002-03-27 16:19 ] Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 27. mars 2002 Del Skrevet 27. mars 2002 Kjempesmart å bruke luft utenfor kabinettet til å blåse over cpu :smile: Husk bare at det blir et trykktap i luftsjakten, hjelper nok med en vifte ved innsug itillegg til cpu vifte Lenke til kommentar
tronh Skrevet 27. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2002 Ja jeg er redd for trykktap, men siden veien fra vifte til baksiden på kabinettet er så kort forestiller jeg meg at det skulle gå bra. Ekstra innsugsvifte er uaktuelt selv om jeg ser at effekten vil bli bedre. Målet er stille og effektiv kjøling. Kabinettvifter stinker. SILENT IS THE NEW LOUD Takk for tilbakemeldinger, betryggende at noen har gjort dette før meg. Rekker jeg Claes Olson før det blir påskestengt mon tro... Lenke til kommentar
fat_guy Skrevet 27. mars 2002 Del Skrevet 27. mars 2002 hvaed å bruke løsningen til overclokers.com sammen med at alle viftene som er i maskinen blir byttet ut med de ultra stille viftene til papst.Det burde fungere :wink: Lenke til kommentar
Napoleon Skrevet 27. mars 2002 Del Skrevet 27. mars 2002 På Dell-PC'er er det et rør som suger varm luft ifra CPU og ut bak! (Ligner litt på det toweret som Kenny000 viste...) Lenke til kommentar
vegge Skrevet 27. mars 2002 Del Skrevet 27. mars 2002 Går det an å kjøpe sånne ferdige "trakter", eller må man lage det selv. Jeg er litt slapp og betaler heller litt ekstra hvis jeg kan slippe å gjøre noe selv... (har da kutta i kabinettet og litt sånn dah.. :smile:) Lenke til kommentar
asle Skrevet 27. mars 2002 Del Skrevet 27. mars 2002 http://www.microplex.no/rubweb/handel.asp gå på vifter adaptere Lenke til kommentar
vegge Skrevet 27. mars 2002 Del Skrevet 27. mars 2002 Tenkte egentlig på hele greia. Sjakt + trakt og alt sammen. Kanskje jeg bare beholder mine fire stillegående(!?) kabinettvifter da... Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 30. mars 2002 Del Skrevet 30. mars 2002 Quote: On 2002-03-27 16:33, tronh skrev:Ja jeg er redd for trykktap, men siden veien fra vifte til baksiden på kabinettet er så kort forestiller jeg meg at det skulle gå bra.Ekstra innsugsvifte er uaktuelt selv om jeg ser at effekten vil bli bedre. Målet er stille og effektiv kjøling. Kabinettvifter stinker.SILENT IS THE NEW LOUDTakk for tilbakemeldinger, betryggende at noen har gjort dette før meg. Rekker jeg Claes Olson før det blir påskestengt mon tro... Du kan finne ut ca tap du vil få med denne formelen: tap i % = (Lengde på rør til viften * 1,3) /diameter på vifte. Lenke til kommentar
baquero Skrevet 30. mars 2002 Del Skrevet 30. mars 2002 Quote: On 2002-03-30 04:10, Hondaen skrev:Du kan finne ut ca tap du vil få med denne formelen:tap i % = (Lengde på rør til viften * 1,3) /diameter på vifte. Hvor får du den formelen fra? Det vil jo være ganske avhengig av formen på røret også... Baq Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 30. mars 2002 Del Skrevet 30. mars 2002 Er en tilnærmingsformel jeg fant i en bok om aerodynamikk. Tar utgangspunkt i at røret er rundt og har samme diameter som vifterøret. Gir et anslag over tap... Faktorer som rørfriksjon og bøyer på røret er utelatt, den formelen gjelder nogenlunde rette rør. Men naturligvis, større bøyer gir større tap, sammen med graden av innvendig friksjon ( glatt/ru ) < [ Denne Melding var redigert av: Hondaen på 2002-03-30 14:27 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå