Haanz Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Eg har nett kjøpt nytt hovedkort, prosessor og minne. Alle funkar heilt fint, men: Under oppstart får eg eit pip og så startar ho opp med 11x100Mhz FSB uansett kva eg har FSB innstilt på. Er det noko kjent problem som kan gjere at han ikkje vil køyre vanlege FSB-fartar? XP2500+ Gigabyte 7N400L nForce2 Ultra400 Kingston HyperX Pc3200 2x256 WD Caviar 40 og 80 Plexwriter Asus DVD WinXP Lenke til kommentar
mantra17 Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 På visse hovedkort finnes fysisk en jumper hvor det kan settes spesifikk frekvens. F.eks. pin1 og 2=100/133 MHz og pin 2 og 3= 166/200 MHZ. Sjekk din manual for å se om en slik jumper finnes på ditt HK, og sett den på 166/200. Husk exit and save. Lenke til kommentar
thoering Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 (endret) Prøv: 1. Start med bare 1 minnebrikke (bruk slot 1) 2. Load bios setup defaults 3. sett fsb til 166 4. restart, sjekk med cpu-z og post resultatet her Funker det nå, kan du sette i den andre minnebrikken i slot 3 se om fsb endrer seg. EDIT: Lurt tips av mantra17! Jeg tok meg friheten å laste ned manualen til hovedkortet, og frem til følgende: Cirka en centimeter fra northbridge, nedenfor til venstre, sitter en bryter ("CLK_SW"). Default posisjon er OFF, og da er fsb låst til 100MHz. Sett bryteren til posisjon ON, og du kan stille FSB i BIOS LYKKE TIL! Endret 26. mars 2004 av thoering Lenke til kommentar
Haanz Skrevet 26. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2004 (endret) Nei altså, det var denne FSB-fix som hadde ein fysisk jumper... Takk for godt forslag Thoering, men det var altså denne lille jumperen som eg ikkje sjekka før eg starta maskina. Antok at han stod på så nå skal eg nok få rask maskin, ja! "Husk exit and save," hehehe, exit and save på ein fysisk jumper? Eg må legge til at eg trudde kanskje det var at minnet mitt prøvde å køyre for raskt, det stod på på 100%. Det skulle eg ikkje ha endra på for nå bootar ikkje maskina og eg finn ikkje clear_cmos. Det kan hende den er ved BIOS, for den ligg så praktisk plasser som mellom PCI slots og veggen, og der har eg ein del kort. Såg ikkje editen din før etterpå Espen. =] Endret 26. mars 2004 av Haanz Lenke til kommentar
mantra17 Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 "Husk exit and save," hehehe, exit and save på ein fysisk jumper? he-he....nei, men etter du hadde satt jumper, så må du inn i BIOS og sette riktig FSB, da="save and exit." Regnet med at du visste dette, men bare for sikkerhets skyld... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå