maestr0 Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Vil jeg merke stor ytelsesforskjell på mitt GeForce4 Ti4200 64Mb med 16- eller 32bit fargedybde i 3D-spill? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 (endret) Det ser penere ut med 32 bits. Ytelseforskjell er litt avhengig av hvilket spill du kjører. Test med fraps før og etter. Endret 26. mars 2004 av Malvado Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Så lenge det ikke hakker / er spillbart med 32 bit ser jeg ingen grunn til å kjøre med 16 bit. Men har man et eldre kort så blir det fort noe annet. Lenke til kommentar
Pirka Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 16 og 32 bit skaper ikke så stor ytelse tapp som høyere oppløsning eller AA slått på. Hvis du får feks. 50 bilder i et spill i 1024x768 me 16 bit så får du ca 5 bilder mindre med 32bit. Se etter tester som ble kjørt både me 16 og 32bit. Husker at før i tiden da Riva TNT var kongen så da hjalp det mye ved å gå ned til 16bit. Idag tapper du marginalt. Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 (endret) 32 bit fargedybde er en selvfølge med alt nyere enn TNT2 eller GF2 MX200. For å gi litt perspektiv: ATI 9500 og oppover bruker 96 bit internt (24 bit flyttall per komponent). Med den kommende NV40 vil en kunne få 64 bit fargedybde, og ja, med de rette scenene vil det bli synlig forskjell. Endret 26. mars 2004 av EasyRaider Lenke til kommentar
Pirka Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 32 bit fargedybde er en selvfølge med alt nyere enn TNT2 eller GF2 MX200. For å gi litt perspektiv: ATI 9500 og oppover bruker 96 bit internt (24 bit flyttall per komponent). Med den kommende NV40 vil en kunne få 64 bit fargedybde, og ja, med de rette scenene vil det bli synlig forskjell. Hva du snakker om ? 32bit brukte jeg siden min Riva 128 Noe som var for ca. 7år siden heheheheeee Lenke til kommentar
Pirka Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 32 bit fargedybde er en selvfølge med alt nyere enn TNT2 eller GF2 MX200. For å gi litt perspektiv: ATI 9500 og oppover bruker 96 bit internt (24 bit flyttall per komponent). Med den kommende NV40 vil en kunne få 64 bit fargedybde, og ja, med de rette scenene vil det bli synlig forskjell. Hvordan får du disse dine 64bit farger på skjermen ? Hvis de viser 16,7 milioner som er 32bit ... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 16,7M farger er 24 bit. 32bit kalles det (som regel) fordet de siste 8 bitene brukes som alpha-channel. (Noe "gjennomsiktighetsgreier" om jeg husker riktig). Selvfølgelig kan man bruke 32bit på eldgamle skjermkort, men ytelsen på de vil som regel gå drastisk ned da. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 64-bit farger?? ... det blir jo helt sinsykt mange farger da. Jeg har enda ikke sett noe program, bildeformat eller kort som bruker 64bit. Selv ikke i photoshop kan jeg minnes å ha sett noe sånt. Er du sikker det kommer med NV40? -Stigma Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 64bit farger vil bli 18.446.744.073.709.551.616 farger. Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Vil jeg merke stor ytelsesforskjell på mitt GeForce4 Ti4200 64Mb med 16- eller 32bit fargedybde i 3D-spill? Det bestemmer på hvor høy oppløsning du kjører! Høyere oppløsning vil føre til større forskjeller i ytelsen. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Selvfølgelig kan man bruke 32bit på eldgamle skjermkort, men ytelsen på de vil som regel gå drastisk ned da. Tja.. Den gode gamle ATI Rage Fury hadde faktisk bedre ytelse med 32bit enn 16bit Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 (endret) Jeg har sett 16 bit per fargekanal (som gir totalt 64 bit med alpha) i et eller annet program. (Photoshop?) Men det ble kanskje litt feil å si 64 bit fargedybde, da en sannsynligvis ikke vil få mer enn 32 bit ut på skjermen. Skjermkortet vil rendre i 64 bit, og så konvertere til 32 bit like før det sendes ut på skjermen. John Carmack (id software) har etterlyst dette en stund. Endret 26. mars 2004 av EasyRaider Lenke til kommentar
Jakartabebopp Skrevet 27. mars 2004 Del Skrevet 27. mars 2004 64bit farger vil bli 18.446.744.073.709.551.616 farger. det var mange farger det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå