Gå til innhold

Dell selger likevel Opteron, eller ikke?

Anbefalte innlegg

Hehe! Mye artig lesning her... og kanskje noen gode konspirasjonsteorier også. Men uansett... ser ikkje noko problem med at dell kun selger intel. Ikkje kjøp Dell visst du vil ha AMD. Hører ingen som klager over at Nokia kun bruker chiper frå ein bestemt produsent i telefonene sine fordi dei har fått ein god avtale eller at noen klager på at spesialiserte Mac butikker kun selger Mac.... Det finnes vanvittig med alternativer til dell på markedet. Velg noen annet, og la Dell selge Intel visst det er det dei vil...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hehe! Mye artig lesning her... og kanskje noen gode konspirasjonsteorier også. Men uansett... ser ikkje noko problem med at dell kun selger intel. Ikkje kjøp Dell visst du vil ha AMD. Hører ingen som klager over at Nokia kun bruker chiper frå ein bestemt produsent i telefonene sine fordi dei har fått ein god avtale eller at noen klager på at spesialiserte Mac butikker kun selger Mac.... Det finnes vanvittig med alternativer til dell på markedet. Velg noen annet, og la Dell selge Intel visst det er det dei vil...

Nei jeg ser heller ikke problemet,da Dell er et frittstående selskap og dermed har rett til å velge sine samarbeidspartnere på lik linje med alle andre selskaper.

Driver selv firma og VET jeg står fritt til å bruke de levrandører jeg vill og om ikke en kunde hos meg liker dette,ja da står det selvfølgelig kunden fritt og velge et annet firma. Det samme gjelder dell, hadde derimot Dell vært enelevrandør av PCèr hadde saken stilt seg andreledes, men så er ikke tilfelle.

Så de som hevder dette snakker rett og slett TØV og gjør det ene og alene fordi Dell velger Intel og de hater Inel (etter egne utsagn) Og ja jeg har fulgt med fra børjan av, tror faktisk jeg var voksen nok til det da de fleste her enda satt i sandkassen . :)

Lenke til kommentar

snorreh

Man kan gjerne være godtroende og positiv, men hvis man regner med at sjefene i disse selskapene skal stå frem og innrømme denne ukulturen i all offentlighet så blir det bare altfor naivt

Vel jeg er ikke godtroende og er fult klar over at de fleste/alle selskaper har svin på skogen i en eller annen størrelse,så den eneste som virker være "godtroende" her må jo da være du siden du fremstiller AMD som reneste Florence Nightingale :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Intel har lange tradisjoner i tvilsomme og eksklusive avtaler, og de fleste går under paraply-programmet "Intel Inside" som du helt sikkert har hørt om.

Problemet er igjen at dette er påstander .

Såvidt jeg vet har ikke Intel har fått noen vidtrekkende smeller i noen domstol for hva du insinuerer i nyere tid. Tror du virkelig du (og dine meningsfeller) har funnet ut noe ingen andre vet? ;)

Dersom vi skal måle Intel etter samme standard som andre (private og juridiske personer) så heter det kanskje uskyldig til det motsatte er ibevist?

Intel har omtrent samme markedsandel idag som for 5 år siden, en utenforstående ville si det lignet status quo.

Lenke til kommentar
Det er det samme for meg om firmaet heter Tine eller ikke. Eksklusive* avtaler burde vært forbudt.

* Eksklusive = Utelate noe. I dette tilfellet en avtale som utelater konkurrenter.

Etter å ha sett Tabloid i går så er jeg overbevist om at eksklusive avtaler allerede er forbudt i mer eller mindre hele verden, men at de ofte skjules under andre rabattnavn og andre motiver.

Uansett så håper jeg at alle slike eventuelle avtaler blir avdekket og får sin rettferdige rettslige prosess. Også håper jeg at den nye loven presiserer nøye hva som er lov og ikke slik at det skjelden blir noen tvil.

Lenke til kommentar
Intel har lange tradisjoner i tvilsomme og eksklusive avtaler, og de fleste går under paraply-programmet "Intel Inside" som du helt sikkert har hørt om.

Problemet er igjen at dette er påstander .

Såvidt jeg vet har ikke Intel har fått noen vidtrekkende smeller i noen domstol for hva du insinuerer i nyere tid. Tror du virkelig du (og dine meningsfeller) har funnet ut noe ingen andre vet? ;)

Dersom vi skal måle Intel etter samme standard som andre (private og juridiske personer) så heter det kanskje uskyldig til det motsatte er ibevist?

Ja, selvsagt er det bare påstander. Jeg har likevel lest en "Intel Inside"-avtale som ble tilbudt et firma jeg jobbet i for en del år tilbake, og jeg angrer nå bittert på at jeg ikke tok kopi av den for det som jeg senere har blitt gjort oppmerksom på så vet jeg at den neppe hadde tålt dagens lys. Eksklusivitet var et av kravene til rabatt såvidt jeg husker...

Intel har omtrent samme markedsandel idag som for 5 år siden, en utenforstående ville si det lignet status quo.

Nei, Intel har øket sin markedsandel jevnt og trutt de siste 5 årene til tross for gradvis dårligere produkter etter manges mening. Hvordan klarer de det, jo nettopp takket være alle disse eksklusive avtalene som de styrer med jernhånd. Det sier jo litt at selv om Opteron er suverent bedre enn Xeon på det aller meste, så klarer den ikke å spise mer enn noen få prosent markedsandel på verdensbasis. Høyst merkelig synes jeg... :hmm:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Litt mer om dette her:

Intel to be warned on `unfair' practice

The Fair Trade Commission plans to warn the Japanese unit of global semiconductor giant Intel Corp. to stop business practices that the watchdog considers anti-competitive, sources close to the commission said.

Intel Japan K.K. is suspected of giving rebates to buyers of its central processing units (CPU) on condition that the manufacturers refrain from purchasing products of Intel rivals.

The FTC apparently decided the actions by the company, which dominates the CPU market for personal computers, were intended to shut out rival products, thereby limiting fair competition in violation of the Anti-Monopoly Law, sources said.

Intel is under investigation by the European Union's anti-monopoly watchdog for similar conduct.

Business analysts said the planned warning from the FTC could touch off severe competition and affect Intel's global business strategy.

An anti-monopoly action against Intel would be the second by the FTC against a global giant, following a formal warning to the U.S. computer software company Microsoft Corp. last July.

The commission found a contract required for Japanese licensees of Microsoft's Windows operating systems to be anti-competitive and ordered Microsoft to stop using the contract.

The issue in the Intel case is its requirement that personal computer makers, including NEC Corp., Fujitsu Ltd., Sony Corp. and Toshiba Corp., in exchange for rebates promise not to do business with rival CPU makers, especially Advanced Micro Devices Inc. (AMD) of the United States. Intel also offered rebates to computer makers that kept purchases of CPUs made by other companies below certain levels, sources said.

Some companies went along with Intel's offer and ceased to purchase from AMD and other semiconductor makers, sources said.

AMD's Athlon microprocessors are in competition with Intel's Pentium series.

According to market research company IDC Japan, 89 percent of personal computers contained Intel's CPU in 1998 but the ratio fell to 82.4 percent in 1999 and to 77.9 percent in 2002 because of AMD's advances.

In 2003, the percentage surged back to 84.5 percent.

Intel denies its business practice violates the Anti-Monopoly Law.

Lenke til kommentar
Den viser egentlig bare at det er dødt løp mellom Opteron og Xeon, hvilket er tilfellet i svært mange tilfeller. At Opteron bruker mye mindre strøm er en annen sak.

Når det gjelder de manglende TPC-C resultatene så ser det ut til å være ca dødt løp der også. Se vedlagt bilde eller gå hit:

http://www.tpc.org/tpcc/results/tpccadvanced3.asp.

TPC-C er vel en av de benchmarkene som er vanskeligst å skalere til store systemer. Kun Power 5 lykkes sånn rimelig godt.

Nå er det ikke lenger tvil om hva som yter best på TPC-C benchmarken:

http://www.hp.com/hpinfo/newsroom/press/2005/050214a.html

HP ProLiant DL585 is the industry's fastest 4P x86 server, with a record-breaking TPC-C benchmark of 130,623 tpmC @ $2.80/tpmC. This is 54 percent faster and 27 percent less expensive than Dell's best result and bests any IBM 4P x86 server result by more than 27 percent.

[...]

TPC-C results as of 2/14/2005 http://www.tpc.org: HP ProLiant DL585-130,623tpmC@$280/tpmC- Available 5/6/05; Dell PowerEdge 6600-84,595tpmC@$3.58/tpmC- Available 12/30/2003; IBM xSeries 365-102,667tpmC@$3.52/tpmC- Available 3/31/04.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Nei, Intel har øket sin markedsandel jevnt og trutt de siste 5 årene til tross for gradvis dårligere produkter etter manges mening. Hvordan klarer de det, jo nettopp takket være alle disse eksklusive avtalene som de styrer med jernhånd. Det sier jo litt at selv om Opteron er suverent bedre enn Xeon på det aller meste, så klarer den ikke å spise mer enn noen få prosent markedsandel på verdensbasis. Høyst merkelig synes jeg...

Vel om Intel sine produkter er blitt dårligere så må jo andres produkter ha blitt enda værre :hmm:

"Det sier jo litt at selv om Opteron er suverent bedre enn Xeon "

Hvor tar du det fra :D Tester viser jo det stikk motsatte.

http://www.anandtech.com/IT/showdoc.aspx?i=2347

Og den er til og med fra en "AMD vennelig" side.

Lenke til kommentar

Dell sin manglende satsing på AMD-løsninger ser nå ut til å få alvorlige følger, siden den australske forskningsgiganten CSIRO nå vurderer å kutte dem ut av samme grunn:

CSIRO's lock-in supply deal nears end

More than two years after entering an exclusive deal with hardware vendor Dell, research giant CSIRO is preparing to release a selective tender that aims to renegotiate supply arrangements with IT vendors and open the door to increased competition.

Sources familiar with CSIRO's procurement strategy say the organization has already shown signs of ending the agreement with Dell as it has purchased at least one AMD processor-based server - products which are not sold by the company.

CSIRO IT's executive manager of service delivery, Peter McKeon, denied that the contract has been ended prematurely, but did say it is under review for desktops, laptops, servers, and other infrastructure like software and storage.

"We're trying to align processing capability with our business requirements of cost-effectiveness, reliability, and support capability," McKeon said, arguing that escaping a single-supplier contract is not entirely the intention.

"Since CSIRO IT formed, it has only purchased from Dell but other divisions might have purchased other processor-based systems. The bulk of IT purchasing is done by CSIRO IT."

McKeon said since it is large and complex, there are many quasi-CSIRO organizations that might be purchasing servers - possibly AMD-based - outside of CSIRO IT.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Nei, Intel har øket sin markedsandel jevnt og trutt de siste 5 årene til tross for gradvis dårligere produkter etter manges mening. Hvordan klarer de det, jo nettopp takket være alle disse eksklusive avtalene som de styrer med jernhånd. Det sier jo litt at selv om Opteron er suverent bedre enn Xeon på det aller meste, så klarer den ikke å spise mer enn noen få prosent markedsandel på verdensbasis. Høyst merkelig synes jeg...

Vel om Intel sine produkter er blitt dårligere så må jo andres produkter ha blitt enda værre :hmm:

Jeg bare digger alle kommentarene til den testen :D

"Im afraid youre gonna have to redo this whole article since the opteron doesnt wipe the floor with the xeon, and this is unacceptable."

"Jason, I hope you're ready for about 5 pages of comments pointing out the flaws in your testing methodology and another 5 pages demanding you re-do all the tests because the Opteron didn't destroy the Xeon.

Fair warning. ;)"

tatt på kornet.

Lenke til kommentar

Stikk motsatte vil jeg ikke si (eller det vil si, spørs hva du mener med stikk motsatt). Viser vel at Xeon er best på andre oppgaver enn opteron er best på. Forøvrig legger jeg merke til at du blander objektiv med "amd-vennlig" ;)

Personlig er jeg litt facinert over hvordan "lite pene" tekniske løsninger klarer seg såpass bra fortsatt. Også på serversiden.

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da er det klart at Dell sin såkalte interesse for AMD-produkter bare var et spill for galleriet nok en gang:

http://reuters.com/newsArticle.jhtml?type=...storyID=7719032

Rollins said Dell has renewed confidence in Intel Corp. as its sole supplier of microprocessor chips and is no longer seriously considering rival Advanced Micro Devices Inc. as an alternative supplier.

Rollins said that Dell had been considering turning to AMD as a second source of chips that function as the brains of PCs.

"That's looking like 'No'," Rollins said of Dell's decision not to use AMD. "For a while it was looking like 'Yes."'

He said his company's customers and key Wall Street analysts had begun demanding that Dell start offering PCs based on AMD chips after missteps by Intel over the past year or more. Dell is alone among major PC makers in relying on Intel as its exclusive microprocessor provider.

"We believe that Intel has responded," Rollins said of how Intel had played catch up over the past year to match innovations introduced by upstart rival AMD. "That is now beginning to put customers more at ease that they don't need to make a shift (to AMD)," he said.

:thumbdown:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

AMD kommenterer dette her:

AMD accuses Dell of putting Intel before customers

Dallas News quoted a senior executive of AMD accusing Dell of putting the needs of Intel first.

The paper quotes Ben Williams, VP of AMD's server division as saying: "By refusing to buy AMD, Dell is putting the needs of Intel ahead of those of its customers."

The same report claims that Dell admits some of its customers want AMD processors. But Dell claims there's no broad based demand. It also claims that despite a public statement from Kevin Rollins, Dell's CEO, the firm is still evaluating Opteron processors.

The report quotes a senior analyst, Nathan Brookwood, as saying that Intel had introduced products last week because it had to keep Dell loyal.

Lenke til kommentar

Mer om dette her:

FTC rules Intel broke antitrust law

The Fair Trade Commission has ruled that semiconductor giant Intel is in violation of the Antimonopoly Law for its method of selling central processing units to computer makers.

The commission will soon issue an advisory telling Intel to end the practice, sources said Friday.

Intel is being taken to task for its practice of offering discounts on CPUs to computer makers in Japan provided they agree to limit purchases of CPUs from other manufacturers.

The commission has deemed the practice inappropriate because it blocks opportunities for Intel's competitors.

The commission reached that conclusion because Intel started the practice in 1999, soon after AMD, Japan's second-largest CPU producer, introduced new products at a competitive price and Intel suffered a reversal of fortunes, according to the sources.

The advisory will require Intel to inform the commission of the steps it intends to take to correct the situation.

[...]

Nevertheless, the commission decided to have Intel put a stop to the practice to prevent the company, which now has 80 percent the CPU market, from further increasing its dominance, the sources said.

Lenke til kommentar

Tja, her må Intel slutte med å gi rabbatter,da det ikke er lovlig, da får de heller gjøre som AMD, sette ned prisene og selg med tap noen år , tro hvem som vil tape på det :hmm:

PS: Tror ikke de vil gjøre det,men muligheten er der . :-)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...