Macint0sh Skrevet 27. mars 2002 Del Skrevet 27. mars 2002 For noen år siden var musen kanskje den mest undervurderte komponenten i en gamers oppsett. Så kom dedikerte gamingmus og musmatter. Nå er det nok ingen gamere som ikke er klar over hvor viktig ei god mus er for å yte sitt beste i spill som Counter-Strike og Quake 3. Hva er da mer naturlig enn at Gamer.no tester hardware fra en gamers synspunkt? I den kommende tid vil vi publisere en rekke tester av aktuelle mus og musmatter. I dag begynner vi med Logitech sitt flaggskip, Dual Optical. Les hele anmeldelsen [ Denne Melding var redigert av: TST på 2002-03-27 15:14 ] Lenke til kommentar
simes Skrevet 27. mars 2002 Del Skrevet 27. mars 2002 Meget bra anmeldelse mac :smile: Kunne godt ha gitt den 5 da men.. Lenke til kommentar
Macint0sh Skrevet 27. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2002 Quote: On 2002-03-27 15:07, zimen skrev:Meget bra anmeldelse mac :smile:Kunne godt ha gitt den 5 da men.. Takker :smile: Musen hadde absolutt fortjent 5 hvis en skulle anmeldt den til den allmenne bruker. Problemet blir at når du skal bruke den til spill blir den ergonomiske formen håpløs, men det håper jeg går frem av anmeldelsen. Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 27. mars 2002 Del Skrevet 27. mars 2002 Jeg syntes den ikke var så behagelig første dagen... Nå er formen genial. Hånden ligger perfekt på plass. Musen er en nytelse dag ut og dag inn. Nydelig passform :wink: Lenke til kommentar
Turboneger Skrevet 28. mars 2002 Del Skrevet 28. mars 2002 Synes formen e helt finfin - litt underlig å venne seg til at hånda ikke ligg "i linje" med det som skjer på skjermen, men når det først går, herregud - eg ville gitt musa 4+ uten å nøle, litt trekk for tommelknappen som e akkurat litt for langt fremme, imo. Lenke til kommentar
josh Skrevet 28. mars 2002 Del Skrevet 28. mars 2002 har selv kun kjempeerfaring med denne musen. har så langt bare funnet 2 ting å trekke for. det ene er at det krever litt tilvenning å bli fortrolig med den høyre musknappen, mens det andre er at den skulle hatt 5 knapper, slik som Intellieye Exploreren min har. ellers har jeg ingen problemer hverken med passform eller friksjonen mot flatene (og det er på en Ole Brumm -musmatte fra Clahsen!) fortjener minst en femmer! Lenke til kommentar
Nimda Skrevet 28. mars 2002 Del Skrevet 28. mars 2002 En kompis av meg har den musen og en er helt jævlig å spille med, men det er sikkert pga at jeg er vant med en vanlig simpel logitech pilot- (2 knapper og scroll i midten) Lenke til kommentar
Budull Skrevet 28. mars 2002 Del Skrevet 28. mars 2002 Museformen ER viktig, men du må for all del ikke glemme at passformen er også opp til hver enkelt å tilpasse. Du må ikke bare se det fra ditt eget synspunkt, jeg syntes personlig at den har en utmerket passform :smile: Audun Lenke til kommentar
Macint0sh Skrevet 28. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2002 For å oppklare litt. Jeg synes musens passform er helt fin, behagelig når jeg gjør mitt vanlige (litt PhotoShop, Dreamweaver osv.). Problemet blir når du skal spille. Den ergonomiske formen gjør at en mister stabilitet og derfor kontroll. Siden kontroll er det viktigste når en spiller, dvs at en kan reagerer kjapt og presist, må musen trekkes for dette. Lenke til kommentar
AntifA Skrevet 28. mars 2002 Del Skrevet 28. mars 2002 Najs anmeldelse! Eneste jeg har å utsette på dual optical er at den ikke helt følger med når jeg tar raske bevegelser. Dual optical er vel 2x3000Hz (?), og det blir litt for lite syns jeg. Dessuten er det jo ikke slik at dette med 2 sensorer øker Hz'en.. Den funker jo bare sånn at hvis den ene ikke klarer å følge med, så bruker musa den andre. Effektivt så oppdateres den kun 3000 ganger pr sek. Microsoft musene oppdateres jo 6000 ganger i sekundet, og de har jeg aldri opplevd skipping med. Selv ikke på Icemat'en min har det skjedd, mens det skjedde ganske ofte med dual optical.. Om Logitech bare kunne ha brukt microsoft sin teknologi hadde alt vært fryd og gammen! :smile: Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 28. mars 2002 Del Skrevet 28. mars 2002 ah, endelig en anmeldelse som tar for seg hovedproblemet jeg hadde med dual optical; utformingen og plassering/størrelse av knappene. intellimouse explorer 3.0 .. det er musen sin, det. knappene på rett plass og en vidunderlig passform. Lenke til kommentar
Jeez Skrevet 28. mars 2002 Del Skrevet 28. mars 2002 Mener detta her var en laber "test", ei lita side der lite interessant blei sagt. Dette minner om hastverks arbeid Gamer.no... Jeez Lenke til kommentar
Fuz Skrevet 29. mars 2002 Del Skrevet 29. mars 2002 Jeg har ingen ønsker om å tråkke anmelder på tærne, men etter min mening kvalifiserer ikke dette til å kalles en test. Hvor lenge må man bruke en mus før man kan si at den er testet? Hvor lang tid bruker man på å tilpasse seg ting som ulik form, ulik vekt, ulik plassering av knapper, ulik friksjon? Er den testet på ulike underlag? Hvilke? Hvordan? Hvor lenge? Hvordan definerer man begrepet stabilitet? Hvordan vurderer man stabiliteten? Hvordan måles den? Hvordan oppnår man stabilitet? Hvor avhengig er stabiliteten av hvor lenge man har brukt musa (dvs om man er vant til den?) Hva med kvaliteten på driverene? Hvordan bør den installeres / stilles inn? Det er begrenset hvor interessant det er å lese en persons subjektive vurdering - særlig når det overhode ikke gis noen rammer for "testen". Uten rammer blir det ganske enkelt synsing. Lenke til kommentar
Macint0sh Skrevet 29. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2002 Som nevt er denne testen en del av en serie med gaming mus og musmatte tester. For de mer tekniske bitene av en slik test (som drivereinstallasjon og lignende) kan du gå til hardware.no og lese deres test av musen. Der tar de for seg slikt. Som det blir sagt i testen tar denne bare for seg de aspektene interessante for en gamer. Å vurdere stabilitet og passform må bli subjektivt, siden hvor godt musen passer i hånden din ikke kan bli annet enn kvalifisert synsing. En kan like formen, en kan hate den, ingen behøver å ta feil. Hvordan musene fungerer på forskjellig grunnlag har vi valgt å fokusere på i musmatte testene. Så slapp av, test kommer :smile: Til slutt vil vi foreta en round-up hvor vi gjør en sammenligning av alle produktene. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 29. mars 2002 Del Skrevet 29. mars 2002 Synes ergonomien er glimrende, man må bare bli vant med den, som med så mange andre ting. Når formen først var tilvendt for hånden har jeg aldri fragget så mye som da. Merker det spesielt i ekstremhurtighet og spasmiske situasjoner som UT instagib og lignende, der musen sitter klistret i hånda og følger hver minste lille bevegelse, uten å miste noe. -P- Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 29. mars 2002 Del Skrevet 29. mars 2002 Både jeg og broderen bruker Logitech dual optical og er storfornøyd sålangt. I begynnelsen kunne ikke musa måle seg med den gamle gode logitech wingman gaming mouse som jeg hadde lagt min elsk på, men når jeg nå er blitt vandt til utformingen på dual optical går det fint som fae+n. Jeg ser for meg den neste musa i "dual optical" retningen mere utformet for gaming, men inntil da fragger jeg med den jeg har! Lenke til kommentar
jallajalla30 Skrevet 29. mars 2002 Del Skrevet 29. mars 2002 Makan til tåpelige argumenter for at musen ikke egner seg ypperlig til gaming!?!? For det første er jeg slett ikke enig i at hånden skal ligge rettvinklet når man spiller, det er faktisk en ganske unaturlig vinkel. I mitt tilfelle (mulig hendene mine er snåle, ikke vet jeg =) ligger hånden min ganske likt på selve musen som den gjør når den ligger på bordflaten når hånden slapper helt av, men det er nå så. Det føles i allefall ganske naturlig for meg å ha hånden slik den ligger når jeg bruker denne musen i praksis. Ellers kan jeg si at jeg har hatt flere muser opp gjennom tidene, og at jeg bruker mye tid på multiplayerspilling i "first person shooter"-spill som Return to Castle Wolfenstein, Half-Life Counterstrike, Quake 3, osv... Jeg er en av de mer erfarne spillerne der ute (skryte skryte :wink:, bare så det er sagt, og mouseman dual optical er helt klart den beste musen jeg har prøvd til dags dato kombinert med denne typen spill. Jeg har hatt denne musen i flere måneder nå, og min konklusjon er som følger: Musen ligger veldig godt i hånden, den svikter ikke når det gjelder avlesing av underlaget (dette var et problem med forgjengeren, dvs mouseman cordless optical eller hva den nå het), og den gir meget nøyaktig ytelse i spill og andre programmer. Husk forøvrig at du også med denne musen må velge riktig underlag for at den skal fungere skikkelig - et speil er for eksempel et veldig dårlig valg! :wink: Jeg har testet flere typer underlag, og har faktisk funnet ut at det beste hittil er plastikkplaten til et "ORDREBRETT ENKEL BLÅ", dvs et underlag man fester papirer på med en klype. En sånn dings man typisk ser befalet gå rundt med i militæret med noen papirark festet til, et mobilt skriveunderlag med andre ord. Du får i allefall kjøpt dette hos "Binders". Bare si du vil ha et "ordrebrett enkel blå", så finner de sikkert ut av det, og riv av metallklypen før du bruker det som musmatte. =) Fordelen med dette underlaget er at musen sklir veldig lett på det, samtidig som den uten problemer klarer å lese underlaget helt perfekt. Ønsker du at musen skal skli EKSTRA lett, kan du skru opp musen opp og fjerne et lite metalllodd som er skrudd fast i lokket på musen, se mer info om dette på "http://www.dansdata.com/moremouses.htm". Det er ikke noen vrien operasjon, det er bare snakk om å skru opp totalt fire skruer, samt å skru inn igjen to av dem. Tro meg, det er VELDIG enkelt. Så jeg er ikke akkurat enig med anmelder her, han har kraftig undervurdert denne musen. Husk at enhver mus føles uvant i starten, og selvsagt føles det uvant at hånden ligger litt anderledes enn på musen man er vant til å bruke vanligvis. En seriøs anmelder bør absolutt ta hensyn til vanens makt, for å si det sånn, og jeg mistenker at dette ikke har blitt gjort i dette tilfellet. Selv har jeg hatt 5 forskjellige musmodeller hittil, og har kun skiftet modell fordi jeg har hatt lyst på en bedre mus enn jeg har hatt tidligere, så jeg burde vite hva jeg prater om. Og hver gang føles musen uvant ut, men dette går over etter noen dager eller en ukes tid. Håper denne infoen kan være til nytte for noen der ute. Lenke til kommentar
Turboneger Skrevet 30. mars 2002 Del Skrevet 30. mars 2002 et bra underlag e også en typisk blå musematte, tynn, som du får kjøpt overalt. Strek opp et rutemønster på den me sprittusj (liten maskestr) og du har en helt rå musematte :smile: Lenke til kommentar
Macint0sh Skrevet 30. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2002 Quote: Så jeg er ikke akkurat enig med anmelder her, han har kraftig undervurdert denne musen. Husk at enhver mus føles uvant i starten, og selvsagt føles det uvant at hånden ligger litt anderledes enn på musen man er vant til å bruke vanligvis. En seriøs anmelder bør absolutt ta hensyn til vanens makt, for å si det sånn, og jeg mistenker at dette ikke har blitt gjort i dette tilfellet. Jeg har brukt denne musen sammenhengende i en måneds tid (desember/januar), og før jeg skrev ferdig testen brukte jeg den litt av og på i omkring en uke. Hvis musen hadde føltes stabil etter å ha blitt vant til den burde jeg ha merket dette etter en måneds tid. Hvis ikke må det skyldes på musen. Lenke til kommentar
Tåka Skrevet 30. mars 2002 Del Skrevet 30. mars 2002 Ha ha ja det er jo deilig med litt "mus" ha ha!! Jeg bare tulla mye koster musa? [ Denne Melding var redigert av: Tåka på 2002-03-30 19:47 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg