Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fjernstyre linux på windows pc. "Remote desktop"

Anbefalte innlegg

Går det? Eventuelt hvilket prog kan brukes? Jeg er student på uio og har brukt ssh for å koble meg mot uio sitt nett. Da jeg ikke har så stor greie på linux, ennå, syntes jeg dette blir litt begrenset. Kan man fjernstyre en linux maskin v.h.a. et prog i windows og få opp brukergrensesnittet slik som i remote desktop i windows?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan DETTE være noe for deg tro...

What is VNC 

VNC stands for Virtual Network Computing. It is remote control software which allows you to view and interact with one computer (the "server") using a simple program (the "viewer") on another computer anywhere on the Internet. The two computers don't even have to be the same type, so for example you can use VNC to view an office Linux machine on your Windows PC at home. VNC is freely and publicly available and is in widespread active use by millions throughout industry, academia and privately.

Endret av WebKnight
Lenke til kommentar
Går det? Eventuelt hvilket prog kan brukes? Jeg er student på uio og har brukt ssh for å koble meg mot uio sitt nett. Da jeg ikke har så stor greie på linux, ennå, syntes jeg dette blir litt begrenset. Kan man fjernstyre en linux maskin v.h.a. et prog i windows og få opp brukergrensesnittet slik som i remote desktop i windows?

Takker for svar.

Du har også x-win32, det er kommersiellt men kan likevel benyttes 1 time eller noe av gangen med full features.

(krever at du kjører opp x server med kommandoen gdm (eller liknende) på linuxburken din og at du har satt opp slik at folk får lov til å koble seg opp til den).

Endret av znapper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...