Gå til innhold

Plassering av HD og DVD på IDE kabel?

Belzbub

Anbefalte innlegg

Hvilken plassering vil gi best ytelse med disse enhetene:

1 stk. DVD-Rom

1 stk. DVD Brenner

2 stk. HD 7200RPM

Er det best at HD`ene er på samme kabel for raskere flytting av data??

WinXP kjøres fra en egen S-ATA HD.

Mvh. Håkon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis HD'ene er ATA100 og DVD-drevene er ATA-66 vil det lønne seg å ha HD'er sammen og DVD-drev sammen.

Da får du full hastighet på HD'ene.

Hvis du setter HD og DVD-drev sammen, vil hastigheten på IDE-bussen bli satt til den tregeste enhetens hastighet.

Ulempen ved slikt oppsett er at ved kopiering fra DVD-Rom til DVD-brenner vil det ikke bli optimalt, siden de deler bussen seg i mellom.

Kjøper du et PCI kort til 200-300 kroner med 2 stk IDE uttak kan du gjøre som meg.

HD'ene på hver sin IDE buss på hovedkort.

DVD-drevene på hver sin IDE buss på PCI kort.

Kopiering mellom HD'ene går utrolig fort, pluss at brenning mellom CD-drevene (jeg har CD-Rom og CD-brenner i mitt oppsett) får optimal ytelse.

Mulig litt overkill, men jeg er veldig fornøyd med det oppsettet.

Kan brenne 40X uten noen problemer.

Lenke til kommentar

Ang. harddiskene bør de optimalt sett stå på hver sin IDE kontroller. Når det gjelder CD/DVD er overføringshastigheten på disse ikke høyere enn at de kan stå på samme kontroller (har selv CD-R/DVD på samme kontroller og brenner i 40X).

Hvis du kun har to kontrollere og ikke vil investere i en ekstra kontroller som snole anbefaler, så ville jeg antakelig satt harddiskene som master og CD/CD-R som slave på hver sin kontroller. Tror ikke det er mye forskjell på ATA/66 og ATA/100 da diskene knapt yter 66MB/s allikevel!

Men det kan jo også være verdt et forsøk å prøve de ulike mulighetene og kjøre noen benchmarks!

timtowtdi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...