stian-hg Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 (endret) Jeg er sikkert ikke den eneste som ikke har helt snøring på hva vi har i vente av nye produkter mot sommeren. Dette er ikke ment som noen guide og er derfor en blanding av spekulasjoner og direkte spørsmål, men håper oppdaterte forumbrukere kan kommentere på dette. ------------------------------------------------------------------- INTEL: Brikksett: Alderwood vil kun støtte DDR-II og PCI Express, altså ikke DDR-I og AGP. Grantsdale vil støtte både DDR-I og DDR-II, men kun PCI Express og ikke AGP. Nye brikkesett fra VIA og SiS vil vel også lanseres når Socket T er ute. AGP standarden på Intel-systemer vil altså dø med i865PE og i875P? Prosessore Socket T lanseres samtidig med de to nevnte brikkesett. Prosessore basert på Socket T vil rulle ut av samlebåndet samtidig. Disse vil alle ha Prescott-kjerne, støtte 200 MHz FSB og ha 1 MB cache. Disse prosessorene vil ha klokkefrekvens på mellom 2.8 GHz og 3.6 GHz. ------------------------------------------------------------------- AMD: Brikkesett: Her er jeg nesten helt blank. Vi får to socketer å forholde oss til: 939 og 754. nForce3 250 vil vel lanseres ganske snart til Socket 754. Dette vil vel ikke støtte hverken PCI Express eller DDR-II. Vil nForce3 250 lanseres til Socket 939? VIA har vel også en oppfølger på lager til Socket 754? Hvilke andre brikkesett finner vi på AMD fronten frem mot sommeren? Når velger de å fase ut DDR-I og AGP? Prosessore: Socket 959 vil gi rom for nye lanseringer. Disse er vel rettet mot high-end delen av markedet, mens prosessore basert på socket 754 vil ha mindre cache og etter hvert lavere klokkefrekvenser i forhold til Socket 939? ------------------------------------------------------------------- Dette ble rotete og litt dårlig skrevet, beklager. Har lusket rundt hos forskjellige nettsteder, X-bit Labs pleier å ha mye stoff om sånt, men ikke nå om dagen virker det som. Er selv ute etter ny PC og lurer naturlig nok på om det er noe vits å vente. Min egen teori er fortsatt at man bør holde seg til AGP-skjermkort og DDR-I til hvertfall sommeren er over pga. pris. Er det forresten lov å håpe på at vi treffer på noen brikkesett med tilhørende prosessore som kan klokkes? Endret 25. mars 2004 av stian-hg Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 25. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2004 Fin Guide Dette var ikke ment som noen guide. Som jeg skrev så har jeg ikke helt snøring på hva vi har i vente, hvertfall ikke på AMD fronten. Siden jeg snart skal bruke en god del penger på ny PC samt vannkjøling har lyst å få en viss oversikt over markedet vi har i vente. Spesielt med tanke på DDR-II som jeg håper å unngå i mitt system pga. prisen. Har dessuten lite lyst til å handle utstyr som er vanskelig å klokke. I mitt hode er de to tingene vanskelig å kombinere: Prescott ser foreløbig varm ut og i tillegg krever et fremtidig Intel-system sannsynligvis PCI Express skjermkort som etter hva jeg har lest ikke kommer på markedet skikkelig (med priser vi dødelige kan leve med) før etter sommeren. AMD har jeg ikke oversikten over så det er egentlig det jeg lurer mest på... Lenke til kommentar
Sneglen Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Angående DDR-II og AMD, som CeBIT artikkelen til Hardware.no påpeker kommer ikke AMD til å satse på DDR-II før i 2005, faktisk ikke før hvertfall midten av 2005. Personlig vil jeg tippe slutten av 2005, begynnelsen av 2006. Socket 939 blir nok ikke noe å satse på før sommeren er over [få brikker på markedet og antageligvis ganske dyrt], og da er det vel i ditt tilfelle "for sent"? nForce3 250 kortene kommer vel på markedet om 1-3 uker, hva VIA pønsker på er jeg ikke helt oppdatert på, men det er vel K8T890 eller K8T900? Og de kommer nok ikke før sommeren om jeg ikke har misforstått totalt. Det du sier om Alderwood er rett, DDR-II og PCI Express x16. Det du sier om Grantsdale er jeg ikke helt sikker på, men du har rett angående DDR(1)og DDR 2. Jeg TROR det kommer en versjon av Grantsdale med AGP. i915? Nei, husker ikke Med fare for å rote litt: 939 kommer til å begynne på 512kB L2 Cache. Forskjellen på 939 og 754 er vel 200Mhz forskjell på brikkene? Er slik det er med 754/940 nå hvertfall Socket T delen stemmer vel bra. Hva som skjer med AMD og AGP vet jeg ikke helt. Er vel opp til brikke produsentene, men jeg vil tro det kommer et brikesett med PCI Express x16 løsning om ikke så lenge. Bør hvertfall det *Huff så rotete dette virket * Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 26. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2004 ...-NeoRag-'s innlegg... Ja, jeg blir rotete i hodet bare av å prøve å få orden på alle disse nye produktene, standardene og teknologiene. Jammen ikke lett å være trygg når man kjøper ny PC i dag, det er hvertfall sikkert. For meg er det ikke aktuelt å vente lengre enn midten av april hvertfall. Det blir vel gode gamle Northwood sammen med i875P-basert hovedkort på meg. Ser ut som alle nyere produkter enten blir for dyre i seg selv eller krever for dyre komponenter (les: minne, skjermkort). Takk for input forresten! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå