magicgunnar Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 (endret) Har tenkt å lage bildecollage i adobe photoshop, lurer på om noen har erfaring med fremkalling av bildecollager? Hvilke butikk er best eller billigst? Hvor stort bilde bør jeg velge? (Hvor mange pixler, og hvor stort i cm?) Endret 25. mars 2004 av magicgunnar Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 ?? skjønte ingenting av dette Du vil lage en collage i PS, som du så skal fremkalle... nei det kan ikkje stemme... Eller vil du vite kor du kan fremaklle bildene du skal bruke i collage'en. Hvor stort bildet skal være er jo veldig vanskelig for andre enn deg å svare på... Ka skal det brukes til? Lenke til kommentar
Thade Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Hei, dette vil de fleste klare å printe uten problem. Angående størrelse må du først finne ut hvor stort du har lyst å ha bildet. Vanlige størrelser er : 10,2x13,6 cm , 10,2x15,2 cm , 15,2x20,3 cm , 20,3x25,4 cm , 20,3c30,5 cm , 30,5x40,5 cm , 30,5x45,5 cm . Bør helst ikke være under 300 Dpi. Har selv levert inn slike "bilder" til både Foto Knudsen og Direkte Foto. Fornøyd med resultatene fra begge plasser. En bør jo sjekke online fremkallerene ofte da det tydligvis er en eller annen form for priskrig mellom de. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 6. april 2004 Forfatter Del Skrevet 6. april 2004 I photoshop valgte jeg 30x45 cm og 600 dpi. Det første problemet jeg fikk da var at etter 6-7 layers gikk mange funksjoner mye tregere, men det er vel noe jeg ikke kan unngå. Det andre problemet jeg fikk var at jpg-filen med sluttresultatet ble på 6mb. Fotoknudsen, som jeg hadde tenkt å benytte, har en grense på 4mb. Bør jeg øke komprimeringen på jpg-filen, eller bør jeg gå ned i antall dpi? Hva gir best sluttresultat? Kan man se forskjell på 300 dpi og 600 dpi? Hvor stor komprimering kan man tillate seg i jpg før man merker det på utskriften? Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 I photoshop valgte jeg 30x45 cm og 600 dpi. Det første problemet jeg fikk da var at etter 6-7 layers gikk mange funksjoner mye tregere, men det er vel noe jeg ikke kan unngå. Det andre problemet jeg fikk var at jpg-filen med sluttresultatet ble på 6mb. Fotoknudsen, som jeg hadde tenkt å benytte, har en grense på 4mb. Bør jeg øke komprimeringen på jpg-filen, eller bør jeg gå ned i antall dpi?Hva gir best sluttresultat? Kan man se forskjell på 300 dpi og 600 dpi? Hvor stor komprimering kan man tillate seg i jpg før man merker det på utskriften? Siden ingen printer/trykker høyere enn 350 dpi er det ingen vits med 600 dpi... 300 dpi er det som er standard. Man bruker høy dpi når man har behov for å forstørre bildet til store formater senere... Men bestandig må det ned til maks 350 dpi Lenke til kommentar
Thade Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 Nå ser eg at Direkte Foto har tilbud på 30x40 og 30x45 til 35 kr stykker fra første bildet. Lurer på om det er priskrig på gang for de har kjørt helt ned i kr 1,25 pr. bilde på 10x13 og 10x15. Kan det ha sammenheng med at Eurofoto satte ned sin pris til kr 1,45 før påske? Uansett så er det jo vi som forbrukere som tjener på det Lenke til kommentar
berntmh Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Ser Eurofoto har satt opp prisene igjen. Noen som har erfaring med Direkte foto, 1,25 pr bilde ved bestilling av over 200 bilder er veldig billig. Hvordan er bildekvaliteten? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå