Toffa Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Driver og tørrkjører nyinnkjøpt asetek waterchill (den minste med liten pumpe og liten radiator) for å sjekke at den er tett. Problemet er at pumpa bråker som et uvær! Jeg har en volcano12 + noen kabinettvifter på i bakgrunnen, dette er vifter som bråker bra, men waterchillpumpa overdøver alt!! Dette er første gang jeg har sett en vannkjøling, men det kan da ikke være normalt med sånn lyd. Jeg reagerer også på at vannet går tregt rundt i slangene, jeg trodde kanskje at det skulle være litt trykk på det vannet. Er det bare å sende pumpa tilbake eller har noen bedre tips?? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Bråket fra pumpa skyldes nok helst at den ikke er isolert ifra underlaget den foreløpig står på, eller så er det fremdeles litt luft i systemet. Førstnevnte mulighet er jo grei å sjekke: Løft pumpa klar ifra underlaget. Ble det stille nå? Da har du funnet årsaken! Alle pumper av denne typen vibrerer i takt med nettfrekvensen, og kan ofte lage en plagsom during om pumpa har direkte kontakt med underlaget. Er det derimot en knatrende lyd, så kommer denne fra impelleren i pumpa. Men forsøk førstnevnte forslag, og gi tilbakemelding. Vannet i systemet går ikke så voldsomt fort rundt. En pumpe som leverer 600 til 1000 ltr/t i fritt fløde, vil gi betydelig mindre vann i en ferdig oppstilling. Avhengig av radiator, blokker etc, kan denne fort havne så lavt som 150 til 300 ltr/t. Lenke til kommentar
Toffa Skrevet 25. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2004 (endret) Det glemte jeg å skrive, men jeg har prøvd det. Når jeg løfter pumpa opp så er lydnivået betydelig bedre men det kommer en ganske høy skurrelyd fortsatt, hører den mye bedre enn cpu vifta og den lager ca. 30-35db nå. Det stemmer at det er mer luft i systemet, det tar ikke "noen minutter" slik som det står i brukermanualen, men så har jeg ikke lagt særlig arbeid i å få dem fortere ut heller siden det hele startet med at jeg ville vite om det var tett og regnet med å gjøre det på ny inne i pcen i morgen. Endret 25. mars 2004 av Toffa Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Normalt skal det gå ganske raskt å evakuere lufta i systemet. Du kan jo stoppe og starte pumpa noen ganger, det kan av og til hjelpe. Slik du nå beskriver det, er jeg nesten helt sikker på at støyen skyldes luft i systemet / pumpa. Lenke til kommentar
Toffa Skrevet 25. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2004 Lar den stå på over natten jeg så får jeg håpe på at luften går ut. Den har stått på over 2 timer nå og det er fortsatt luft igjen, det er jo så lite trykk på vannet at lufboblene går jo motsatt vei som vannet når jeg prøver å hjelpe til Takk for hjelpen, håper du har rett så jeg slipper å vente på ny pumpe... Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Har du mye høydeforskjell på kresten din? Pumpa mi som står i bunn av kabinettet klarte ikke å løfte vannet opp til toppen av krestsen før kretsen var fylt opp med vann... Etter det ble den helt stille og vannet fikk farten opp. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Merkelig. De er da vel ikke såå slappe i fisken, de Hydor-pumpene? Toffa: Foreslår at du prøver pumpa di i badekaret, bare for å se at den virkelig pumper som den skal. Er alt i orden, bør den levere en vannsøyle på minst 75cm ut av trykkrøret. Jeg har en bitteliten mistanke om at rotor / impeller i pumpa oscillerer (svinger frem og tilbake) i stedet for å rotere. Om det virkelig er tilfelle så vil den fortsatt pumpe vann, men ikke på langt nær så mye som den skal. "Fenomenet" kan av og til oppstå, om rotoren går litt tregt rundt på akslingen. Så har du mulighet for å prøve pumpa på den måten, så gjør det! NB!! Vær forsiktig, og pass på at du holder 230v koblinger laaangt unna vannet! Lenke til kommentar
Toffa Skrevet 26. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2004 (endret) Sånn som det er nå er det ikke store høydeforskjellen å snakke om. Alt lå på gulvet oppå et par aviser. Jeg kikket så vidt på det i dagmorges før jeg gikk på jobb. Det er ikke luft i slangene lenger, bare litt rett over pumpa. Lyden har blitt litt lavere og jevnere men ikke mye. ... og trykket, skal det være en rett stråle ut av den??? jeg skrudde av hele greia i går og plugget ut inngangen til vanntanken og den som går fra pumpa til radiatoren. Det skal jo ikke være særlig tungt for pumpa å tømme vanntanken da, men det bare piplet ut, det var ikke noen stråle i det hele tatt (for da hadde jeg blitt våt)..... skal teste på nytt når jeg kommer hjem, mulig den bare stod og pumpet luft i går. Har lyst å åpne den nå... men da får jeg vel kanskje ikke reklamert Endret 26. mars 2004 av Toffa Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Nå som du er så godt igang; Hiv pumpa i en bøtte da, og koble pumpa til strøm noen sekunder. Og ja, det skal stå en god stråle fra utløpsnippelen på pumpa! Under forutsetning av at den har vann nok å ta av da. Sørg for å ha et par håndklær innen rekkevidde, for å tørke opp. Det skal forøvrig være en enkel sak å demontere pumpa, for å kontrollere innmaten. Du mister ikke garantien på den av den grunn. Men om du evnt prøver å fikse på ett eller annet inni pumpa, så går garantien føyka.... Lenke til kommentar
Toffa Skrevet 27. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2004 Dette utvikler seg. Når jeg kom hjem i går kom det bare en behagelig brummelyd av pumpen, men fortsatt store luftbobler. Lot den bare gå til i dag for å teste den i bøtta... resultatet er at siden i går har cpu kjøleren gått lekk, noe som er helt utrolig ettersom bøttetesten viser at pumpa ikke lenger er svak, den kommer rett og slett ikke vann ut av den i det hele tatt. Når jeg rister så skrangler den. Er overbevist om at noe har ramlet av inni der og prøvde å demontere, men når den blå ringen er av (vist i et annet innlegg) så er festet til nippelen limt fast. Tror neppe den kan åpnes uten å knekke noe. Er sur nå, vil prøve å bytte i et annet sett, helst powerkittet, men jeg mista jo nesten troen på astek nå.... Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 27. mars 2004 Del Skrevet 27. mars 2004 skru av lokket på vanntanket, slik at lysten i pumpa har sjanse til å komme seg ut, hvis det er trykk i systemet så vill luften tvinges til å forbli i vannet......, skru av lokket og la den gå noen minutter.... Lenke til kommentar
Toffa Skrevet 27. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2004 (endret) Joda, men nå bruker jeg altså en mugge med vann som vanntank og en tom bøtte til å blåse ut vannet. Altså vannmugge -> resten av slangen (ca. 40cm) -> pumpe -> 20 cm slange til å styre vannspruten. Den står bare og brummer, og det kommer ikke en dråpe ut uten at jeg suger vannet gjennom først. Da begynner det å piple så lenge jeg holder ut slangen lavere enn pumpa noe som kan forklare hvorfor jeg trodde den virket først (me noob!) Det er samme effekten som oppstår når du bruker en hevert til å tappe vin av kaggen eller stjele bensin av naboen Det var noen her på forumet i en annen tråd som sa den burde testes før montering... det viste seg jo å være et glimrende råd. Jeg ville vel normalt vært en cpu fattigere nå vist jeg ikke hadde lest den tråden Endret 27. mars 2004 av Toffa Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 27. mars 2004 Del Skrevet 27. mars 2004 Dette utvikler seg. Når jeg kom hjem i går kom det bare en behagelig brummelyd av pumpen, men fortsatt store luftbobler. Lot den bare gå til i dag for å teste den i bøtta... resultatet er at siden i går har cpu kjøleren gått lekk, noe som er helt utrolig ettersom bøttetesten viser at pumpa ikke lenger er svak, den kommer rett og slett ikke vann ut av den i det hele tatt. Når jeg rister så skrangler den. Er overbevist om at noe har ramlet av inni der og prøvde å demontere, men når den blå ringen er av (vist i et annet innlegg) så er festet til nippelen limt fast. Tror neppe den kan åpnes uten å knekke noe. Er sur nå, vil prøve å bytte i et annet sett, helst powerkittet, men jeg mista jo nesten troen på astek nå.... Dette høres nesten utrolig ut. Først så er pumpa "knasig", og så har du lekkasje på CPU-blokka også!? Du må ha vært særdeles uheldig, for Asetek leverer vanligvis ting av godkvalitet. Men det er jo en grunn til at man gjerne bør prøvekjøre slike ferdigsett før de monteres i maskinen.... At det skrangler litt i pumpa behøver ikke bety at det er noe galt. Rotoren i pumpa har som regel en ganske god aksiell klaring, det kan være dette du hører. Men det er jo en ekstra grunn til mistanke i ditt tilfelle da. De fleste pumper skal være mulig å demontere, men kjenner som sagt ikke til Hydor-pumpene. Men det er vel andre brukere som kan si noe om denne?? Lenke til kommentar
Toffa Skrevet 27. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2004 Noen har tilogmed lagt ut bilder av hvordan de har demontert hydorpumpa. Trodde den bare satt godt fast så jeg prøvde å hjelpe til med klypetanga men når det ikke virket såg jeg lim som kom ut fra der gjengene er.... joda jeg har vel ikke vært så heldig her. Atpåtil så klarer ikke posten å "finne" pakken med arctic silver og cpurens som jeg bestilte forrige torsdag til dette formålet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå