Gå til innhold

Tennings lås

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skaff deg litt ekstra ledning. Får det for en billig penge på biltema. Trenger disse pluggene også hvis du ikke vil lodde rett på tenningen. Koble slik:

1. Løsne den ene ledningen fra hovedkort til powerknapp.

2. Ta ledning fra hovedkort til tenning.

3. Fra tenning til powerknapp.

4. Fra powerknapp til hovedkort.

Nå starter ikke maskinen hvis tenningen ikke er på. Men det som kan skje er at maskinen slår seg av etter 2-3 sekunder hvis tenningen er på en posisjon. Tror det er avhengig av hovedkort. Koble ledningen på tenningslåsen der den slår tilbake når du slipper. Slik at du må vri tenning, holde den og trykke powerknapp. Så slippe tenning. Som sagt, jeg er nesten helt sikker på at det er avhengig av hovedkortet om du kan la tenningen stå på eller ikke. Siden hvis du lar den stå på blir det regisrert som at du slår av maskinen igjen.. altså powerknappen funker begge veier som av og på.

På den andre side kan du også fjerne powerknappen hvis du ikke vil borre nytt hull i kabinettet, og heller bruke hullet fra powerknappen til tenningslåsen. Da vrir du bare nøkkelen til maskinen booter og slipper den etterpå. Blir som å starte en bil.

Lenke til kommentar
Skaff deg litt ekstra ledning. Får det for en billig penge på biltema. Trenger disse pluggene også hvis du ikke vil lodde rett på tenningen. Koble slik:

Nå starter ikke maskinen hvis tenningen ikke er på. Men det som kan skje er at maskinen slår seg av etter 2-3 sekunder hvis tenningen er på en posisjon. Tror det er avhengig av hovedkort. Koble ledningen på tenningslåsen der den slår tilbake når du slipper. Slik at du må vri tenning, holde den og trykke powerknapp. Så slippe tenning. Som sagt, jeg er nesten helt sikker på at det er avhengig av hovedkortet om du kan la tenningen stå på eller ikke. Siden hvis du lar den stå på blir det regisrert som at du slår av maskinen igjen.. altså powerknappen funker begge veier som av og på.

På den andre side kan du også fjerne powerknappen hvis du ikke vil borre nytt hull i kabinettet, og heller bruke hullet fra powerknappen til tenningslåsen. Da vrir du bare nøkkelen til maskinen booter og slipper den etterpå. Blir som å starte en bil.

Shiva akkurat som jeg skulle sakt det selv! :p har gjort dette selv jeg funker fett men kutta begge jeg å ga fa** i power switchen er ikke no særlig vits å bruke den for meg!

Endret av Drunken_Master
Lenke til kommentar

Er alt du trenger til å gjøre dette en sånn tenningslås fra biltema ?
Lenke til kommentar

er jo like lett å ta grøn psu leddnig *ska gjøra det når det blir full renovering av pc,n*

for som sakt tidligere når det kretsen er brutt så er det heller ikke noen mulighett for å starte datan :)

Lenke til kommentar
på knappen er en kortsluttnings bryter,
derfor må du vri nøkelen tilbake i start
posisjon(vist den ikke gjør det automatisk),
men på psu'n må du ha en som ikke slår
seg tilbake :yes:

det eneste du trenger å gjør er å ta kablene
fra den gamle bryteren å koble di på den nye.
gjor det senest i dag :D Endret av Grev_Rasmus
Lenke til kommentar
Jeg brukte nesten samme som de har på Biltema for å starte pc'en min, og det funka helt kjempe. En liten downside var at jeg måtte huske på å sette bryteren tilbake til utgangs posisjon, hvis ikke så skrudde hele pc'en seg av etter 10sek.

Det du sku jort va å kjøpt deg en skykkelig bil tenningslås.. Fordi der er det vell vanli me 3 eller 4 hakk?

f.eks hakk:

1. AV (samma som på bil når du tar ut nøkkelen å går inn liksom)

2. Treng ikke være noe.

3 (hakk med fjering), altså, når du starter bilen så vrir du til 3 og da starter startmotoren, å når bilen går slipper du bare nøkkelen liksom.. så da vist du kobler de 2 ledningene til power switch på hakk 3. så starter pc'n å du slipper nøkkelen.. da detter den automatisk tilbake itl hakk 2. å vips=) pc'n går i eviheter uten om når den låser seg, eller strømmen går:P

NB! Ikke sikkert att detta funke, men burde=)

Lenke til kommentar
Alternativt kan man ha tennings lås og startknap. Slik man har på tunge kjøretøy.

Da får du det beste i fra to verdener!

Så, så... trur ikke han ville ha noe anna enn å kunne "skru av" startknappen i fronten :)

Lenke til kommentar

Ja, kun tenningslåsen. Gjerne litt ekstra ledning og "kabelsko" (tror det heter det)

som klipses eller loddes på ledningene og plugges til bakpå låsen. Hvis en liker å lodde er det ikke nødvendig, men pluggene bakpå tenningslåsen bør da ha huller hvis loddingen skal sitte skikkelig.

Tenningslåsen er samme prisippet som powerknappen bare at en skrur nøkkelen enn å trykke inn knappen. Jeg har ikke gjort det på min egen pc, men jeg har innstallert ekstra tenning og brytere i bilen som ekstra tyveriforsikring. Det var inbrudd i bilen, men de greide ikke å starte den fordi alt elektriske er flyttet på.

en annen ide er å installere kortleser på toweret. en må dra et kort for at pc'en startet. Jeg skal grave det fram fra clas olshon sine sider. Har tenkt meg en slik i bilen.

Lenke til kommentar

Gå inn på http://www.clasohlson.no/

El og elektronikk - kodestrømbryter

Denne hadde vært kulere enn tenningslås. Fester den i fronten på toweret, trykker inn koden og maskinen booter. var ikke så dyr heller. Mer fancy enn tenningslås. Skal ha meg en slik i bilen.

Poenget er at en kan lage så mye brytere, knapper belysninger en må trykke før en får startet maskinen, bare en kobler det i serie eller en logisk orden. Men det er ikke værre enn for en som er litt kyndig å bare åpne maskinen og fjerne ledningene fra hovedkortet og starte maskinen derifra. Vil en ha enda mer fancy og sikkert kan en kutte kretser på kortet og rute det andre veier slik at det blir værre for noen å starte maskinen så sant de ikke vet hva som er gjort. Men husk at det også er en fare med det. Kobler en ledningen i feil retning finner elektronene veien selv og resultatet kan bli deretter. Ha det godt gjennomtenkt før en begynner å lodde og herpe med maskinen. Og vær helt sikker på hva en har gjort og at det vil fungere før en starter opp. Ikke start trafoen før en vet det vil funke. Selv enkle ting som å kjøre masse strøm til grafikk-kortet via bios kan være farlig. Men hvis en liker å leve litt farlig så ikke vær redd for å modde pc'en og lage egne løsninger for hvordan den fysisk skal se ut og fungere.

Angående den tenningslåsen, hvis du er usikker ta og post innlegg her om hvordan du har planlagt å gå fram og hvor lang du har kommet, så skal vi se over det og godkjenne. Jeg skriver litt langt her, men jeg vil ikke ha skylden hvis noe blir svidd.

Endret av Shiva
Lenke til kommentar

Trur nokk det holder å koble en nøkkel i stede for bryteren, det er vel beregnet for at nyskjerringe folk ikke skal kunne skru på pcen på et lan, når du ikke er der, eller? Vil oxo se bedre ut med nøkkel, en liten brife efekt. Som Shiva sier så kommer jo folk seg inn på pcen hvis di vill, fjerne kablene å kortslutte de pinene som skrur på pcen, eller ta hardisken over til en annen pc, men det er få som gidder det på et lan.

Jeg anbefaler ikke folk til å starte å kutte kretser på hovedkorte som Shiva sier, pga faren for feil, jeg ville heller ikke selv gjort det. Men det går sikkert fint for folk som vet hva de holder på med.

Lenke til kommentar

Jeg sitter med en tenningslås i hånda nå, jeg skal skifte ut power-knappen med denne og lurer på hvor på låsen jeg skall feste de hersens ledningene fra hovedkortet! er det ACC, ST, IGN eller BAT ? Er skikkelig noob når det gjeller elekronik osv :blush:

Endret av Xpresion
Lenke til kommentar
[quote name='Xpresion' date='22/04/2004 : 16:22'] Jeg sitter med en tenningslås i hånda nå, jeg skal skifte ut power-knappen med denne og lurer på hvor på låsen jeg skall feste de hersens ledningene fra hovedkortet! er det ACC, ST, IGN eller BAT ? Er skikkelig noob når det gjeller elekronik osv :blush: [/quote]
Viss du har et multimeter eller noen du kjenner som har det, kan du "pipe" mellom de ulike punktene... da finner du nok det ut ;)
Lenke til kommentar
[quote name='Xpresion' date='22/04/2004 : 17:36'] Jeg tror ikke jeg kjenner noen som har noe sånt :no: Hadde håpa noen av de som hadde gjort dette før skulle kunne svare på dette her :ermm: [/quote]
I såfall må det være noen som har nøyaktig samme bryter... men du kan jo alltids kjøpe deg et multimeter... det får du [b]garantert[/b] bruk for senere også :yes:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...