Gå til innhold

Boot Up/Hovedkort feil ?

Anbefalte innlegg

Har et problem jeg absolutt ikke finner noe svar på. Her om dagen så ble plutselig skjermen svart, og ingenting funka. Fikk ikke engang brukt reset knappen og selv om jeg skrudde maskinen av og på så ville den ikke boote opp. Gikk et par timer og jeg prøvde igjen da gik det greit.

Så sitter jeg her og spiller X-Wing Alliance, altså et spill som ikke burde by på problemer for min 1GHz Athlon og Geforce 2GTS maskin. Men samma skjedde, svart skjerm og ingenting fungerte. Jeg tenkte at det kanskje var noe med strømmen, så jeg gikk til innkjøp av et nytt tower med 340W PSU, men fortsatt samme feil. Det er som at hard-disken(e) ikke vil boote opp og at det påvirker resten av systemet. Har prøvd med forskjellige skjermkort og dette har ingen påvirkning. Har ikke rørt biosen på år og dag så det er snodig om det skulle vært noe med den.

Kan nesten høre et slags "klikk" når det stopper opp under bootsekvensen.

Som sagt, jeg vet ikke hva det er. Noen ideer ?

Nå har maskinen startet, vet ikke om jeg tør å skru den av igjen :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Temperaturen er ikke noe problem. Har nistirret på viften for å se om det er noe som plaget den under booten og det var det ikke. Og jeg bruker jo faktisk PC'en nå så den blir ikke for varm.

Har et K7T Pro2-A hovedkort. Jeg skulle egentlig tro at det var et skjermkort problem, men siden jeg prøvde et annet og fikk samme problem så tviler jeg på det. Begge var riktignok AGP kort, men det virker snodig, skal se om jeg finner et PCI kort for å kunne utelukke den delen.

Lenke til kommentar

Quote : Og jeg bruker jo faktisk PC'en nå så den blir ikke for varm. <

----

... problemet fixa, eller bare midlertidig redusert ?

... hmmm - hvis biosen er urørt, kan noe program være innstallert nylig som kræsjer med f.eks. chipset drivere OS biosversjon - hvilken ?

[ Denne Melding var redigert av: TRAM på 2002-03-27 14:28 ]

Lenke til kommentar

Jeg har samme HK som deg, og tror det er noe hakkane gale med det. Min maskin rebooter i hytt og pine, i alle mulige forskjellige tilstander(spilling, surfing, idle). Har feilsøkt endel, og kommet frem til at det bare kan være HK oh PSU som forårsaker dette. Tviler på at PSU kan gjøre noe slikt, det er en halvt år gammel 340W Chieftec PSU. Vet om mange som har problemer med MSI PRO2 HK.

Lenke til kommentar

Bruker du/dere WinXP/2000? Skur AV ACPI!!! Det klikket etterfulgt av svart skjerm/reboot kan være forårsaket av en konflikt mellom enhetene i maskina som følge av den forp**** IRQ 9 tingen til ACPI.

dessverre medfører det at du muligens må installere Windows pånytt... Jeg klarte å komme rundt det ved å kjøre en reparasjon på min WinXP etter at jeg skrudde av ACPI.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg tror jeg har akkurat samme problem som deg + jeg har det samme hovedkortet. Plutselig, som oftest under spilling, så blir skjermen min svart og det virker som om maskina går inn i en slags hvilemodus. Dette skjer helt spontant og forekommer av og til. Når det skjer er det ikke mye jeg kan gjøre. Jeg trykker power off (reset knappen virker ikke), men det samme skjer under loading av windows. Skjermen blir svart og hard disken stopper. Noen ganger kommer jeg helt inn i windows før det skjer, andre ganger ikke halveis engang. Etter noen timer så funker det igjen. Det skjedde aldri når jeg kjørte win98se så jeg tror faktorene her er k7t-pro2a og winxp ..

Høres det ut som om det er samma problem eller ?

[ Denne Melding var redigert av: sentinel på 2002-03-28 08:22 ]

Lenke til kommentar

Sentinel: Det høres veldig kjent ut, faktisk helt likt vil jeg tro. Men dette skjedde mens jeg kjørte Win2K også så jeg vil tro at det ikke er feilen. Og det et den "svartner" før OS i det hele tatt er lastet opp gjør at jeg satser på en hardware feil.

Tram: Jeg mener å ha innstallert noe nye VIA drivere, men denne svartningen har skjedd en gang før for lenge siden, før jeg da innstallerte de.

Nå har maskinen stått på i snart 20 timer, men problemet er ikke løst.

Ash: Dette ACPI greiene, burde ikke dette kommet men en gang og ikke etter mange måneder med feilfri og stabile tider ?

Idag er dagen for testing, skal teste de fleste delene og se hva som skjer. Takk for hjelpen så langt, godt å se at jeg ikke er alene.

Sentinel, jeg kaster ikke det i bakken selv om det kanskje fikser det :wink:

Lenke til kommentar

Det at det skjedde under win2k også er forsåvidt ikke så rart. Winxp og 2k er jo ganske like. Men jeg tror ikke du har noen hardware feil. Maskina mi hadde gått perfekt i 7-8 måneder helt uten dette problemet under win98se. Så på dagen da jeg installerer winxp, så skjer dette første gang jeg booter den opp faktisk. Jeg har aldri prøvd win2k, men går ut ifra at jeg ville hatt samme problem der.

Jeg husker jeg leste om en fyr som hadde dette problemet hver gang han skulle i LAN og han hadde også samme hovedkort som oss. Jeg mener problemet ligger i hovedkortet, men om du ev. finner ut at dette ikke er tilfellet, så vil jeg gjerne vite hva det er. Jeg har hvertfall vurdert å bytte hovedkort og satse på at dette vil fikse problemet.

[ Denne Melding var redigert av: Sentinel på 2002-03-28 19:52 ]

Lenke til kommentar

Jeg regner igrunn med at det er noe med hovedkortet jeg også, og det bekymrer meg litt siden jeg regner med å gå tom for penger sent i Mai og neste studielån ikke kommer med det første :smile:

Noen som har noe forslag til om er noe man kan gjøre i bios som kan hjelpe dette ?

Lenke til kommentar

Hei.

Har du prøvd å oppgradere biosen din ? Min er ikke up to date i det hele tatt. Kan jo tenkes at dette kan virke positivt i forhold til winxp/2k og dette problemet. Skal prøve det som et siste tiltak før jeg kjøper nytt hovedkort.

Kunne jo også begynt å teste ut ulike 4in1 drivere, men jeg vet ikke hvordan jeg kan fremprovosere dette problemet så det ville tatt uker før jeg kunne funnet noen resultater.

Lenke til kommentar

Maskinen sa stopp i går kveld og jeg fikk ikke liv i den (før 10 timer senere, som i nå). Men det jeg la merke til var to ting:

1. Når alt ble svart, så er det fortsatt strøm i vifter etc, men alle kortene stoppet. Så at lyset på nettverkskortet bl.a. stoppet sammen med resten av systemet.

2. Og det er en chip som er glovarm like ved strømkoblingene, og jeg mener, au, brant meg varm. Dette er vel ikke bra ?

Skal kikke etter biosoppdateringer nå.

Lenke til kommentar

Vet ikke hva dette kan være, men denne chippen du snakker om hadde Hevi også kommet borti. Hos ham funka det etter han monterte en chipset vifte i kabinettet. Hos meg, derimot, har dette problemet forekommet etter jeg har skrudd på pc'en for første gang om dagen, og da er jo denne chippen ikke varm enda. Meget merkelig problem dette, men jeg har ikke noen annen teori enn at det er hovedkortet her som skaper problemer. Har ikke lest noe om det på MSI sine hjemmesider, men tenker at en bios oppdatering kan være en eventuell løsning.

Lenke til kommentar

**** ass, nå får jeg ikke fullført boot i det hele tatt. Oppdaterte biosen igår, men problemet ble ikke bedre. Nå sitter jeg på en annen maskin også, nedtur. Jeg får ta meg en tur på MSI sine hjemmesider og bla gjennom forum der. Jeg er sikker på at jeg kan høre en slags vistlende lyd som bare øker og øker helt til det kutter ut, og det er ikke viftene eller HD.

Og en annen ting. Jeg må bruke strømknappen bak kabinettet noen ganger for at den ikke skal gå direkte i "dritt-modus", da må det vel være snakk om ett hovedkort feil ?

Lenke til kommentar

BREAKTHROUGH!

Har sitti å lest en del på MSI sine forum og det ser ut som at dette ikke er et ukjent problem for alle som bruker hovedkortet: K7T Pro2-A og noen andre..

http://cweb.msi.com.tw/eforum/index.php?ta...tid=2305&page=1

Ganske mange threads men man ser tydelig ay det er noe galt. Skal sjekke garantien jeg tenker jeg.

Nå skal det forøvrig drekkas, takker de som hjalp til!!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har samme problemet med mitt hovedkort. Snakket med en på REC support i sted, som mente han hadde funnet en løsning på problemet.

Hvis man kjenner på SC1155 Chipen når maskina henger seg så blir den glovarm. Kjøl denne ned med en gammel CPU ribbe som du kutter til, sammen med ev. en vifte så skulle dette visstnok løse problemet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvordan gikk det Maubell ? ble det nytt HK eller har du fiksa og styra med kjøleribbe o.l. på den chippen ?

Fikk du eventuelt penger tilbake for det gamle kortet ? Har kjøpt nytt kort selv (Abit KT7A) og vurderer å levere inn det gamle og ta det på garanti, men gidder ikke om jeg ev. ikke får penger tilbake.

jack.gif

I wanna be reincarnated as a doormat so my g/f can walk all over me forever, if not I wanna be a colostomy bag so I can forever take the piss ..

[ Denne Melding var redigert av: Sentinel på 2002-06-17 16:26 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...