atticus Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 (endret) Bare for å gjøre dere oppmerksomme på det med en gang, så er ikke jeg noen web designer. Jeg har mange gode ideer, men greier aldri å utføre dem Så nå prøver jeg å spørre dere litt ut, slik at jeg kanskje lærer meg noe. Hele tiden nå har jeg brukt celler til å lage layoten på siden, noe jeg skjønner ikke er det smarteste. Søkte rundt på forumet etter hvordan man kunne linke fra en meny (som da er i en celle) til en annen celle. Kort forklart ved arve87 sin tolkning på en annen post Du har no mange undersider, som kver inneholder alle celler og meny og alt sånnt. Dette vil du slippe med tanke på oppdateringer osv. - og ha en metode for å kunne ha _ei_ hovedside, der alt innholdet ligger i separate filer, og inkludere det i hovedsida, sånn at du slipper å forandre alle undersidene når du skal gjøre forandringer i layout/design? Akkurat dette vil jeg! Han snakket om php_include eller lignende, men jeg fikk ikke til dette. Link til tråden HTML koden til cellen ser ca slik ut <body> <p> </p> <div align="left"> <table border="1" cellpadding="0" cellspacing="0" style="border-collapse: collapse" bordercolor="#111111" width="305" height="50" id="AutoNumber1"> <tr> <td width="305" height="50"> </td> </tr> </table> </div> Kunne noen forklart meg hva jeg må gjøre for å få dette til å funke ? Husk at jeg er helt grønn på området Hvis du evt. skulle ha bedre forslag som er lettere (og det mener jeg lettere ) så si ifra ! Endret 25. mars 2004 av atticus Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 http://predicted.net/php/include_test eksempel på php include. det som er tingen er at du ved hjelp av en liten kodesnutt inkluderern en annen fil. i den cellen / div'en du vil.. <?php if($_GET["side"] == "om") { include "om.php"; } else if($_GET["side"] == "om") { include "om.php"; } else if($_GET["side"] == "meg") { include "meg.php"; } else { include "404.php"; } ?> dette er koden som inkluderer filene. det som skjer er at if setningen sjekker om f.eks. adressen er index.php?side=om hvis dette er tilfellet inkluderer den om.php i den cellen du plasserer kodesnutten. det samme gjentas nedover med alle de forskjellige sidene du vil ha. helt til slutt legger du inn en liten sikkerhet. den setningen sier at hvis ikke noe av det over intreffer vises filen 404.php som er en fil som inneholder en feilmelding. håper det var greit forklart. lurer du på mer er det bare å spørre Lenke til kommentar
atticus Skrevet 26. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2004 Heihei.. Takk for hjelpen, men det virker som jeg fortsatt gjør en feil. Jeg vet at webserveren min skal støtte php (www.xmac.no) Du kan jo se selv nedenunder hvordan siden ser ut Link Her har jeg da tre filer som ligger i samme mappe. index.php om.php og 404.php Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 okei, når vi jobber med hjemmesider er det greit å ha visse generelle regler.. vi bruker ikke følgende i navn på filer/mapper -store bokstaver - æøå - mellomrom når det gjelder kodingen din. ser at filen heter index.php og forstår derfor ikke hvorfor php koden kommer opp slik den gjør? om siden jeg ikke får tilgang til php delen av kodingen din og du ikke kan se det som ligger i mine php filer, vil det nok være best om du kan sende index.php til meg på mail. kan sikkert fortsette dette i PM ettersom det ikke er noen anre som ikke svarer og tråden tross alt er postet i wds.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå