Gå til innhold

Rippe brent CD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik jeg forsto sprøsmålet så har P-in-P helt rett. Bare Putt CD'n i CD-rom'en og kopier og lim inn filene på harddisken. (ingen ripping og ingen ny komprimering)

 

Men nå som tråden er startet og jeg har nesten det samme spørsmålet så vil jeg gjerne låne litt oppverksomhet: Jeg har noen CD'er som er kopiert direkte fra orginal til brent CD. Altså uten å gå via mp3 eller wav-filer på harddisken. CD'ene er kopiert med "eksakt digital kopiering" (eller noe sånnt) påslått. Orginal-CD'ene er ganske herpa. Jeg vil nå rippe disse og kode de til mp3. Alle Orginalene og backup'ene er så plasskrevende at jeg ønsker å pakke de inn i boden for godt, eller gi de bort til venner. Vil CDDB fungere når jeg ripper slike brente CD'er? Hvis ikke så blir det et veldig styr med å skrive ID-tag's manuellt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Jeg vil tro at du bør ha høyere enn 128kbs, helst 192kbs er minimum her i gården. Og rippe en mp3 til mp3...fytti rakkern for et kvalitetstap du vil oppleve!

 

Og til CDDB spørsmålet, hvorfor tester du ikke bare? Setter inn cdn og finner ut ;)

Det hjelper lite å rippe låter som i utg. pkt er 128kbps til noe annet enn 128kbps. Å rippe disse på høyere bitrate gir NULL forbedring, kun større filer.

Lenke til kommentar
Det hjelper lite å rippe låter som i utg. pkt er 128kbps til noe annet enn 128kbps. Å rippe disse på høyere bitrate gir NULL forbedring, kun større filer.

Egentlig så hjelper det litt!

Du vil også miste data når du koder til mp3 for andre gang, så hvis du velger 192kbs i stedet for 128kbs vil du få mindre tap i lydkvaliteten.

 

Men du vil uansett ikke få igjen de data som ble fjernet i den første 128kbs mp3 kodingen. :no:

 

Edit:

Omformulert litt..

Endret av Solaris
Lenke til kommentar

Å rippe en 128kbps fil til 128kbps fil vil gjøre den verre i allefall, den er allerede ille.

 

For når den allerede er 128kbps er den relativt dårlig, men det å rippe på nytt i 128kbps vil gjøre den verre. Men å gjøre den om til 192kbps vil den ikke bli så ille som hvis du hadde brukt 128kbps

Klarer ikke å finne en ordentlig måte å forklare det på enda, det vil komme...

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du gjør en test!

Ripp først cd platen til wave filer på harddisken. Deretter koder du til mp3 med forskjellige innstillinger (128kbs cbr, 128kbs vbr, 192kbs vbr osv...).

Du hører fort ut om lydkvaliteten er til å leve med! ;)

 

Ville aldri ha kodet lossy >> lossy selv, men det er jo mulig at du ikke har så høye krav til kvalitet som meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...