Gå til innhold

Støydempingsmatter eller strikkoppheng?

Anbefalte innlegg

Var innom Digital Impuls i Møllergata i går. Så litt på ett støydempet Lian Li kabinett. Det hadde støydempingsmatter i sidene og en dør med lister. Alt dette skal jo forhindre støy.

Mannen bak disken, mente det ville være lurere for meg å henge opp harddiskene i strikkoppheng. Har fire disker, og tre av de er støyende Western Digital disker. Han kom også med en del andre tips, som førte til at jeg kjøpte følgende :

-Lian Li kabinett, aluminium (ikke støydempet) med mange 5,25" plasser så jeg får hengt opp alle diskene i strikkoppheng.

-Strikkoppheng til alle fire diskene.

-Passiv kjøler til grafikk-kortet

-Passiv kjøler til Northbridge på hovedkortet

Fra før har jeg :

-Silent Twin CPU kjøler. Ca 19dB

-Enermax Silent strømforsyning med manuell hastighetsvelger

Syntes de medfølgende kabinettviftene på kabinettet var støyende, så jeg koblet de ut. Kobler kanskje på noen 12dB Papst vifter jeg har liggende i stedet. Kabinettet er mer støysvakt enn mitt tidligere kabinett. Er kvitt den dype vibrasjonsstøyen fra harddiskene og noe sus (sikkert fra GPU og Northbridge kjøleren). Men sover i samme rom, og har den ofte på om natten, så jeg vil gjerne ha den så støysvak som mulig.

Derfor :

Spørsmål 1 : Med det jeg har fra før og det jeg har kjøpt. Er det noen som mener jeg ville tjent mer på å kjøpe støydempet kabinett med støydempingsmatter I STEDET for strikkoppheng (og evt. passive kjølere)?

Spørsmål 2 : Vil jeg tjene noe på å installere støydempingsmatter nå, i tillegg til de tiltak jeg har tatt. Og hvor mye høyere temperatur vil jeg få med disse mattene? CPU ligger nå på 45-55 og system på 30-35, uten kabinettvifter installert.

Spørsmål 3 : Andre tiltak jeg kan ta? Vil ikke bygge harddiskene inn i støydempingsbokser, fordi de da vel blir veldig varme. Vannkjøling er heller ikke en "option".

Håper noen "anti-støy-guruer" kan hjelpe meg. På forhånd takk.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte meg akkurat et ferdigdempa tower fra NoiseControl. I tillegg så satt jeg på passiv kjøler på GPU og NB. Monterte hardiskene i gummioppheng, og brukte meget stillegående kabinettfvifter som i tillegg er styrt av en digitaldoc. Dette ble jeg veldig fornøyd med.

Tror vel at den største forbedringen var bytting av kjøling av GPU.

Det å sette inn støydempingsmatter nå med de tiltakene du har gjort vil nok ikke gjøre så voldsomt forskjell.

Når det gjelder hardiskene som bråket så hadde det ikke hjulpet stort med støydempingsmatter, da de skaper mest vibrasjonsstøy som forplanter seg i kabinettet og ikke vil bli fjernet av mattene...

Var vel kanskje ikke så mange tips akkurat det her, men et godt tips er MIST strømforsyning. Den var ekstremt stille, i tilegg til å dra varm luft ut av kabinettet...

Lenke til kommentar

Har tenkt litt på det med den MIST strømforsyningen som nevnes lenger oppe i tråden. Er det noe å hente på det? Jeg har en Enermax Silent series strømforsyning, med to vifter. Jeg kan stille hastigheten på denne manuelt. Er den MIST strømforsyningen betydelig mer støysvak?

Har også hørt om strømforsyninger som er passivt kjølt. Men da hjelper den vel ikke med å dra varm luft ut av kabinettet? Er de noe særlig? Kan jo installere ett par 12dB vifter i bakkant av kabinettet i stedet. Er det noe lurt tror dere?

Flere med synspunkter på om støydempingsmatter da vil hjelpe med CPU viftens støy og evt. ekstra støy fra harddiskene? (vibrasjonsstøyen er jo så godt som fjernet med strikkoppheng).

Vil gjerne ha flere synspunkter, for jeg sov med PC'n på i natt og syntes fortsatt at den bråkte litt mye.

Lenke til kommentar

Tips #1: Prøv å finne ut hva som støyer mest.

Tips #2: Prøv å sette inn en stillegående vifte som suger ut bak. Jo mindre varm luft strømforsyninga suger inn, jo saktere kan viftene i den gå uten at den overopphetes.

En Mist-strømforsyning er en del stillere, men tror ikke det er noen dramatisk forskjell.

Skikkelige støydempingsmatter vil nok hjelpe litt, men ikke forvent deg underverker.

Lenke til kommentar
Tips #1: Prøv å finne ut hva som støyer mest.

Tips #2: Prøv å sette inn en stillegående vifte som suger ut bak. Jo mindre varm luft strømforsyninga suger inn, jo saktere kan viftene i den gå uten at den overopphetes.

En Mist-strømforsyning er en del stillere, men tror ikke det er noen dramatisk forskjell.

Skikkelige støydempingsmatter vil nok hjelpe litt, men ikke forvent deg underverker.

Hei, og takk for all hjelp.

Viften i strømforsyningen går på minimum hele tiden. Den kan stilles manuelt, og jeg har den på minste hastighet. Den trives med det, virker det som. Som sagt vil jeg prøve å sette inn en 12dB vifte eller to for å bedre luftsirkulasjon, selv om aluminiumskabinetter holdes relativt kjølige også uten.

Tror nok de to gutta jeg snakket med på Digital Impuls hadde greie på det de pratet om, at støydempingsmatter ville gjøre mindre forskjell enn å henge opp harddiskene i strikkoppheng. Fikk veldig god service der foresten. Utrolig kunnskapsrike folk. Ville bare sjekke om dere mente det samme som dem.

Og så lenge en Mist strømforsyning ikke gjør stor forskjell (det er tross alt bak på kabinettet), så gidder jeg ikke bruke penger på det.

MEN! Det jeg nå lurer på, er å ta ut de to harddiskene jeg bruker til videoredigering (begge er Western Digital), og sette en av de eller begge inn i ett ekstern harddiskkabinett, og kun bruke de når jeg redigerer. I perioder bruker jeg de veldig lite, og da vil jeg jo redusere støy på den måten. Vil en USB 2 løsning være kjapt nok til dette? Ellers har jeg en ledig firewireport også da.

Lenke til kommentar

At vifteregulatoren er satt på minste innstilling, betyr ikke nødvendigvis at vifta går på laveste hastighet. Hvis PSUen blir for varm, vil den selv speede opp vifta. Men det ville du vel høre og legge merke til.

Jeg tror USB 2.0 har 60 MB/s og Firewire 50 MB/s overføringshastighet, omtrent det samme som det en kjapp disk leverer. I praksis vil det bli en aldri så liten flaskehals, men om det vil få noen betydning for deg kan jeg ikke svare på.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

FW er mye raskere enn USB til eksterne disker. Jeg har to HD-kabinetter med begge deler som jeg bruker hele tiden (har barebone) og med USB 2.0 får jeg ~25 MB/s mens med FW ~35 MB/s. Dette kan du få bekreftet ved å søke etter tester.

Det neste steget i støydemping er vel "diskbur" med vifte og lydfelle laget av asfaltplater.

Lenke til kommentar

Det dumme med støydempende matter er at de isolerer og kan samle på varme...

Henge harddisk i strikk bør funke greit hvis det er en strikk som tåler varme og ikke monteres sånn at den står mot skarpe kanter, jeg har hengt både HD og vifter i strikk og det funker kjempebra brukte vanlige bilde kroker med jenger i harddisk jengene og hengte dem på strikk som var nesten som pakninger av sillikon. Byttet viftestrikkene strips for å kunne justere blåsevinkelen litt bedre.

Bråker harddiskene dine mye (sånn som mine WD120GB PATA) så ville jeg rett og slett ha solgt dem billig og invistert i en stille HD eller to. Jeg prøvde å syrre dem inn i skomgummi matter men det var like før de smeltet, og støyen var bare 20% redusert- nok til at du hører den skarpe hylingen mere enn nok til å rive deg håret etter bortkastet forsøk.

Lenke til kommentar
Når det gjelder hardiskene som bråket så hadde det ikke hjulpet stort med støydempingsmatter, da de skaper mest vibrasjonsstøy som forplanter seg i kabinettet og ikke vil bli fjernet av mattene...

Det spørs hvilke matter han bruker. Asfaltmatter er tunge og demper vibrasjoner i kabinettet, mens fleecematter og slike som er beregnet på motorrom demper luftbåren støy.

Lenke til kommentar

Fleece samler mye statisk elektrisitet, ville ikke brukt det i en PC. Når det gjelder asfalt matter så er det tyngden som demper vibrasjon på løse deksler og sånnt, ikke viftesus og harddisk hyling

Endret av Hoax
Lenke til kommentar

Så for å oppsummere ;

Hvis jeg investereri støydempingsmatter, vil CPU og System temp gå betraktelig opp (hvor mye er det snakk om?) mens støyen ikke vil gå så mye ned?

Hvis jeg fjerner to av mine WD disker (80GB SE PATA) og legger de i ett eksternt kabinett som jeg kan bruke når jeg trenger de, har jeg én WD disk (120GB SE PATA) og en Seagate (160GB) igjen inne i kabinettet. Lurt å selge 120GB og investere i en ekstra Seagate i stedet? Vil jeg merke stor forskjell?

Firewire bør vel være kjapt nok til å drive med videoredigering. Bruker Premiere 6.0, og det programmet lager vel større videofiler enn enkelte andre, billigere program. Tror dere det går bra?

Lenke til kommentar
Støydempingsmatter vil ikke øke temperaturen noe særlig så sant du har passe luftgjennomstrømning.

Riktig det viktigste er å få luften igjenom for att ikke varmen skal (legge seg) i mattene. fungerte bra på mine mist matter

Lenke til kommentar

Eeeeh så støydempnings matter øker ikke temp, neivell...For jeg har jo ikke hadd det i en PC og testet dette :ermm: Jeg brukte skomgummi matter og varmluft ble fanget i luftcellene i skomgummien og tempraturen økte mye, så flere vifter måtte inn og da ble det mere bråk og støydempingen med matter var bortkastet.

Lenke til kommentar
Støydempingsmatter vil ikke øke temperaturen noe særlig så sant du har passe luftgjennomstrømning.

Riktig det viktigste er å få luften igjenom for att ikke varmen skal (legge seg) i mattene. fungerte bra på mine mist matter

Hva er best av disse to scenarioene :

-Nå har jeg ingen kabinettvifter, kun strømforsyningen som drar luft ut.

Eller ;

-Kjøper støydempingsmatter og sette inn to av mine 12dB 80mm Papst kabinettvifter?

Vil mattene fjerne så mye støy at det vil bli roligere på tross av disse to viftene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...