Gå til innhold

Er AMD 64 3200+ Stabilt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snekker`n: Ok, så lenge ditt Corsair XMS 3200LL minne er i orden så burde det fungere uten problemer. Jeg ser likevel ikke skaden av å kjøre en full test med Memtest86+ likevel for å være helt sikker på at minnet er i orden ;)

 

Årsaken til BSOD (Blue Screen of Death) eller plutselige restarter i Windows XP kan være så mangt, men skyldes som regel buggete programvare/drivere eller BIOS-feil ifølge Microsoft. For eventuelle løsninger på dette problemet så les dette:

http://www.microsoft.com/windowsxp/expertz...sel/02may13.asp

 

"In Windows XP, the default setting is for the computer to reboot automatically when a fatal error occurs."

 

"If you haven?t changed any of the system failure settings, you should be able to see the error by looking in the Event Log. But a better long-term solution is to turn off the automatic reboot so you can actually see the error when it happens?chances are it will tell you enough about itself to let you troubleshoot further."

 

"The most common cause of a fatal error or BSOD is a software or driver problem, and troubleshooting these can be tricky."

 

"Finally, the last and often trickiest to troubleshoot source of reboot problems: your computer?s BIOS. If there is a problem in your BIOS, or sometimes even in the firmware for one of the other pieces of hardware installed in your machine, it could cause an instability and lead to one of those automatic restarts that we talked about in the first section. Especially if the problem is in the Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) portion. The good news is that these problems are much less common than they used to be in the bad old days. But it never hurts to check with your computer manufacturer to see if there?s an updated BIOS available."

 

Har dere prøvd noe av det som står i denne artikkelen?

 

Se også Microsoft Online Crash Analysis:

http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp

 

Her kan du laste ned Windows Memory Diagnostic som er et alternativ til Memtest86+:

http://oca.microsoft.com/en/mtinst.exe

 

"The Windows Memory Diagnostic tests the Random Access Memory (RAM) on your computer for errors. The diagnostic includes a comprehensive set of memory tests. If you are experiencing problems while running Windows, you can use the diagnostic to determine whether the problems are caused by failing hardware, such as RAM or the memory system of your motherboard."

 

Når det er sagt så er ifølge OCZ ingen av deres minnebrikker testet med Shuttle AN50R, så det er ingen garanti om det vil virke eller ikke:

http://www.ocztechnology.com/support/motherboard/

 

Shuttle anbefaler heller ikke noen OCZ eller TwinMOS minnebrikker til dette hovedkortet såvidt jeg kan se. TwinMOS sine PC3200 minnebrikker er dessverre av så variabel kvalitet for tiden at jeg har vanskelig for å anbefale det til noe system.

 

Ifølge OCZ så er deres PC3200 Platinum minnebrikker støttet av Gigabyte K8NNXP, men ikke deres PC3700 Gold minnebrikker som du har testet med:

http://www.ocztechnology.com/support/motherboard/71

 

OCZ PC3200 EL Platinum, hvis det er det minnet du har (?), støtter såvidt jeg kan se 2-3-2-5 (CAS-TRCD-TRP-TRAS). Hvis dere har muligheten til å sette CAS-TRCD-TRP-TRAS manuelt på AN50R så gjør det, samt "RAM Voltage" til minst 2.70 V eller høyere. Øke TRCD kan også hjelpe ifølge Mushkin (se tidligere post).

 

Jeg håper noen av disse tipsene kanskje kan hjelpe å finne en løsning på problemene til dine venner :)

Nok en gang , jeg ser ikke helt hva dette har med minnet å gjøre for om det var årsaken HVORFOR er det da ustabilt kun med 3200 cpuene og IKK med 3400. hadde disse cpuene vært testet med forskjellige brikker hadde jeg vært enig med deg , men her er det 3 maskiner med 3 forskjellige oppsett , det eneste som byttes ut er cpu og med 3400 er ALLe 3 maskinene STABILE , med de samme maskinene er ustabile med 3200 . Det er dette som ikke jeg får til å rime, amd har vel ikke forskjellige krav til minne på en 3200 og en 3400.

Lenke til kommentar
Takker for linkene snorrhe :thumbup: Kjekt å vite litt mer før man skal bygge en del A64 systemer :yes:

 

Men får håpe det ikke er noe problem når nForce3 250 og WinXP SP2 kommer :thumbup:

Bare hyggelig å kunne være til help :cool:

 

Selv har jeg vært med på å sette sammen en god del Athlon 64 maskiner allerede (3000+ og 3200+) og jeg har aldri hatt noen slike problemer som jevel og vennene til Snekker`n sier de opplever. Jeg har svært liten tro på at det er prosessoren som skaper disse problemene, men antakeligvis en bug i BIOS, minnefeil eller en kombinasjon av dette. Det er bl.a. BIOS'en sin oppgave å lese SPD (Serial Presence Detect) EEPROM'en på minnebrikkene korrekt, samt sørge for at hastigheten minnekontrolleren på Athlon 64 kommuniserer med minnebrikkene blir synkronisert riktig. En bug her kan forklare problemene som bl.a. Snekker`n opplever, siden disse hastighetene skal settes forskjellig av BIOS'en for 3000/3200+ og 3400+ hhv. siden de kjører på forskjellig klokkehastighet.

 

Jeg har sånn sett vært veldig forsiktig med å velge komponenter jeg vet fungerer sammen, og jeg har testet flere av de Athlon 64-løsningene som selges på Komplett uten noen problemer (Shuttle SN85G4, MSI K8T NEO-FSR/FIS2R og Asus K8V Deluxe). Verdt å merke så har jeg alltid sørget for at samtlige maskiner bruker PC3200 minnebrikker fra Corsair, og alt fra ValueSelect til XMS LL serien har vist seg å fungere glimrende :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Nok en gang , jeg ser ikke helt hva dette har med minnet å gjøre for om det var årsaken HVORFOR er det da ustabilt kun med 3200 cpuene og IKK med 3400. hadde disse cpuene vært testet med forskjellige brikker hadde jeg vært enig med deg , men her er det 3 maskiner med 3 forskjellige oppsett , det eneste som byttes ut er cpu og med 3400 er ALLe 3 maskinene STABILE , med de samme maskinene er ustabile med 3200 . Det er dette som ikke jeg får til å rime, amd har vel ikke forskjellige krav til minne på en 3200 og en 3400.

Har du vært i kontakt med Shuttle og Gigabyte og hørt om dette problemet kanskje skyldes en bug i BIOS for 3200+ vs. 3400+ ? Det er godt mulig at synkroniseringen av dine minnebrikker blir gjort korrekt av BIOS'en for 3400+, men gjør det feil for 3200+ slik at minnekontrolleren får problemer. Hvis det er tilfellet så burde du kunne klare å dokumentere dette vha. Memtest86+ (eller Windows Memory Diagnostic) hvis du kjører tester med hhv. 3400+ og 3200+ på samme hovedkort og minnebrikke og sånn sett fremprovoserer feilen uavhengig av Windows og drivere :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Nok en gang , jeg ser ikke helt hva dette har med minnet å gjøre for om det var årsaken HVORFOR er det da ustabilt kun med 3200 cpuene og IKK med 3400. hadde disse cpuene vært testet med forskjellige brikker hadde jeg vært enig med deg , men her er det 3 maskiner med 3 forskjellige oppsett , det eneste som byttes ut er cpu og med 3400 er ALLe 3 maskinene STABILE , med de samme maskinene er ustabile med 3200 . Det er dette som ikke jeg får til å rime, amd har vel ikke forskjellige krav til minne på en 3200 og en 3400.

Har du vært i kontakt med Shuttle og Gigabyte og hørt om dette problemet kanskje skyldes en bug i BIOS for 3200+ vs. 3400+ ? Det er godt mulig at synkroniseringen av dine minnebrikker blir gjort korrekt av BIOS'en for 3400+, men gjør det feil for 3200+ slik at minnekontrolleren får problemer. Hvis det er tilfellet så burde du kunne klare å dokumentere dette vha. Memtest86+ (eller Windows Memory Diagnostic) hvis du kjører tester med hhv. 3400+ og 3200+ på samme hovedkort og minnebrikke og sånn sett fremprovoserer feilen uavhengig av Windows og drivere :)

Nei det har jeg ikke, det er jo derfor jeg tok opp dette her på forumet siden det ble snakk om ustabilitet , akkurat for å få frem mulige løsninger på dette . Derfor har jeg også prøvd å "tone" ned dem som i perioder har hårdnakket sagt at det må være cpu (spesielt i går kveld) selv om noen av de tydeligvis har skiftet mening nå :) Det er å håpe at det er noe av det du nevner og at dette ikke skyldes cpu . For skulle det være en feil i cpu selv om den ikke er i alle så ville det jo være leit for da har man jo ikke noen garanti for hva man får .

Skal se på dette over helgen .

Lenke til kommentar

Snekkern: Jeg vil tro problemet til vennene dine sannsynligvis skyldes to cpuer med delevis defekt minnekontroller. Det kan antaglig spores ved en mem test.

 

Kan være AMD har sendt ut en defekt bach med Athlon 64 cpuer, og det ville i så fall være svært sørglig.

Får håpe dette ikke blir noe utbrett problem og at CG steppingen til AMD fikser de fleste problemene som er.

Lenke til kommentar
Som sagt flere ganger, de har ikke problemer med memtest eller andre tester, problemet er i hovedsak restarter som kommer til forskjellige tider uavhengig av maskinen gjør.

Ja, dette problemet skyldes ikke feil på hverken minne eller CPU men ganske sikkert en feil i BIOS som nevnt tidligere:

http://www.mushkin.com (se 'Athlon 64 Special Report' for mer info)

 

"...depending on the BIOS tuning (by the manufacturer), the read command is issued a bit too early and violates the tRCD. The workaround is to add one additional cycle to the actual memory latency, that is, a 2:2:2-rated DIMM will run stable at 2:3:2; a 2:3:2 rated module will, most likely, need to be set to 2:4:2 in order to run stable (where the latencies are CAS:tRCD:tRP)."

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...