Gå til innhold

Er AMD 64 3200+ Stabilt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tja,hvem vet . En ting er iallefall sikkert og det er at dette er et mysterium for meg.

Min 3400 har jeg kjørt i ca 3 uker nå og maskinen står på døgnet rundt på denne tiden har jeg ikke opplevd et eneste problem ved std hastighet .

Jeg synes også dette er veldig merkelig, men jeg har fortsatt svært liten å tro på at disse problemene skyldes prosessoren for det finnes neppe noen enkel datakomponent som er testet mer grundig enn den idag. Hvis det virkelig hadde vært prosessoren som skapte slike problemene så ville det isåfall vært en sensasjon uten sidestykke :wow:

 

Testet dere grundig med Memtest86+ på disse ustabile systemene? Dere burde i såfall klare å reprodusere en feil her for iallefall å luke bort andre faktorer slik som operativsystem og drivere. Hvis det ikke er hovedkort/BIOS relatert, så er eneste forklaring slik jeg ser det minnet dere bruker.

 

Jeg har lest en rekke tester (iallefall 10 forskjellige reviews) av samme hovedkort i kombinasjon med Athlon 64 3200+ og ingen bortsett fra en opplevde minne/stabilitetsproblemer:

 

Hexus.net: Athlon 64 3200+ (stepping 8) & Corsair XMS PC3500 (2.5-3-3-10)

 

"The same cannot be said about the Shuttle nForce3-powered AN50R, unfortunately. Using the same two modules, the board would often crash when installing Windows XP Professional. All settings were at default speeds. After a number of attempts the board managed to install the OS. We would still run into the odd unexplained crash here or there. It did manage to complete all of our benchmarks without too much difficulty, but one always had the nagging feeling that it may crash at any given time."

 

I tillegg fant jeg en til test med dette hovedkortet og Athlon 64 3400+ hvor man også opplevde litt minneproblemer mhp. overklokking:

 

MetkuMods: Athlon 64 3400+ (stepping 8) & Kingston HyperX PC3000 (2.5-2-2-5)

 

"However not every product is perfect and on this case problems were memory related. I tried various different memory modules and only few of them could work over 200MHz. One-sided Kingston HyperX memory modules worked flawlessly, but even them only at CAS 2.5 settings."

 

Felles for disse problemene er at de ikke brukte PC3200 minne og/eller kjørte med ustandard minneinnstillinger, enten for gode eller for dårlige. Hvilket minne og med hvilke minneinnstillinger og volt brukte dere når dere testet?

 

De aller fleste andre som testet dette hovedkortet brukte faktisk Corsair XMS 3200LL (2-3-2-6) minne og opplevde ingen som helst problemer med stabiliteten, og derfor lurer jeg litt på om dere har testet med slikt minne også?

 

Les bare hva Muskin skriver om minne til Athlon 64-hovedkort:

http://www.mushkin.com (se 'Athlon 64 Special Report')

 

"The Athlon 64 itself uses a single memory channel and only one controller on the CPU. Because of this, the Athlon 64 (non-FX) can actually use plain vanilla, unbuffered, non-ECC modules. There are, however, still some peculiarities of the Athlon 64 systems in how they are handling memory which effects memory compatibility.

 

One of the most critical issues in this resepect relates to the first step in the memory access sequence, that is, the opening of a memory page and subsequent steps until a read command can be issued. All of these steps fall into the time frame referred to as RAS-to-CAS delay or tRCD. In a typical system, the memory controller on the chipset is running at bus speed. On the Athlon 64, it is running at CPU speed, which means that it is A LOT faster. That means that the internal sequence of commands also goes faster, and that's where all systems are getting hiccups if the memory chips used can only run at a high tRCD.

 

A very trivial explanation is that the controller expects that the memory is as fast as it itself but we don't have memory yet running at a 2GHz and beyond clock rate. What it comes down to is that, depending on the BIOS tuning (by the manufacturer), the read command is issued a bit too early and violates the tRCD. The workaround is to add one additional cycle to the actual memory latency, that is, a 2:2:2-rated DIMM will run stable at 2:3:2; a 2:3:2 rated module will, most likely, need to be set to 2:4:2 in order to run stable (where the latencies are CAS:tRCD:tRP). Bottom line is that when shopping for memory for the Athlon 64, it is highly advisable and in most cases mandatory to only consider memory with a tRCD of 2 or, to make it simple, memory that is rated at 2:2:2 a the designated speed."

 

Håper dette kan hjelpe dine venner å finne en løsning på problemet :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

En av de tingene jeg har testet er nettop minne. Har prøvd med Kingstom HyperX, Corsair XMS LL og Geil Ultra Platinum. Ser ingen forskjell i stabilitet uansett hva jeg stille minnetimingene på, men setter jeg dem for lavt (ofte innen specs for brikken) så vil ikke maskina starte i det heletatt. Ultra Platinum er CL2 spec, men kjører ikke på dette. Må settes til CL2.5 for å boote.

 

-KJ

Lenke til kommentar
En av de tingene jeg har testet er nettop minne. Har prøvd med Kingstom HyperX, Corsair XMS LL og Geil Ultra Platinum. Ser ingen forskjell i stabilitet uansett hva jeg stille minnetimingene på, men setter jeg dem for lavt (ofte innen specs for brikken) så vil ikke maskina starte i det heletatt. Ultra Platinum er CL2 spec, men kjører ikke på dette. Må settes til CL2.5 for å boote.

Jeg kjenner ikke til de andre typene minne, men var det Corsair XMS 3200LL du testet?

 

Og hvor store brikker var det, 256/512MB og testet du kun med en brikke om gangen? Corsair anbefaler faktisk at man stiller minneinnstillingene manuelt i BIOS, altså 2-3-2-6 og DIMM Volt til 2.7 eller 2.8. Har du prøvd det også?

 

Og hvilken feil får du i Memtest86+ da?

Lenke til kommentar

Disse testene er utført de siste 14 dagene . Det nevnes minne eller andre problemer , men hvorfor kommer da disse på 3200 prosessorne og ikke på 3400 ?

For å si det enkelt så hadde vi tre cpuer , en 3400 = A1, 3200 = A2 , 3200 = A3 så hadde vi tre masiiner , min maskin = A , kompis 1 = B , Kompis 2 = C . Da får vi følgende:

A1 + A = stabilt.

A1 + B = Stabilt.

A1 + C = stabilt.

A2 +A = usabilt.

A2 + B = ustabilt

A2 + C = ustabilt.

A3 + A = ustabilt

A3 + B = usabilt

A3 + C = ustabilt.

 

Altså hadde feilen ligget i feks minnet ville vel dette gitt samme utslag på alle tre cpuene, det er også forskjellig hk og minnebrikker i alle maskinene . Asus , Gigabyte og Shuttle . Minne: Corsair , TwinMos og OCZ

Det fokuseres veldig på memtest her , men det er ikke der problemet ligger . Problemene er restart og blåskjerm , dette kan forekomme uansett om det er i et spill eller om man surfer på nett eller man sitter å skriver et brev.

Når maskinen restarter er det momentant akkurat som om noen kuttet strømmen og så booter den opp igjen og alt er normalt .

 

Edit. Har nå snakket med min kompis som jeg nevnte i går , han har nettop kjøpt seg en A64 3000 som han har på det Gigabyte kortet som jeg brukte før (stabilt) og han bruker Corsairminne , han raporterer om samme problemer med restart og blåskjerm .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Hvilket minne (modell, ikke bare fabrikant) og med hvilke innstillinger og volt brukte dere?

 

Når du sier ustabilt, hvilken test brukte dere for å slå fast dette og hvorfor prøver dere ikke Memtest86+ egentlig siden det ville utelukke andre åpenbare feil som operativsystem og drivere? :dontgetit:

 

Jeg er 99% sikker på at disse problemen skyldes minne og ikke prosessor, og det er derfor viktig at man tester skikkelig for å fastslå dette. Jeg kjenner ikke til kvaliteten på OCZ PC3200 minnet i kombinasjon med Athlon 64, og jeg vet at mange har hatt problemer med TwinMOS PC3200 (både med og uten Winbond) i kombinasjon med Athlon 64. Jeg har bare hørt om et tilfelle med problemer med Corsair XMS PC3200, og det skyldtes faktisk en defekt minnebrikke som ble påvist nettopp vha. Memtest86+.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Hvilket minne (modell, ikke bare fabrikant) og med hvilke innstillinger og volt brukte dere?

 

Når du sier ustabilt, hvilken test brukte dere for å slå fast dette og hvorfor prøver dere ikke Memtest86+ egentlig siden det ville utelukke andre åpenbare feil som operativsystem og drivere? :dontgetit:

Om du les posten han så får du vite at ustabilitet vil seie restart og blåskjerm i hytt og pine. Men det skjer ikkje med 3400.

Lenke til kommentar

De minnebrikkene som er brukt er følgende ; TwinMos 3200. Corsair 3200 LL og OCZ 3700 Gold , det spiller liten rolle med memtest da maskinene klarer disse og andre teser uten problemer . Det som er saken at disse restartene kommer til forskjellige tider og i forskjellige program, ja selv om man bare sitter og skriver på maskinen , og hvorfor opptrer de da ikke i noen av maskinene med min 3400 cpu . Det er brukt std innstillinger på alt også volten . Men nok en gang minnet trenger vel ikke mere/mindre volt med en 3200 enn med en 3400 . Nettop fordi ALT annet er indentisk i maskinene så skjønner jeg ikke dette .

Og som jeg har sagt tidligere , så kan maskinen vere stabil i flere timer for så plutselig å restarte , da kan det hende det blir en restart , men det hender og at den har restartet etter noen minutter igjen for så å vere stabil i flere timer .

 

Den ene av disse cpuene og asus kortet ble sendt i retur før helgen og den andre går i retur over helgen . han som har retunert har tatt i bruk sin "gode gamle" xp 2500 igjen .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

En ting jeg ikke skjønner Snekker'n :no: Du skrev dette tidligere i denne topicen:

 

Enig her ja , men vil bare si at A64 er stabil som fjell problemet er hovedkortene , da via nok en gang har laget dårlige/ustabile kort til amd . Men går du for en A64 sammen med et nForce 3 hovedkort er du sikret en stabil løsning .

 

1 dag senere så er A64 så ustabilt :wow:

Lenke til kommentar
En ting jeg ikke skjønner Snekker'n :no: Du skrev dette tidligere i denne topicen:

 

Enig her ja , men vil bare si at A64 er stabil som fjell problemet er hovedkortene , da via nok en gang har laget dårlige/ustabile kort til amd . Men går du for en A64 sammen med et nForce 3 hovedkort er du sikret en stabil løsning .

 

1 dag senere så er A64 så ustabilt :wow:

Som du ser så er min cpu stabil som fjell og har vært det hele tiden , og om du leser alt så ser du at jeg heller ikke har lagt særlig vekt på dette da det kun gjelder 2 stk cpuer , at jeg fant ut at jeg skulle nevne dette var fordi Knick Knack nevte dette med stablitet .

Har jo vært dem som har hatt trøbbel med P4 også men kan vel ikke utrope dem som ustabile av den grunn.

Jeg har ikke nevt at A64 generelt er ustabile , men har trukkrt frem 2 eksemplarer som vi sliter med for å finne ut om andre sliter med det samme og hva årsaken kan være, er det bare disse to ? Er det flere? er det en serie??

Lenke til kommentar
Det har jo kome fleir og fleir og rapportert problem med restart i A64 3200 system. Det må da vere eit eller anna med denne CPU'en.

Jeg har fått 7 bestillinger på A64 som skal bygges løpet av April/Mai, og jeg må si jeg er litt skeptisk etter å ha lest at det er mange som sliter her.

 

Men det hadde vært gøy å fått alle disse 7 pc'ene stabile som fjell også :cool:

Lenke til kommentar
Det har jo kome fleir og fleir og rapportert problem med restart i A64 3200 system. Det må da vere eit eller anna med denne CPU'en.

Jeg har fått 7 bestillinger på A64 som skal bygges løpet av April/Mai, og jeg må si jeg er litt skeptisk etter å ha lest at det er mange som sliter her.

 

Men det hadde vært gøy å fått alle disse 7 pc'ene stabile som fjell også :cool:

Jepp og det som da hadde vært inntresangt var om du hadde en 3400 tiljengelig slik at du kunne testet den på disse maskinene om de skulle ha disse problemene.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Snekkern: La en av kompisene dine låne cpu-en din en ukes tid og hvis maskinen opererer feilfritt så se på det igjen da.

 

Sjangsene for at det er en slik bug i cpu-en er svært liten, selv om slike ting skjer.

Ikke for å sparke noen men intel har jo dratt på litt med fdiv buggen i pentiumen, p!!!1.13 og Mckinley 1.0 var vel den siste. De har jo 10x ressurser og så det viser jo at feil skjer.

 

Men det som uansett taler mest imot det er at alle som har bygd maskiner rundt cpu-en (K8) ikke har oppdaget problemet før men at det måtte en fyr fra nord-norge som kaller seg for snekker'n for å finne det ut. Ikke særlig høye odds§!!

 

:laugh:

Lenke til kommentar

Jepp og det som da hadde vært inntresangt var om du hadde en 3400 tiljengelig slik at du kunne testet den på disse maskinene om de skulle ha disse problemene.

Alle pc'ene blir bygget på nForce3 250 plattformen og det blir ingen 3400+ :thumbdown: har bare fått bestilling på 3000+ og 3200+, men skal selv kjøpe 3700+ :cool:

Lenke til kommentar
Snekkern: La en av kompisene dine låne cpu-en din en ukes tid og hvis maskinen opererer feilfritt så se på det igjen da.

 

Sjangsene for at det er en slik bug i cpu-en er svært liten, selv om slike ting skjer.

Ikke for å sparke noen men intel har jo dratt på litt med fdiv buggen i pentiumen, p!!!1.13 og Mckinley 1.0 var vel den siste. De har jo 10x ressurser og så det viser jo at feil skjer.

 

Men det som uansett taler mest imot det er at alle som har bygd maskiner rundt cpu-en (K8) ikke har oppdaget problemet før men at det måtte en fyr fra nord-norge som kaller seg for snekker'n for å finne det ut. Ikke særlig høye odds§!!

 

:laugh:

Hei det er jo akkurat dette vi har prøvd, jeg har hatt begge maskinene her hos meg og deres maskiner blir stabile med min cpu og min ustabil med deres .

Når det så gjelder hvor jeg er fra eller hva jeg kaller meg skulle vel neppe ha noe med saken å gjøre , det jeg prøver å finne ut er om dette er en tilfeldighet eller et problem for flere. Husk de fleste med A64 kjører via baserte kort og der er det mange med problemer , disse problemene har automatisk blitt skjøvet over på brikksettet , men er det virkelig bare det som er årsaken , vel la oss håpe det .

Men et tankekors i så henseende er jo at en person kjøper et hk + minne + cpu alt funker så kjøper en til indentiske ting og får problemer .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Vi får tro at AMD har ikke har noen feil med disse prosessorene i utgangspunktet, for om de har hatt det så har vel det kommet frem mye tidligere og ikke nå over halvt år etter at prosessorene er på markedet. Vi kan jo ta Opteron som er dønn stabil og jeg kan ikke tro at det er så store arkitekt forskjellen mellom A64 og opteron.

Lenke til kommentar

Snekker`n: Ok, så lenge ditt Corsair XMS 3200LL minne er i orden så burde det fungere uten problemer. Jeg ser likevel ikke skaden av å kjøre en full test med Memtest86+ likevel for å være helt sikker på at minnet er i orden ;)

 

Årsaken til BSOD (Blue Screen of Death) eller plutselige restarter i Windows XP kan være så mangt, men skyldes som regel buggete programvare/drivere eller BIOS-feil ifølge Microsoft. For eventuelle løsninger på dette problemet så les dette:

http://www.microsoft.com/windowsxp/expertz...sel/02may13.asp

 

"In Windows XP, the default setting is for the computer to reboot automatically when a fatal error occurs."

 

"If you haven’t changed any of the system failure settings, you should be able to see the error by looking in the Event Log. But a better long-term solution is to turn off the automatic reboot so you can actually see the error when it happens—chances are it will tell you enough about itself to let you troubleshoot further."

 

"The most common cause of a fatal error or BSOD is a software or driver problem, and troubleshooting these can be tricky."

 

"Finally, the last and often trickiest to troubleshoot source of reboot problems: your computer’s BIOS. If there is a problem in your BIOS, or sometimes even in the firmware for one of the other pieces of hardware installed in your machine, it could cause an instability and lead to one of those automatic restarts that we talked about in the first section. Especially if the problem is in the Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) portion. The good news is that these problems are much less common than they used to be in the bad old days. But it never hurts to check with your computer manufacturer to see if there’s an updated BIOS available."

 

Har dere prøvd noe av det som står i denne artikkelen?

 

Se også Microsoft Online Crash Analysis:

http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp

 

Her kan du laste ned Windows Memory Diagnostic som er et alternativ til Memtest86+:

http://oca.microsoft.com/en/mtinst.exe

 

"The Windows Memory Diagnostic tests the Random Access Memory (RAM) on your computer for errors. The diagnostic includes a comprehensive set of memory tests. If you are experiencing problems while running Windows, you can use the diagnostic to determine whether the problems are caused by failing hardware, such as RAM or the memory system of your motherboard."

 

Når det er sagt så er ifølge OCZ ingen av deres minnebrikker testet med Shuttle AN50R, så det er ingen garanti om det vil virke eller ikke:

http://www.ocztechnology.com/support/motherboard/

 

Shuttle anbefaler heller ikke noen OCZ eller TwinMOS minnebrikker til dette hovedkortet såvidt jeg kan se. TwinMOS sine PC3200 minnebrikker er dessverre av så variabel kvalitet for tiden at jeg har vanskelig for å anbefale det til noe system.

 

Ifølge OCZ så er deres PC3200 Platinum minnebrikker støttet av Gigabyte K8NNXP, men ikke deres PC3700 Gold minnebrikker som du har testet med:

http://www.ocztechnology.com/support/motherboard/71

 

OCZ PC3200 EL Platinum, hvis det er det minnet du har (?), støtter såvidt jeg kan se 2-3-2-5 (CAS-TRCD-TRP-TRAS). Hvis dere har muligheten til å sette CAS-TRCD-TRP-TRAS manuelt på AN50R så gjør det, samt "RAM Voltage" til minst 2.70 V eller høyere. Øke TRCD kan også hjelpe ifølge Mushkin (se tidligere post).

 

Jeg håper noen av disse tipsene kanskje kan hjelpe å finne en løsning på problemene til dine venner :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...