Gå til innhold

Gnome 2.5

Anbefalte innlegg

Leste en annmeldelse av gnome 2.5 i dag: Kan bare si en ting - dette var lekkert. Nå begynner Linux å måle seg mot Mac i UI :wow:

Eneste jeg lurte på, var hva han som skrev det mente med at filbehandleren (nautilus) var "objektorientert". Hva er objektorientert filbehandling?!?!

Kan i alle fall konkludere med at Fedora Core 2 kommer til å bli en knalldistro! 2.6 kernel, 2.6 GNOME, ny KDE + erfaringene fra FC1.

Link til annmeldelse

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oooooo :D Nice! Ahh, når jeg får meg internett igjen! (altså, når jeg kommer hjem)..

ÅÅåå, så herlig ut. :) (utenom bakgrunnen fyren hadde valgt for Nautulius da, men det kan eg jo velge selv :))

Mange gode forbedringer - spesielt den filselectoren - den så jo helt knall bra ut nå! :D

Lenke til kommentar

Jeg tror dessverre vi må skifte ut xfree for å komme på nivå med OS X aqua og windows xps hastighetsnivåer/fancy effekter. Nå kjører jeg freedesktop med ati-kortet mitt nesten perfekt, så jeg øyner uansett håp. Dropshadows på tv'en er kult :p

Lenke til kommentar
Jeg tror dessverre vi må skifte ut xfree for å komme på nivå med OS X aqua og windows xps hastighetsnivåer/fancy effekter. Nå kjører jeg freedesktop med ati-kortet mitt nesten perfekt, så jeg øyner uansett håp.
Med hardware-rendering?

Lurer på hva han mente med "objektorientert filsystem"? Noe a la det M$ skryter så innmari av at kommer med i longhorn?

Var det ikke filbrowseren som var "objektorientert"? Vet ikke helt hva som menes med det, men der var en link til ARS Technica som forklarer konseptet. Uansett jobber visst GNOME-folka med en utvidelse til filsystemet som gir lignende funksjonalitet som i Longhorn. Filsystemet i Longhorn er (så vidt jeg har skjønt) fortsatt NTFS, men med en database på topp. Det spekuleres i at noe lignende vil komme i OSX 10.4 også.

Og sannsynligvis i "Windows reloaded" også, om de føler de faller for langt akterut :D

Noen som vet når 2.6 kommer? Så de hadde hatt ubudne gjester og at 2.6 var utsatt litt...

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar
Noen som vet når 2.6 kommer? Så de hadde hatt ubudne gjester og at 2.6 var utsatt litt...

Den er utsatt til 31. mars.

Jeg har forsåvidt prøvd GNOME 2.6 Beta 2 (takket være at kompilering er lett som en lek med GARNOME). Fildialogen er en kjempestor forbedring i forhold til den gamle «åttitallsdialogen», men ellers er det fremdeles GNOME, som jeg aldri har klart å presse meg til å føle meg hjemme i :)

Lenke til kommentar
Jeg tror dessverre vi må skifte ut xfree for å komme på nivå med OS X aqua og windows xps hastighetsnivåer/fancy effekter. Nå kjører jeg freedesktop med ati-kortet mitt nesten perfekt, så jeg øyner uansett håp.
Med hardware-rendering?

Ohyes. Og når man bruker wm/de som allerede støtter FDO får man en utvidet funksjonalitet (i gnome blir vinduer gjennomsiktige nå man drar de, i KDE er alle menyer svakt gjennomsiktige etc). I tillegg til dropshadows og en forbedret struktur på server-treet er det ikke så mye man merker enda - det kommer først når det blir standardisert.

Lenke til kommentar
Ehm, synes ikke dette var særlig pent. Et godt stykke igjen til OSX på utseende. Synes personlig at KDE ser langt lekrere ut.

Du har muligheten til å bruke forskjellige themes. Også kan du jo alltids legge til masse ubrukelige gdesklets på skrivebordet for å få det til å se pent ut. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...