KriB Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Med det mener jeg at jeg lurer på om jeg bør kjøre en brannmur. F.eks Zonealarm på min Windows 2000 Server før jeg gjør den public som spill-server. Jeg kjører Windows update hver natt. Jeg har altså tenkt å rute et par porter til den fra nettet og lurer på om en server passer godt nok "på seg selv" eller om ekstra brannmur bør installeres? Lenke til kommentar
KriB Skrevet 29. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2004 Er det virkelig ingen som vet om man bør kjøre brannmur på en server? Lenke til kommentar
darkfury Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 så klart du burde du det, men er det ikke bedre å finne tak i en firewall å sette foran alle maskinene istedenfor å bruke softwalls på alle maskinene? Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Brannmur må du ha! Enten software eller hardware, men det er mer enn bare det. Sikkerhet er bygd opp av mange små faktorer. Passord: Det hjelper ikke å patche serveren hvis administrator har blankt passord. Sett et langt og komplisert passord. (Komplisert er at det inkluderer store bokstaver, tall og tegn). Rename Administrator til et "vanlig" navn Bruk group policy til sikkerhetsinnstillinger som f.eks ingen anonym tilgang. Disable netbios. Avinstaller IIS hvis du ikke må ha det. Hvis du må ha det så kjør IIS lockdown tool og urlscan. Disable guest-kontoen og sett passord på den. Husk anti-virus med automatiske oppdatering og regelmesswig scanning. Kjør ad-aware for å holde systemet fritt for spyware. Lenke til kommentar
StigJakobsen Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Du kan installere ISA på den Windows 2000 serveren. Der har du en grei brannmur fra microsoft du kan benytte deg av. Ta deg en titt på microsoft sin side og les litt om isa serveren Lenke til kommentar
Greven22 Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 (endret) Har du en pc til overs kan du bruke den som brannmur.. Sjekk ut Smoothwall Clarkconnect Om du virkelig trenger brannmur kommer ann på hva serveren brukes til, noe som ikke har kommet helt klart frem Endret 29. mars 2004 av DiaVoLo Lenke til kommentar
DieBert Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Jeg er enig med OB1 - du BØR kjøre en brannmur på serveren din - uansett hva du skal bruke den til - så lenge du er koplet mot internett. Du kan jo gå til Shields Up for å lese litt mer om hvilke trussler som eksisterer og hvordan du kan beskytte deg ... Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Jeg har altså tenkt å rute et par porter til den fra nettet og lurer på om en server passer godt nok "på seg selv" eller om ekstra brannmur bør installeres? .. Indikerer vel at han allerede har en firewall? Er ikke no vits med 2 brannmurer. Lenke til kommentar
DieBert Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Jeg har altså tenkt å rute et par porter til den fra nettet og lurer på om en server passer godt nok "på seg selv" eller om ekstra brannmur bør installeres? .. Indikerer vel at han allerede har en firewall? Er ikke no vits med 2 brannmurer. Enig! Det holder lenge med 1 brannvegg mellom LAN og Internett... (Må begynne å forstå det jeg leser - ikke bare se på alle de flotte tegnene... Lenke til kommentar
KriB Skrevet 29. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2004 Jeg har tenkt å rute kun de portene som trengs for å kjøre spillservere (UT2K4, Call of Duty, Battlefield 1942 osv). og ftp-serveren min. Jeg har i utgangspunktet ikke noen brannmur i ordets rette forstand, kun en ruter. Derfor kjører jeg zonealarm på min "vanlige" maskin og laptopen (som ofte er på andre nett) Jeg bruker remote desktop, da må jeg vel ha installert IIS? Skal se på tipsene jeg har fått her i kveld. Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Jeg bruker remote desktop, da må jeg vel ha installert IIS nope, remote desktop har ingenting med IIS å gjøre. IIS er for å lage en web/mail/ftp/news-server. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Ville likevel hatt brannmur: Tenk om noen kommer innenfor yttre brannmur (trådløst nett, greie å ta kontroll over en av de andre maskinene etc.) Lenke til kommentar
KriB Skrevet 29. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2004 Jeg bruker remote desktop, da må jeg vel ha installert IIS nope, remote desktop har ingenting med IIS å gjøre. IIS er for å lage en web/mail/ftp/news-server. OK, syns å huske at jeg måtte installere det for å få til remote desktop da jeg prøvde det i XP, men det er mulig det virker på en annen måte. Jeg driver og installerer Antivirus og brannmur nå. Lenke til kommentar
KriB Skrevet 29. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2004 Hmmmm... Sliter litt. Har kun klient antivirus og Norton nekter å installere på server. Er det noen som har anbefalinger? Lenke til kommentar
jocke Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 (endret) Hmmmm... Sliter litt. Har kun klient antivirus og Norton nekter å installere på server. Er det noen som har anbefalinger? Laste ned server-versjon. (nei admin/mod, oppfordrer ikke til warez ) edit: Uansett finnes det masse freeware antivirus for servere der ute... Endret 29. mars 2004 av jallakim Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Hvis du absolutt skal ha det så voldsomt sikkert, burde du kanskje først og fremst oppgradert til Windows Server 2003. Deretter burde du kjøpt en hardware firewall, men hvis ikke setter du heller opp ruteren din skikkelig. Sørg for at alle innkommende forespørsler blir blokkert fremfor å videreføre de til spesifisert IP. Deretter setter du opp de portene du må bruke til å bli videreført til serveren din. Software firewall er ikke mye vits i (hvis du har hardware). Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Du kan laste ned evalueringsversjoner av Trend Micro Serverprotect hos www.trendmicro.com! Det er et bra anti-virus produkt for servere. Lenke til kommentar
KriB Skrevet 30. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2004 Jeg forwarder kun portene som serveren skal bruke. Har ikke default forwarding aktivert. Skal se litt på de Trend evalueringsproduktene. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Du kan titte littegrann på Kaspersky's AntiVirus. Skal visst være ganske bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå