Gå til innhold

ny side, sleng meg i gapestokken


Anbefalte innlegg

I motsetning til hva W3C-validatoren forteller deg, er ikke dette gyldig XHTML 1.1. DOCTYPE-deklarasjonen din er feil; det fins ingen DTD på http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11-strict.dtd (prøv i nettleseren!), ettersom XHTML 1.1 kun bygger videre på elementmengden i XHTML 1.0 Strict (og dermed er «strict»).

 

Riktig «DOCTYPE» er:

 

<!DOCTYPE
html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

fixet nå

 

I tillegg har du glemt XML-deklarasjonen, som du bør bruke til å angi tegnkodingen. Skriv

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>

først i dokumentet (W3C-validatoren godtar mellomrom før denne, noe som også er galt).

la merke til og fixet dette rett før jeg leste posten din faktisk...

 

Jeg vil presisere at W3Cs valideringstjeneste i høyeste grad er uegnet til å validere XHTML. Du kan i stedet bruke nettjenesten Page Valet (merk at denne krever at du sender dokumentene med rett MIME-type), eller SAXCount-programmet i Xerces-biblioteket. (Merk at Mozilla bruker en ikke-validerende parser, og at dokumentet vises er dermed ikke en garanti på at det er gyldig, kun velformet.)

skal titte på det

 

Ellers vil jeg råde deg til å lese nettundersøkelsen «The XHTML 100». Ikke bruk XHTML med mindre du er helt sikker på at du har fått det til!

skal titte på dette også...

 

siden det virker som du veit en ting eller to:

 

jeg har plutselig nå fått ett problem som jeg ikke finner ut av:

på den css validerings linken min får jeg feilmld fra w3, men når jeg tar hver og en fil for seg selv er det ikke noe problem... feilmld sier at det er problemer med encoding...

Endret av magikern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:no:

Har Opera, men gadd ikke å se allikevel. Maken til arrogant holdning.... bla bla bla... fortjener ikke oppmerksomhet... bla bla..

helt uenig med deg. et lite fint tiltak som kanskje får folk bort fra msie.

dumt at jeg ikke fikk vise siden med konqueror, men det tok ikke mange sekundene å starte opera.

endelig en som deler litt av min tankegang...

Lenke til kommentar
et lite fint tiltak som kanskje får folk bort fra msie.

DET har jeg nå vanskelig for å tro. :thumbdown:

Om jeg hadde hatt lyst til å bruke opera el. fremfor msie, hadde jeg gjort det for lenge siden. Og det er en mening jeg deler med mange.

 

Derimot respekterer jeg at dette er en "testgreie". Bare ikke forvent min gode kritikk på noe som er så lite portabelt.

Lenke til kommentar

siden det virker som du veit en ting eller to:

 

jeg har plutselig nå fått ett problem som jeg ikke finner ut av:

på den css validerings linken min får jeg feilmld fra w3, men når jeg tar hver og en fil for seg selv er det ikke noe problem... feilmld sier at det er problemer med encoding...

fikset...

Lenke til kommentar

Du bør for øvrig unngå å bruke «Referer»-URL-en (http://jigsaw.w3.org/css-validator/check/referer); ikke alle nettlesere sender ut «Referer»-informasjon, og enkelte brannmurer fjerner slike felt fra HTTP-forespørsler. Å bruke GET-variablen uri vil derimot alltid fungere, men pass på å kode URL-en riktig. Skriv

 

http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fmagikern.sytes.net%2Fartikler%2F

ikke

 

http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http://magikern.sytes.net/artikler/

selv om CSS-validatoren foreslår sistnevnte. Her er det interessant å observere at HTML-validatoren til W3C, derimot, gjør dette riktig (se «URL Encoding» for mer informasjon).

Endret av ePsiLON47
Lenke til kommentar
En ting jeg ikke skjønner.. (Er noob ja) Hvorfor er det så mange sider som står på latin/gresk ( ?)

Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. It has survived not only five centuries, but also the leap into electronic typesetting, remaining essentially unchanged. It was popularised in the 1960s with the release of Letraset sheets containing Lorem Ipsum passages, and more recently with desktop publishing software like Aldus PageMaker including versions of Lorem Ipsum.

 

Lorem Ipsum :thumbup:

Lenke til kommentar
En ting jeg ikke skjønner.. (Er noob ja) Hvorfor er det så mange sider som står på latin/gresk  ( ?)
Why do we use it?

 

It is a long established fact that a reader will be distracted by the readable content of a page when looking at its layout. The point of using Lorem Ipsum is that it has a more-or-less normal distribution of letters, as opposed to using 'Content here, content here', making it look like readable English. Many desktop publishing packages and web page editors now use Lorem Ipsum as their default model text, and a search for 'lorem ipsum' will uncover many web sites still in their infancy. Various versions have evolved over the years, sometimes by accident, sometimes on purpose (injected humour and the like).

 

Det er latin. ;)

 

EDIT: PC er kjapp idag.

Endret av Dunestar
Lenke til kommentar

Kul og enkel side, veldig ok å se på den :)

 

Bruker selv firefox, var først innom forumet via hotmail i IE også var siden ikke IE kompatibel noe som gjorde at jeg gikk over til firefoxen igjen, msn åpner i IE vet. Det er kjipt.

 

Bra med å utestenge IE for manglende kompatiblitet, noe som kanskje da burde komme opp er eventuell link til andre browsere som gjør det lettere å laste ned osv... Store kommersielle sider skulle stoppet å støtte IE for manglende teknologier så hadde nok microsoft fortet seg litt med å gi ut støtte til en del ting :)

 

Stå på ;) (finns jo sider som ikke er mozilla/opera kompatible så hvorfor ikke motsatt? vi får se noe de andre får se noe annet)

Lenke til kommentar

Poenget er at IE følger med Windows, og nesten ingen gidder å installere en ny browser, og langt mindre endre den til default browser. Det scenarioet ditt om at store kommersielle sider skulle stoppet å støtte IE er bare tull.

 

Hvis jeg har en kommersiell side, er den enten avhengig av visning av reklame, eller avhengig av at folk kjøper ting fra siden. Uansett er jeg avhengig av at så mange som mulig besøker siden, og da hjelper det ikke å stenge ute 90% av brukerne. Tror heller ikke microsoft hadde begynt å utbedre IE, siden de nå prøver å lage sine egne standarder.

Lenke til kommentar

Syns magikern er veldig fornuftig.

 

IE er pr i dag den dårligst og gamleste nettleseren, den har nesten null støtte

for w3c-standarden, og gjør livet surt for de som vil utnytte xhtml og css

fultt ut,!

 

 

Syns alle webdesignere og utviklere skal boikotte IE, og utvikle etter w3C.

og heller prøve å presse folket over til en bedre browser, firefox eller opera.

og at MS prøver å lage egne standard er nok et eksempel på at denne

arrogante bedritne møkka bedrifta må motarbeides.

 

 

Revolusjon!!!!!!! :w00t:

Endret av kvikks
Lenke til kommentar
fungerer brukbart i mozilla 1.5 nå (sikkert andre versjoner og, men det får jeg ikke testet i skrivende stund)

Funker fremdeles ikke skikkelig i Firefox. Bakgrunnen blør gjennom under menyen.

veit det og det var derfor jeg brukte ordet "brukbart" istedenfor f .eks "perfekt"...

 

er egentlig litt rar feil det der, for Opera forstår at det skal være hvit bakgrunn på #container, men det forstår altså ikke Mozilla/Firefox, skal se på det i morgen...

Lenke til kommentar

Det er litt problemer i Opera også ved mouseover, det virker som noe av teksten kommer like ovenfor den synlige teksten ved mouseover..

 

magikern.png

 

Det var med Opera 7.5 preview 2 forresten..

 

Testet med Opera 7,23 nå og det virker bedre.. :)

 

Med 7,5 virket ikke mouseover som den skulle.

Endret av joffar
Lenke til kommentar

Ok da fungerer det i browsere uten støtte for xhtml+xml, riktignok med feil content-type, ser at det er noen småfeil på høyre side av meny og siden er ikke sentrert grunnet at det ikke går her med teknikken jeg bruker (som fungerer fett i Opera og Mozilla)...

 

Vil allikevel fortsatt anbefalle alle som bruker IE å prøve noe nytt, det skader ikke...

Lenke til kommentar
Stilrent og pent.

 

Når det gjelder oppbygningen av sidene dine, har du en undermappe med en index-fil for hver av menyvalgene?

nei bruker nok mod_rewrite til den delen så scriptet blir lurt til å tro at urlen skrevet inn var f. eks ?page=artikler når man skriver /artikler/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...