Gå til innhold

Nec 2500A blir dual-layer brenner!


Anbefalte innlegg

Fant en side på nettet, hvor det står:

(norsk kommentar nederst)

 

"Auf der CeBIT hatten wir die Möglichkeit mit Ralf Wolf, dem Pressesprecher von NEC, ein paar Worte zu wechseln. Wie uns dieser mitteilte, arbeitet man bei NEC an einem Firmwareupdate für den ND-2500A, damit dieser auch Double-Layer Medien beschreiben kann. Ob das benötigte Firmware-Update jedoch jemals erscheint, ist von mehreren Faktoren abhängig.

 

Zum einen wäre da die bei DVD DL erzielte Brennqualität und zum anderen ist man bei NEC momentan natürlich auch noch stark auf die Rohlingindustrie angewiesen, da ja entsprechende Double-Layer Medien auch noch in den Kinderschuhen stecken und sich immer noch diverse Parameter ändern können.

 

Es bleibt abzuwarten, wie sich die Zukunft des ND-2500A entwickelt - rechnen kann man, wenn überhaupt, frühestens ab der zweiten Jahreshälfte mit den entsprechenden Modifikationen an der Firmware. "

 

Er ingen mester i tysk, men så vidt jeg kan forstå kommer Nec til å lansere firmware til Nec 2500A (denne kommer tidligst høsten 2004), som gjør at man kan brenne dual-layer med denne brenneren (noe som er godt nytt for oss som har en slik brenner! :D )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Flere av mine kamerater fra www.cdfreaks.com var på CE bit og der spurte de NEC akkurat dette spørsmålet.

Svaret var "Nei, dual layer krever et kraftigere brikkesett/prosesserings brikke enn det ND-2500A har" For dual layer må du ha ND-2510A som kommer i Mai, denne har et forbedret brikkesett som klarer dual layer".

Edit:

Fra orginal artikkelen: [quote]Before any of you start thinking about upgrading the ND-2500A into a ND-2510A, just upgrading the firmware is not enough. Just as Philips said, the drive has to have a higher quality OPU for it to handle DL properly. The ND-2510A is expected to be released in May.[/quote]

Link til artikkel: [url="http://www.cdfreaks.com/article/140"]http://www.cdfreaks.com/article/140[/url] Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Steve Lynch skrev dette:

 

 

Since so many people sent me this, and I happen to have a NEC 2500A here in the underground bunker, I ran out and grabbed some Dual Layer media and tested this out. I flashed the drive with this beta firmware, everything looked right in Nero. Nero reported the extra space available for burning so everything looked good. I tested the drive out and my drive will not burn ANY media now. It still plays CDROMs and DVDs just fine, but it will no longer burn any type of media ( single / double ). Just a little FYI, this may be working for some folks, but it didn’t work for me.
Lenke til kommentar

Leste et sted at ND-2500 og ND-2510 er like men at laseren må kalibreres på fabrikken for å kunne brenne DL. Resultatet av å fw-oppgradere ND-2500 vil derfor bli massevis av feilbrenninger eller enda verre at brenneren blir ubrukelig.

 

Etter det jeg forstår stammer firmwaren virkelig fra NEC men NEC kommer aldri til å gi den ut offisielt siden det bare er problemer med den.

Endret av simfan
Lenke til kommentar
Det finnes nå firmware oppgraderinger (ikke offisielle), som gjør 2500A til 2510A, og da kan man brenne dual layer med en opprinnelig 2500A. Tror bare nec bløffa på CE-bit messen OC-Freak

Tror NEC vet hva de prater om..

 

Men for all del, bare flash firmwaren din du..

Lenke til kommentar
kan ikke noen teste da? :p Også gi beskjed til meg

Sender du meg et par dual layer plater så gjør jeg gjerne det ;)

 

Har litt mangel på slike plater - har kun 3 plater og disse kan jeg kun bruke med en philips dual layer brenner jeg har fått til test.

 

Ca 30% av de som har oppgradert har fått følgende problemer:

 

Den virker kun ok til lesing, brenning virker ikke i det hele tatt (power calibration error) eller feilbrenner. Dette gjelder for all typer plater.

 

De resterende 70% har rapportert at den virker ok, er dog kun et fåtall som har testet dual layer brenning grunnet begrenset plate tilgang.

 

Min ND-2500A kjører ihvertfall fint med dual layer firmware (brenner de platene jeg har testet uten problemer). Men har ikke prøvd dual layer plater enda.

 

Firmwaren jeg bruker er Herrie sin HV2B5DLBS

 

Som betyr:

 

H: Herrie

V2: Versjon 2

B5: Beta 5

DL: Dual layer

BS: Bitsetting suport

 

Den støtter også fler plater samt 8x brenning på mange fler plater enn orginal firmware.

 

Basert på firmware fra en HP 520 dual layer brenner som er en OEM NEC ND-2510A. Denne firmware versjonen er ikke offisielt utgitt enda.

Lenke til kommentar

Hvis den nye firmwaren ikke skulle fuke så er det vel bare å legge inn den gamle igjen?

 

Eller kan man risikere at brenneren dør helt ut? Uansett så er jeg villig til å prøve dette. Brenneren koster jo bare ca 600. Må bare få tak i media først

Endret av Amriden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...