Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Seriekoble switcher ?

Anbefalte innlegg

Hei!

Det har seg slik at jeg og noen kamerater skal arrangere et dataparty for en ca 35 personer. Og vi har klart å skaffe oss 6 stk 8 porters switcher, så lurer jeg på en ting. Går det an å "seriekoble" disse, ved å ta en crosslink fra en switch til den neste osv ? Ikke alle swithvene har uplink, har dette noe å si ?

Takker for svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går som hakka møkk, men med 8 switcher kan dere kanskje oppleve litt forsinkelse i traffiken.

Om en switch ikke har uplink betyr bare at dere må bruke en krysset tp-kabel mellom switchene. (Noen switcher er faktisk mer smarte og korrigerer selv om kabelen er krysset eller ikke.)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svarene, datapartyet er i morra (Fredag 26.03). Så jeg fikk plutselig veldig kalde bein, litt kjipt om 35 mennesker dukker opp uten at vi kan stille med riktig utstyr. :p

Men nå har jo dere betrygget meg sånn at jeg kan sove godt.

Lenke til kommentar

Anbefaler også å heller bruke en av switchene som backbone:

B----------Switch--------7 PC'er

A----------Switch--------7 PC'er

C----------Switch--------7 PC'er

K----------Switch--------7 PC'er

B----------Switch--------7 PC'er

O----------Server?

N----------Server?

E----------Server?

slik f.eks., da får du 7*5=35 porter ledig, og 3 på backbone som evnt. kan brukes til servere, eller til andre folk. Den switchen som kan behandle mest data raskest (les: beste switchen...) bør brukes som backbone

Edit:

Husk, hvis ikke switchene er AutoMDI-X (krysser portene automatisk hvis nødvendig), så kobles de 5 switchene med vanlig ukrysset kabel fra uplink på ikke-backbone-switchene til vanlig port på backbone-switch.

Uplink---------Ukrysset kabel------vanlig port

Uplink---------Krysset kabel--------uplink

Vanlig port----Krysset kabel-------vanlig port

Endret av CerveZa_
Lenke til kommentar
(Noen switcher er faktisk mer smarte og korrigerer selv om kabelen er krysset eller ikke.)
min D-link tar ukryssa kabler mellom den og andre switcher.

Hadde et lan med ca 16 stk. Vi kobla alle i serie 8 - 5 - 8 - 5... ( lange avstander )

Blei 50-60 i ping på cs og 5 i ping på BF... pussig men sant!... :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...