Gå til innhold

feil med tilkobling av harddisk dx486

genstian

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Windows95 (og 98) funker fint på 486 (bare man har nok RAM).

På 486'ere så er det ofte VELDIG nøye med jumpersettings på harddiskene. Harddisken du skal starte med må stå som Master, og har du satt en som slave så må den ha en Master. Setter du en HD alene på en kabel som slave så er det ikke sikkert den funker.

Ofte så er det forskjell på om en harddisk står som "Master/Stand alone" eller "Master with slave present".

Og så kommer sevsagt spørsmålet om 486-en (og Win95) støtter harddisker over en viss størrelse.

Lenke til kommentar
Windows95 (og 98) funker fint på 486 (bare man har nok RAM).

På 486'ere så er det ofte VELDIG nøye med jumpersettings på harddiskene. Harddisken du skal starte med må stå som Master, og har du satt en som slave så må den ha en Master. Setter du en HD alene på en kabel som slave så er det ikke sikkert den funker.

Ofte så er det forskjell på om en harddisk står som "Master/Stand alone" eller "Master with slave present".

Og så kommer sevsagt spørsmålet om 486-en (og Win95) støtter harddisker over en viss størrelse.

harddisken min har seks jumpere og 2 klosser

kan det være att 486dx maskinen min ikke støtter 2 hardisker på en ide (jeg bruker kun en ide kabel) :mad:

Lenke til kommentar

Alle IDE-kontrollere skal støtte 2 HD'er på en kabel.

Prøvd begge harddiskene som master? (En av gangen altså) Og se om de blir detektert korrekt i BIOS?

Hvor store er harddiskene?

Edit: Hvis BIOS i det hele tatt støtter auto-detekt av HD-er?

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Alle IDE-kontrollere skal støtte 2 HD'er på en kabel.

Prøvd begge harddiskene som master? (En av gangen altså) Og se om de blir detektert korrekt i BIOS?

Hvor store er harddiskene?

Edit: Hvis BIOS i det hele tatt støtter auto-detekt av HD-er?

harddisken mine er på 256mb

jeg har skaffet meg egen konto nå

>> venn av hotstian<<

Lenke til kommentar
Du må formatere harddisken til FAT hvis du skal ha 3.1 på den. Hvis du skal ha 98 kan du formatere den til FAT 32.

jeg skal ha 98 eller 95 på den

datamaskinen min ville ikke starte (altså skjermen slår sek ikke på) når jeg har 2 hardisker i

Endret av glad
Lenke til kommentar
hvorfor hvirker ikke 2 harddisker på en 486dx maskin

hvirker windows 95 på en 486dx  maskin?                :hmm:

kan bare noen hvære så snill og svare 

trenger mer hardiskk plass

Unnskyld, men du har tre skrive feil Hvære og hvirker, hardiskk, men hva er en 286dx maskin? :blush:

Endret av Stian_A
Lenke til kommentar

hvirker windows 95 på en 486dx maskin? :hmm:

Men du, hva skal du med windows 95, 98?

Håper du vet at de windows versjonene er veldig gamle.?

Windows 95,98 :no:

Lenke til kommentar
Unnskyld, men du har tre skrive feil Hvære og hvirker, hardiskk, men hav er en 286dx maskin? :blush:

Dette må være den flaueste posten jeg har sett idag. Peke på andre sine skrivefeil, men feiler å skrive én setning riktig selv... :roll:

Om '286dx' kan tolkes som en skrivefeil skal jeg ikke si, men den maskinen har aldri eksistert.

Og hvis du tenker deg om, hvilke andre Windows-OS kan installeres på en såpass gammel maskin som 486dx ?

Lenke til kommentar
Men du, hva skal du med windows 95, 98?

Håper du vet at de windows versjonene  er veldig gamle.?

Windows 95,98  :no:

Se DrSpawn's Prosjekt:beQuiet. Han bruker en modifisert utgave av '98SE...

Fordelen med disse to operativsystemene er at de tar veldig lite plass. Det kommer også an på hva maskinen skal brukes til. Å kjøre 2K eller XP er ofte overkill hvis maskinen skal brukes til noe spesielt og ikke har noe som er avhengig av disse nyere (og plasskrevende!) OS'ene.

hotstian: Starter ikke maskinen når diskene står i, må det være noe galt med bios, eller at strømforsyningen ikke klarer å levere nok til å drive alt sammen. (Det siste burde egentlig ikke oppstå da, hvis du har mer enn en 75Watt PSU...)

- Selv om jumperene på HD'ene er satt feil, og IDE-kabelen er snudd feil vei, burde maskinen starte. Den vil bare si at den ikke finner diskene.

Prøv som sedsberg sier å kjøre èn og èn disk, hver satt som master (uten slave).

EDIT: Skriveleif... :blush:

Endret av DreamTime
Lenke til kommentar

I regelen så vil DOS 6.22 og Windows 3.1 fungere bedre enn windows 95/98 på en 486'er. "Ekte" directx-baserte spill (som i det hele tatt benytter seg av enten direct3d.... eller directdraw) vil uansett gå alt for tregt. Skjermkortet setter en grense det òg. Men som skrevet tidligere går det helt fint å kjøre windows 95 på en 486dx hvis man har 16mb+ RAM (men du får ikke så mye ekstra ut av maskinen).

For såpass små harddisker så er det ingen vits å bruke FAT32. Gå for FAT16 (sannsynligvis det diskene er formatert til hvis du har hatt DOS på harddisken).

Det hadde heller ikke vært dumt å sjekke om det fungerer med 1 harddisk på IDE-kontrolleren. Da luker du ut disse feilkildene:

a) den støtter bare 1 disk, evt. at hovedkortet har èn IDE-kontroller med hver sin seperate kontakt. Det er ingen standard som sier at man må ha 2 IDE-kontrollere på et hovedkort (enda mindre med et AT-hk...)

b) Feil med jumpere. Om den disken som er koblet til er "slave" skal ikke hindre BIOS å detektere disken (pnp BIOS huh...).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Erfarenheter:

1) Två hårddiskar gick bra till min 486:a, bara jag fick dem att snurra trots undermålig PSU.

2) Windows 95 går fint att köra på en 486SX25, bara man maxar RAM och cache. Lite trögt att starta bara...

3) Windows NT4 tar drygt 25 minuter att starta på en 486DX66.

/Olle

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

hvirker windows 95 på en 486dx  maskin?                :hmm:

Unnskyld, men du har tre skrive feil Hvære og hvirker, hardiskk, men hva er en 286dx maskin? :blush:

Aner ikke hva en 286.Er jeg vet ikke om det finnes

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...