Gå til innhold

MAC OSX på pcen min?


Anbefalte innlegg

noen som veit om det er mulig å kjøre OSX på pcen min?

 

G4 også videre har jo IDE og SDRAM og AGP etc, men jeg tipper det er prosessoren her som er det viktigste. Men denne OSX bygger jo på Unix så det kan jo hende...

 

c'','

 

 

 

 

noen som har prøvd? kunne tenke meg å hatt en OSX på en av diskene mine.

 

c'','

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er faktisk mulig med MacOS X på Pentium4, på en måte. Det er et prosjekt som heter Darwin, som er Open source Unix. Vet ikke så mye om det, men du får nok ikke med det fancy brukerinterfacet til OS X.

http://www.opensource.apple.com/darwinsource/

 

Men prøv å velg rett kategori når du poster, dette hører hjemme i Programvare, ikke Lagringsmedier.

Endret av hårek
Lenke til kommentar
går vel å kjøre windows på mac iallefall?

Kjener folk som sier at de gjør det i allefall

Ja, men windows emuleres da, dvs. at det går veldig tregt.

 

Den viktigste forutsetningen for å kjøre OS-X er den proprietære mikrokoden som ligger i EPROM på alle Mac'er, siden kun en ekte Mac har denne er det ikke mulig å kjøre OS-X på noen andre maskiner. Og sålenge Apple ikke vil lisensiere denne koden vil ikke dette endre seg.

Lenke til kommentar
går vel å kjøre windows på mac iallefall?

Kjener folk som sier at de gjør det i allefall

Haha, der fikk jeg meg en latter :D

Man kjøper bare ikke en kongemac og kjører windows på den.

OS X er (imho) sinnsykt sexy og funksjonellt, og man "ødelegger" ikke en mac med windows.

Linux, derimot, er ikke noe problem. Yellow Linux er laget for PPC, og det finnes tilogmed gentoo-livecd for dette :thumbs:

Lenke til kommentar

Tubamann,

Det er ingen vits å betale grov overpris for en Mac hvis man skal kjøre Linus (eller Windows), da kan man like gjerne kjøpe en x86 pc og spare tusenvis av kroner. Det eneste argumentet for å kjøpe Mac er for å kunne kjøre Mac software og OS.

 

Emuleringer er for folk som lever i et Mac miljø men som bare MÅ ha det ene programmet som ennå ikke finnes for Mac.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig med deg. Men om man først skal kjøre noe annet en OS X av en eller annen grunn (Windows ble nevnt), poengterte jeg at det er andre operativsystemer som er laget for PPC og ikke trenger å emuleres. Men jeg ville selvsagt holdt meg til OS X, som imho er et av de fineste og tøffeste operativsystemene. :)

Lenke til kommentar
hvis man skal kjøre Linus

[dårleghumor]

Kjøre Linus hvor? Heim til finland? :hmm:

[/dårleghumor]

 

Personelig håper eg at den dagen då mac os vert sluppet for x86 aldrig kjem. Då ser heller at fleire programvareleverandører som nå utelukkande skriv program for x86, også starter å lansere program for ppc. Og når dei først gjør det, at dei gjør det skikkelig. Nei takk til dårlig porta/optimaliserte program.

 

 

 

Edit: Forum -> Hardware -> Lagringsmedier ?

kanskje ikkje den beste plaseringen?

Endret av Mr.Elendig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...