Gå til innhold

Dobbel isdn, hvordan oppnå 128K?

vegge

Anbefalte innlegg

Nå er jeg i den uheldige posisjon at jeg bare har isdn. I noen tilfeller skulle jeg ønske at hastigheten var høyere, men jeg klarer bare 64K. Har prøvd å stille på noen innstillinger, men når jeg kobler til Internett så viser det seg at jeg fortsatt har samme hastighet...

Altså... hva må jeg gjøre for å oppnå hastighet på 128K? Setter pris på alle svar!

(men jeg trenger ingen spydige kommentarer fordi jeg har isdn. Eller skrytemeldinger fordi dere bare bruker ett minutt på å laste ned 3dmark, mens jeg bruker én time...) :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gå inni egenskaper for opprigningen og velg tilleggsoppkobling der legger du inn en opprigning på den andre b kanalen din, enkelt og greit. Det lønner seg å ha en utillity som lar deg koble opp begge kanalene ved behov slik at du slipper å ha begge linje på hele tiden.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-27 12:02, H_Bozz skrev:

um.. vil nok ikke rekomendere dual isdn, blir jo dobbelt så dyrt + at du ikke kan bruke telefonen lenger!

hvis man bruker 1/2 av tiden på å ta ned en fil, blir det jo like dyrt da :smile:

og alle har jo mobil....

Lenke til kommentar

Lag 2 forskjellige oppkoblinger.

1 for enkel linje og en med doble.

Så er det bare å bruke 128k'n når du skal laste med noe stort.

Min erfaring med ISDN er at du sjelden har bruk for 128k til noe annet enn å laste ned svære ting.

Til vanlig surfing og det meste av MP så behøves kun 1 linje.

BTW: hva slags OS kjører du da? Litt forskjell på hvordan det settes opp.

Lenke til kommentar

For det første; jeg har ikke tenkt å kjøre dobbel isdn ofte! Grunnen til at jeg tar opp dette nå er at en f-serve på mirc har nedre grense for nedlasting på 7,8kB. Det klarer jeg ikke på enkel isdn...

Derfor passer det ypperlig med to forskjellige oppkoblinger. Men hva skal jeg gjøre annerledes i den nye oppkoblinga?

Jeg kjører forøvrig WinXP Pro.

"dial.up eller isdn adapter??" hva er forskjellen? Skjønner ikke helt...

Lenke til kommentar

Med dialup menes at ISDN modemet ditt simulerer et "vanlig" modem. ISDN adapter går under nettverkstilkobling (med NDISWAN drivere) (litt knotete fortalt kanskje...)

Uansett, bare opprett en ny tilkobling som du kaller et eller annet.

Så i egenskaper for tilkoblinga under "generelt" skal du kunne velge hvilke forskjellige ISDN typer du vil koble til med. Bare kryss av for de to som det står NDISWAN på.

Du har lagt in NDISWAN driverene regner jeg med?

Hvilket ISDN modem har du?

(Jeg har et Doro Zeus USB adapter, og der kan jeg velge i 2 NDISWAN, dynamisk MLPPP, PPP, ISDN v110, v120, T70 osv.... bruker NDISWAN linjene jeg)

Hvis du gjør dette riktig kan du også koble opp og ned den ene linja underveis. Bare å dobbeltklikke på ikonet for tilkobling på verktøylinja og på detaljer kan du velge hvilke av de to linjene du vil bruke og ikke bruke.

Hmmm...dette ble kanskje litt rotete forklart...håper du skjønner hva jeg mener og at du får det "up and running"! :wink:

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk ikke sikker på hvilke drivere jeg har installert. (det er familie-pc-en... jeg er koblet til Internett via den...)

Ellers har jeg et eller annet isdnkort... Jeg skal snart sjekk opp litt mer om dette, og kanskje teste litt. Kommer tilbake med mer informativ informasjon snart...

Lenke til kommentar

Morn!

Jeg har et Dynalink(extremt dårlig dokumentasjon, så jeg vet ikke hvilket).

Jeg kjører også winXP pro.

Du bare trykker på start;koble til>vis alle tilkoblinger;høyreklikk på den tilkoblingen som er standard;egenskaper og marker begge linjene.

Så kobler du til og vips; 128K ISDN!

Piece of cake...

Mens du er koblet på kan du dobbeltklikke på de to skjermene ved siden av oppgavelinja og klikke på detaljer. der kan du velge å sette den andre linja på vent eller no' :smile:

Lykke til!! :wink:

Lenke til kommentar

Velvel...

I følge papirene som fulgte med pc-en har jeg et "ISDN Asuscom 128K PCI"...

Forresten så kjører den aktuelle maskinen Win98 SE. Det er min EGEN maskin som kjører XP...

Finner ikke alle disse innstillingene dere snakker om. Har jo installert noen drivere, men har ikke nok peiling til å vite om NDISWAN er installert osv...

Hvis jeg ikke får noen gode råd nå, så stikker jeg bort til en venn. Han burde klare å fikse det.

*i'll be back...*

Lenke til kommentar

Ooops... der fant jeg ut av det ja. Egentlig hadde jeg ikke trengt mer enn det første svaret. Takk skal du ha PIIIpower! Jeg kan ikke ha vært helt våken da jeg leste det...

Nok om det. Jeg fyrte bare opp en identisk oppkobling. Gikk deretter inn på egenskaper for oppkoblingen, valgte tilleggsoppkobling og en oppringning på den andre b-kanalen. Au så enkelt det var...

Nå kan jeg i hvert fall koble til med dobbel hastighet hvis jeg ønsker. Takk for hjelpa folkens. Og om denne posten ble unødvendig lang, så kan det jo være at noen andre har fått nytte av alle svarene!

God påske folkens! :smile:

Lenke til kommentar

Har ett lite tips Havegg...

HVis du har planer om å bruke lina, en samtidig vil ha muligheten til å ta i mot innkommende samtaler, kan du bruke noe som heter "call-bumping" (trur jeg det het)...

Det går ut på at når u får en oppringning, vil du automatisk bli koblet fra den ene linja sånn at du kan motta samtaler....

Vet ikk om alle ISDN kort/adaptere støtter dette, men min gjør i hvertfall det....

Lenke til kommentar

Takker, men jeg kommer ikke til å bruke dobbel linje så veldig ofte. Det er for dyrt og unødvendig. 128K vil bare bli brukt i spesielle tilfeller og da kanskje på tidspunkt hvor telefonen (og normale folk) sover...

Lenke til kommentar

Mine erfaringer med isdn er at 64 k greier seg fint, 128 blir dobbelt så dyrt, og du kan ikke sitte like lenge på nettet som du kunne gjort med 64 k til samma prisen.

Mitt råd er, last ned mIRC, gå på IRC eller.no mens du laster ned, da får du utnyttet den svindyre ISDNen bedre :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...