Nebu Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Lurer på om noen av dere har erfaring med nærlinser og hva eventuelle ulemper blir i forhold til å kjøpe den nye AF 10.5mm DX Fisheye. Kamera er Nikon D70. Ville noe sånt fungert bra på D70 og en AF 80-200mm / f2.8G ED? http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...u=191745&is=REG Takk Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Ville noe sånt fungert bra på D70 og en AF 80-200mm / f2.8G ED? Nei, du finner sannsynligvis ikke nærlinser med så stor diameter, og resultatet ville i alle fall bli begredelig. Til et dSLR kjøper man ikke nærlinser, men mellomringer for å komme nærmere f.eks. til macrofoto. Nærlinser tegner uskarpt ut i hjørnene og er beregnet på kompaktkamera. AF 10.5mm DX er et fisheyeobjektiv (180º) og ikke et macroobjektiv. DX-betegnelsen betyr at dette objektivet er tilpasset digitale kamera sitt bildeformat. Lenke til kommentar
Nebu Skrevet 25. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2004 (endret) Ok, takk for ditt svar. Hva slags mellomringer konkret kan jeg / bør jeg kjøpe til f.eks. AF-S 18-70mm ED eller AF 80-200mm / f2.8G ED objektivet? Endret 25. mars 2004 av Nebu Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Kan ikke gi deg et konkret råd, for det er lenge siden jeg fotograferte med speilreflekskamera, men disse mellomringene finns i ulike tykkelser og jo tykkere, desto nærmere kommer du det du skal fotografere. Det beste er å kjøpe et dedikert macroobjektiv som er korrigert til maksimal skarphet på nære avstander. Objektiver som ikke er macroobjektiver, er korrigert for maksimal skarphet på uendelig avstand. De zoomene som du nevner, vil kanskje ikke egne seg til macrofotografering. Les om optikk her: http://url.akam.no/?701 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå