KriB Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 (endret) Hei! Jeg har nettopp satt opp en boks som kjører Windows 2000 server på XP2100+ med 1,2GB minne og fire-fem hd-er i på en 2304/2304 kbit linje fra Firstmile. Jeg kjører den som FTP-server, DC++, filserver og DHCP host for lokalnettet og har tenkt å sette den opp som spillserver for UT2004 og COD (Ikke samtidig, det går vel ikke) Jeg lurer litt på hvordan man administerer båndbredden slik at pingen blir stabil for spillerne uten at jeg må stenge ftp-en. (Jeg vet at DC++ må stenges i og med at det er fyfy med limiter her) Er det noen progz jeg kan kjøre som prioriterer båndbredde slik at når UT2004 serveren kjøres har den absolutt prioritet før ftp-serveren, men ftp-en får all tilgjengelig båndbredde når det ikke er spillere logget på og UT2004 ikke genererer trafikk? Endret 25. mars 2004 av KriB Lenke til kommentar
HuGo_ Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 tror dette kan bli vrient gitt... vaffal hvis du skal la ftp'en få full linje kun når det ikke er noen logget inn på evnt. din UT server...men man kan jo sette en limit på ftp'en da.. men den blir jo seff fast da.... Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Når båndbredden er såpass høy vil jeg gjette på at det går greit uten noen form for prioritering/trafficshaping. Spillservere er stort sett avhengig av rask responstid, og responstiden er stort sett den samme inntil linjen begynner å bli belastet opp mot 100% Men det spørs jo litt på bruksmønster da. Har du 50 'nedlastningsgærne' kamerater på raske linjer som FTP'er 24/7 så kan det jo kanskje bremse responstiden ja. Men jeg ville rett og slett prøvd det ut først uten noe mer 'dill'! timtowtdi Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Du kan begrense båndbreddebruken i IIS. Regner med at du bruker IIS som FTP-server? off topic: Ut2004 rulez! Lenke til kommentar
HuGo_ Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Du kan begrense båndbreddebruken i IIS. Regner med at du bruker IIS som FTP-server? off topic: Ut2004 rulez! bah.. men tror ikke du kan begrense det slik at når UT04 ikke har brukere så blir hele linja dedikert til ftp'en.. og omvendt/motsatt.. Lenke til kommentar
KriB Skrevet 25. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2004 Hmmmm... Jeg tenkte på et program som overvåket demand på linjen og tildelte etter det. Hvis f.eks. UT2004 har fått tildelt 100 kB/s, og begynner å nærme seg 100 % av det så blir det automatisk tildelt mer på bekostning av andre programmer angitt etter prioritet. (Dette skal jeg pokker meg melde til Netlimiter folka, det er jo noe å tygge på for dem ) I og med at jeg ligger på ca 240 kB/s opp/ned med denne linjen, så setter jeg limit med Netlimiter for FTP-serveren til maks 100 kB/s, og lar resten gå til spillserver. Så får gutta heller bite i gresset og være fornøyd med det de får på deling på ftp-en. Har ca 10 stk som laster ned (aldri opp ) fra ftp-en i ny og ne, så de får lære seg å ikke dl'e samtidig... lol En ting, er det noen som vet noen specs på hvor mye båndbredde (evt cpu) hver klient tar i COD og UT2004? Lenke til kommentar
KriB Skrevet 25. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2004 Du kan begrense båndbreddebruken i IIS. Regner med at du bruker IIS som FTP-server? off topic: Ut2004 rulez! Bruker Bulletproof FTP-server Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Stikkordet her vel uansett QoS (Quality of Service). QoS skal jo fordele båndbredden, men jeg har aldri brukt det i praksis så der er jeg til liten hjelp. Lenke til kommentar
zandzpider Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Du kan begrense båndbreddebruken i IIS. Regner med at du bruker IIS som FTP-server? off topic: Ut2004 rulez! Bruker Bulletproof FTP-server finfin ftp server du kan begrense farta i bp Lenke til kommentar
KriB Skrevet 25. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2004 (endret) Jepp, men bare pr bruker. Man kan gi gruppa "kompis" 50 kB/s men da vil alle som logger seg på som er medlemmer i gruppa få 50 kB/s og ikke dele på 50 kB/s som er det jeg ønsker å oppnå ved å legge inn en slik begrensning. Teoretisk vil det med 10 brukere bli tildelt 50 kB/s x 10 = 500 kB/s. Og det er ikke det som er planen. [Edit: skriveleifer] Endret 25. mars 2004 av KriB Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Du har jo Netlimiter. I det programmet kan du velge hvor mye som skal være maks båndbredde (opp/ned) til hvert enkelt program. Er sikkert muligheter for at den prioriterer programmer også. Lenke til kommentar
KriB Skrevet 25. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2004 Jepp, det er den enkle (og manuelle) løsningen, men ikke den morsomste... Hadde vært mye kulere med et program som prioriterte enn å måtte stille det inn selv. Har sett i Netlimiter og finner ingenting om det her. Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Stikkordet her vel uansett QoS (Quality of Service). QoS skal jo fordele båndbredden, men jeg har aldri brukt det i praksis så der er jeg til liten hjelp. Jau. QoS kunne man tenke seg kunne vært brukt her! QoS fordeler ikke akkurat båndbredden, men prioriterer køer. Dette gjøres teknisk ved å sette diffserv bit i IP pakkene på samme måte som man f.eks. merker et brev med 'express'. Problemet er gjerne at QoS/diffserv ikke støttes fra ende til ende dvs. i hver eneste router på veien mellom avsender og mottaker! Imidlertid er backbonet til den enkelte ISP gjerne ikke flaskehalsen, så det er ikke sikkert at man trenger støtte for QoS fra ende til ende heller! Men prøv, og se om det utgjør noen forskjell! timtowtdi Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 sett opp en proxy server som kan styre hastigheten på hver port Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Bruk fleire nettverkskort, dediker "spillserver" til den eine. Gi "spillserveren" høgare prioritet. Lenke til kommentar
KriB Skrevet 26. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2004 Bruk fleire nettverkskort, dediker "spillserver" til den eine. Gi "spillserveren" høgare prioritet. Det var en idé! Hvor er det jeg velger hvilket kort som skal ha prioritet? Kan ikke si jeg har sett det noe sted. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå