Gå til innhold

et lokalt chat-program

Anbefalte innlegg

er det noen gode 'chat-prog's som kan brukes, noe a'la msn eller i den duren, på linux? box'ene er ikke online, men de er i nettverk sammen.. og jeg ønsker å kunne sende en melding til brukerne uten å måtte være sikker på at de har en terminal åpen.. 'wall', 'talk', 'write' er vurdert men ikke aktuelle..

Greigster

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å høres ut som et hylekor, men en lokal Jabber-server er absolutt det du vil ha. Det finnes drøssevis av gode klienter til Linux, både grafiske (Psi, Kopete, Gaim osv) og konsoll-/tekst-baserte (Cabber). Og med et minimum av kjennskap til f.eks. Python, Perl, Java, Ruby eller lignende, kan du bruke ferdige og frie Jabber-klientbibliotek til å gjøre kule ting som å varsle deg straks en viktig maskin har mistenkelig høy load eller lignende (se artikkel i nyeste Doctor Dobbs). Kjempestilig!

«Kerry har ikke en snøballs sjanse i heIvete nå når jeg kan koordinere kampanjen via Jabber!» -- Bush.

«Jeg bruker Jabber mest for chick'sa, da.» -- Bærumsgutt med ny PC.

«Etter at jeg gikk 100% over til Jabber for all kommunikasjon, kan ingen se puppen min lenger. Takk, Jabber!» -- Janet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...