Gå til innhold

Whitebox CL50

Anbefalte innlegg

Hei!

Vet at det finnes masse tråder som omhandler dette, men pga alle trådene er det helt håpløst å finne frem til noen som har svart på spørsmål om byggekvalitet på denne maskinen.

Det jeg lurer på, er hvordan byggekvaliteten på maskinen er. Jeg har så vidt sett maskinen, og den virker ganske robust. Ser i testen av Zepto 4100 (beta) at de påpeker muligens svak konstruksjon i skjermen, noen som kan bekrefte dette?

Dessuten lurer jeg på hvordan kvaliteten på tastaturet er, og om skjermen oppfattes som nesten like skarp som f.x. Dell og IBM sine skjermer? Særlig kvalitetsfølelse og støynivå på tastaturet er viktig.

EDIT:

Er utelukkende interessert i førstehåndserfaringer.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Whitebox er et merke som har kommet veldig godt inn på markedet i Norge, spesielt det siste året. Som du kanskje har lagt merke til er prisene på disse pc'ene relativt lave, noe som kanskje kan tyde på at kvaliteten ikke er av den beste. Sånn rent erfaringsmessig er nok f.eks ikke den gjennomførte kvaliteten like god på som f.eks en Dell PC, men der må man også betale en god del for å få garanti o.s.v. Dell er kjent for å ha meget gode skjermer på sine pc'en, men hvis du har lest litt tråder er det noen som sliter med kundeservicen hos Dell. Akkurat dette skal ikke jeg kommentere siden jeg ikke har testet den. Det jeg imidlertid kan si er at Whitebox ikke har spesielt god oppfølging angående service, noe som jeg antar å henge sammen med den aggresive prisingen på pc'ene.

Når det gjeldere tastaturet på Whitebox bærbare så finnes det litt "klirre" lyd på enkelte av dem. Noen mener dette er helt uproblematisk, mens andre irriterer seg over dette. Akkurat det er et standpunkt du må ta stilling til selv.

Når det gjelder støynivå har jeg ikke hørt CL50 i aksjon, men vet at skrivebordserstatterne fra Whitebox genererer endel støy. Dette er selvsagt naturlig i og med at de ikke bruker Mobile prosessor.

Kvalitetsfølelsen på selve pc'ene synes jeg er helt OK, men ikke like kompakte som f.eks Fujitus-Siemens eller lignende.

Håper dette hjalp litt :)

Lenke til kommentar
tfx Skrevet 25/03/2004 : 12:37

Når det gjelder støynivå har jeg ikke hørt CL50 i aksjon, men vet at skrivebordserstatterne fra Whitebox genererer endel støy. Dette er selvsagt naturlig i og med at de ikke bruker Mobile prosessor.

CL50 er jo ikke en skrivebordserstatter da.... :nei: Den er støysvak og er konstruksjonsmessig ganske solid....

Min erfaring tilsier at CL50 er et godt kjøp... :thumbs:

Lenke til kommentar
Hei!

Whitebox er et merke som har kommet veldig godt inn på markedet i Norge, spesielt det siste året. Som du kanskje har lagt merke til er prisene på disse pc'ene relativt lave, noe som kanskje kan tyde på at kvaliteten ikke er av den beste. Sånn rent erfaringsmessig er nok f.eks ikke den gjennomførte kvaliteten like god på som f.eks en Dell PC, men der må man også betale en god del for å få garanti o.s.v. Dell er kjent for å ha meget gode skjermer på sine pc'en, men hvis du har lest litt tråder er det noen som sliter med kundeservicen hos Dell. Akkurat dette skal ikke jeg kommentere siden jeg ikke har testet den. Det jeg imidlertid kan si er at Whitebox ikke har spesielt god oppfølging angående service, noe som jeg antar å henge sammen med den aggresive prisingen på pc'ene.

Når det gjeldere tastaturet på Whitebox bærbare så finnes det litt "klirre" lyd på enkelte av dem. Noen mener dette er helt uproblematisk, mens andre irriterer seg over dette. Akkurat det er et standpunkt du må ta stilling til selv.

Kvalitetsfølelsen på selve pc'ene synes jeg er helt OK, men ikke like kompakte som f.eks Fujitus-Siemens eller lignende.

Håper dette hjalp litt :)

Jeg vet det du skriver her, og jeg er egentlig ikke interessert i synsing om maskinene (PS: ikke forstå meg feil, det er vel og bra at du svarer, men jeg er bare interessert i førstehåndserfaringer, altså av dem som eier eller har eid en slik maskin, evt. hatt slike maskiner til større tester).

Lenke til kommentar
Den er støysvak og er konstruksjonsmessig ganske solid....

Hvordan er tastaturet, lager det mye lyd, og er det behagelig å skrive på? Støynivået ellers er vel som andre P-M-baserte maskiner...

Merkes på skjermen når du trykker lett på baksiden? Har det kommet merker på skjermen etter tastaturet? Riper, bulker på skjermen?

Lenke til kommentar

k-ryeng Skrevet 25/03/2004 : 14:23

QUOTE (Senshi @ 25/03/2004 : 14:04)

Den er støysvak og er konstruksjonsmessig ganske solid....

Hvordan er tastaturet, lager det mye lyd, og er det behagelig å skrive på? Støynivået ellers er vel som andre P-M-baserte maskiner...

Merkes på skjermen når du trykker lett på baksiden? Har det kommet merker på skjermen etter tastaturet? Riper, bulker på skjermen?

Man skal trykke rimelig HARDT for at det merkes på skjermen på CL50! Det kommer IKKE merker på skjermen etter tastatur... Damen har en CL1557 og den bråker mer... Altså viften går oftere og den blir varmere. Dårligere beskyttelse på skjermen også. Man kan trykke lett på lokket og man ser merker i skjermen. Min erfaring med CL1557 er at den får merker fra tastaturet på skjermen! IRRITERENDE! :angry:

Utifra mine erfaringer ville jeg gått for en CL50. CL1557 har dessuten stor slark i skjermen. Eneste fordel med CL1557 er at den har bedre grafikkort da... :roll:

Lenke til kommentar
Man skal trykke rimelig HARDT for at det merkes på skjermen på CL50! Det kommer IKKE merker på skjermen etter tastatur... Damen har en CL1557 og den bråker mer... Altså viften går oftere og den blir varmere. Dårligere beskyttelse på skjermen også. Man kan trykke lett på lokket og man ser merker i skjermen. Min erfaring med CL1557 er at den får merker fra tastaturet på skjermen! IRRITERENDE! :angry:

Utifra mine erfaringer ville jeg gått for en CL50. CL1557 har dessuten stor slark i skjermen. Eneste fordel med CL1557 er at den har bedre grafikkort da... :roll:

Takk for fint svar... Hva synes du om tastaturet? Lager det noe særlig lyd, er det behagelig å skrive på?

Skjermkort er ikke interessant, bortsett fra at det ikke er ønskelig med dlet skjermkortminne.

Lenke til kommentar

Min personlige mening er at tastaturet ikke lager noe særlig lyd... Litt lyd lager det nok, men ikke sånn at det blir irriterende for andre i forelesninger osv... HELT lydløst er det ikke... Men det er veldig behagelig å skrive på...

Lenke til kommentar

Har selv cl50. sier meg helt enig med senshi når det gjelder kvalitet. Skjermen gir etter, men da må du trykke hardt. Eneste stedet jeg har sett "bevegelser" på skjermen hvis jeg trykker bak på den er på selve whitebox merket(dette er litt senket inn i dekselet på skjermen). DVS du kan ikke sitte på maskinen uten at skjermen vil ta skade, men det skal mye til (mener jeg..).

Jeg synes tastaturet er helt glimrende! Har i grunn ikke brukt noe bedre tastatur selv om det helt sikkert finnes. Har brukt en eldre ibm t serie laptop og den synes jeg ikke hadde noe særlig tastatur. En Dell føltes veldig knirkete i tastaturet som resten av maskinen (testet 2 år gammel inspiron). Tundra 1555 var en fin maskin jeg prøvde for litt siden, men her var tastaturet mindre bra, det "sviktet" ned i selve maskinen..

CL50 er en flott maskin og tror du blir fornøyd. MEN kanskje du bør vente på cl56 (se dinside)

Endret av Mr_blue
Lenke til kommentar

Hei

Fikk min (demo) cl50 i dag (altså jeg kjøpte en demomaskin). Er veldig fornøyd med den så langt. Støymessig ligger den på linje med andre p-M maskiner jeg har prøvd, (fujitsu siemens) og mye mindre støyende enn en noe aldrende evo n400c (piii-800). Når det gjelder tastaturet gir dette fra seg dempede klikk og har god respons. Skriver ekstras hardt på tastaturet akkurat nå og merker kun "klikk" på større knapper som space og backspace.

Byggmessig er jeg veldig fornøyd. Metall i skjermen og som noen andre skriver må man trykke hardere enn jeg har lyst til for at man skal få billedforstyrrelser. Selve plastramma på framsiden av skjermen virker litt løs, men heller ikke her får man billedforstyrrelser om man trykker. Virker nesten som om det bare er lagt plast utenpå metall.

Selve skjermen har ganske dårlig innsynsvinkel vertikalt (opp og ned) mens fra sidene ser man ganske ok. Ellers er skjermen lyssterk og fin å jobbe med. Den føles bedre enn kompisen min sin hp/compaq n800c (?(årets studenttilbud på ntnu)). Det skal vel og nevnes, uten at tråden blir flammet i hjel, at skjermen ikke kommer i nærheten av powerbook-skjermer.

Det som irriterer meg med denne maskinen er utstrakt bruk av blå LEDs og et til tider svært støyende dvd/cd-rw drev. Virker nesten som om det er litt løst i min maskin og durer derfor en del ekstra ved høye hastigheter.

Kjenner nå som jeg sitter med den i fanget at det blir varmt, men ikke ubehagelig varmt. Man kan vel oppsummere med at CL50 er en solid maskin til en billig penge.

Mvh

Simen A. Farstad

Lenke til kommentar
CL50 er en flott maskin og tror du blir fornøyd. MEN kanskje du bør vente på cl56 (se dinside)

Det er min far som skal ha maskinen, så grafikkortet har ingen ting å si, annet enn at det er en fordel å slippe å bruke systemminne på skjermkortet. Utover dette er det vel stort sett bare DVD-brenner som skiller, men det er til å leve foruten... Siden det i tillegg er plast-deksel (=> mindre robust?), er nok en CL50 det beste alternativet for ham.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...