mabb Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Bruker en PC litt tid på å vende seg til nyskaffet RAM? Har en Komplett PC. Hovedkort: Abit NF7-S V2.0 Hovedkort Socket A SATA nForce2 Ultra400/MCP2-T, ATX, Firewire Tidligere innstallert RAM: TwinMos PC3200 DDR-DIMM 512MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs (altså 2*256 som fortsatt står i pcen) Ny ram: TwinMos PC3200 DDR-DIMM 512 MB CL2.5 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400 MHz) Jeg får blant annet problemer med at pcen en sjelden gang restarter seg uten at jeg vil det. Ett større problem (for meg) er at jeg i Battlefield Vietnam ikke kan spille mer en 15 sekunder før det automatisk går ut av spillet til skrivebord. Noen som kan hjelpe? På forhånd takK! Lenke til kommentar
da Gauss Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 (endret) HK'et ditt støtter offisielt ikke mer en 2 brikker på pc3200-hastighet (DDR400). Så hvis du har en CPU som kjøre på 200MHz fsb og rammen kjøres synkront, kan det noen ganger oppstå ustabiliteter. Hvis du ikke har en CPU som kjører på 200MHz FSB, bør du uansett kjøre rammen synkront med CPU (f.eks 166MHz) for best ytelse, og jeg tipper at ustabilitetene forsvinner. Velkommen til forumet. Lykke til. EDIT: Jeg har samme kort som deg, og kjørte akkurat samme minnekonfigurasjon (3 x Twinmos etc..). Jeg fikk ikke startet opp første gang med 200Mhz fsb, (Masse piping fra HK) men etter litt fikling kunne jeg kjøre 210 og over uten problemer. Vil nok avhenge litt fra kort til kort. Endret 25. mars 2004 av da Gauss Lenke til kommentar
mabb Skrevet 25. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2004 Hei! Takk for ditt svar - selv om det muligens var litt over det nivået jeg er på. Hva mener du egentlig jeg bør gjøre for å få ordnet opp i problemene? Lenke til kommentar
da Gauss Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Først og fremst: hvilken CPU har du? Hvis det er en xp2800/xp2500/xp3000 etc som bruker en FSB på 166MHZ, er alt du trenger å gjøre å sette "FSB/DDR ratio" til 1 i bios. Merk at det ikke står "1" i bios, men "1/1", "3/3" eller en annen brøk som blir 1. Dette vil gjøre at rammen kjører på en lavere, men støttet hastighet. Forhåpentligvis vil dette løse problemet ditt, selv om det også kan være andre ting som er i veien. Du vil ikke oppleve noe særlig tap i ytelse på grunn av justeringen i BIOS, fordi AMD-systemer yter bedre når prosessoren og RAM går synkront (Samme grunnfrekvens), selv om dette innebærer at rammen går "saktere" enn den er spesifisert til. Håper du forsto noe av dette. Lenke til kommentar
mabb Skrevet 25. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2004 Først og fremst: hvilken CPU har du? Hvis det er en xp2800/xp2500/xp3000 etc som bruker en FSB på 166MHZ, er alt du trenger å gjøre å sette "FSB/DDR ratio" til 1 i bios. Merk at det ikke står "1" i bios, men "1/1", "3/3" eller en annen brøk som blir 1. Dette vil gjøre at rammen kjører på en lavere, men støttet hastighet. Forhåpentligvis vil dette løse problemet ditt, selv om det også kan være andre ting som er i veien. Du vil ikke oppleve noe særlig tap i ytelse på grunn av justeringen i BIOS, fordi AMD-systemer yter bedre når prosessoren og RAM går synkront (Samme grunnfrekvens), selv om dette innebærer at rammen går "saktere" enn den er spesifisert til. Håper du forsto noe av dette. Tja... har XP2600+ 333 Mhz Bus Lenke til kommentar
- mOtz^ - Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Kan jeg ha samme problemet? Her: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=220630 Lenke til kommentar
da Gauss Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 mabb: I såfall bør du IKKE kjøre minnet ditt på spesifisert hastighet, men sette den tidligere nevnte fsb/ddr ratio til 1. Dette gjøres i bios' "softmenu". Hvis dette løser problemet, kan du øke ytelsen litt ved å redusere timingsene på minnet, men dette får vi komme tilbake til senere. biiig.no: Hvis du har et nforce2-kort og 3 minnebrikker på ddr400 (pc3200)-hastighet, kan det sikkert være årsaken. Som i alt annet data-relatert; det kan selvfølgelig også godt være noe annet.... Lenke til kommentar
- mOtz^ - Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 mabb: I såfall bør du IKKE kjøre minnet ditt på spesifisert hastighet, men sette den tidligere nevnte fsb/ddr ratio til 1. Dette gjøres i bios' "softmenu". Hvis dette løser problemet, kan du øke ytelsen litt ved å redusere timingsene på minnet, men dette får vi komme tilbake til senere. biiig.no: Hvis du har et nforce2-kort og 3 minnebrikker på ddr400 (pc3200)-hastighet, kan det sikkert være årsaken. Som i alt annet data-relatert; det kan selvfølgelig også godt være noe annet.... Hoved kortet mitt er Epox 8RDA+, og dette har nForce2 Ultra 400 AGP og 400 MHz FSB (hvis det har noe betydning for deg/dere). Minne brikken: 1 stk. TwinMOS PC3200 400MHz Er det mulig for disse å leve sammen, eller kan det være problemet, at det ikke fungerer mellom disse? Lenke til kommentar
da Gauss Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Det vil uansett ikke være samme problemet, dette handler om å bruke 3 minnebrikker ved ddr400 på et nforce2 HK (som bare støtter 2 brikker ved ddr400). Lykke til videre i din søken etter løsningen. Lenke til kommentar
mabb Skrevet 30. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2004 (endret) Jeg har kun 2 minnebrikker a TwinMos PC3200 DDR400. Men tror jeg løste problemet. Flyttet litt på rambrikkene (byttet slots) og der ser unektelig bra ut. Endret 30. mars 2004 av mabb Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Husk at minneslot 1 og 3 eller 2 og 3 aktivere dual på det kortet... Lenke til kommentar
RedDwarf Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Jeg har et spørsmål til dette HK'et: Abit NF7-S V2.0 Socket A SATA nForce2 Ultra400/MCP2-T Hvilke typer RAM passer til dette HK'et? Er det bare Corsair eller Twinmos RAM som fungerer til dette kortet? Har problemer med å få startet dataen. Kommer pipelyder i oppstarten og vil ikke inn i windows. Må jeg bytte RAM? jeg vet ikke hva den brikken jeg bruker heter men det fungerer i alle fall ikke. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 (endret) Edit: Dobbelpost Endret 31. mars 2004 av Goophy Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Jeg har et spørsmål til dette HK'et: Abit NF7-S V2.0 Socket A SATA nForce2 Ultra400/MCP2-T Hvilke typer RAM passer til dette HK'et? Er det bare Corsair eller Twinmos RAM som fungerer til dette kortet? Har problemer med å få startet dataen. Kommer pipelyder i oppstarten og vil ikke inn i windows. Må jeg bytte RAM? jeg vet ikke hva den brikken jeg bruker heter men det fungerer i alle fall ikke. All ram skal fungere fint med det hovedkortet... Men det er selvfølgelig en fordel med skikkelige merkebrikker (Corsair, Kingston, Geil osv.) fremfor noname. Kan være det som er grunnen, men kan være mye annet også. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 både corsair og twinmos er bra ram å bruke på det HK jeg bruker twinoms selv noname ram er ram som ikke har noe navn, ergo er både twinmos og corsair merkeram, twinmos er bra billigram, kingston hyperx, ocz, geil golden dragon og corsair twinx er de beste på markedet men problemet ditt bør løse seg på denne måten: sett den 512mb brikka i den ene slotten til høyre, og de to på 256mb i de to som er samla til venstre så setter du cpu/fsb til enten auto eller 3/3 så setter du minnet på optimal i den fjerde menyen sett ovenfra og nedover (har glemt navnet) på HK ditt, da skal det stå 7-3-3-2,5 rett under optimal under litt lenger ned kan du øke agp apenture size til 256mb skal du ha litt bedre ytelse kan du prøve å aktivere noe som heter... cpu (etterannet) til enabled (første meny i bios, nederste linja føre du kan justere volten på cpu, chipsett, dram osv. men ikke gjør det føre du ser om det andre jeg har forklart funker Lenke til kommentar
RedDwarf Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 hmm merkelig... Får vel bare prøve meg litt frem og tilbake, det er ingen feil ved HK'et heller. Har prøvd mange typer RAM. Aner ikke hva som kan være grunnen til at det ikke virker som det skal. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 er det lenge sia du flasha bios? last ned nyeste bios fra www.abit.com.tw legg den fila på en diskett, kjør exe fila så den unpacker seg, bot i dos med en gammel bot disket, kjør runme fra den bios disken, trykk enter noen ganger og slapp av litt jeg gjorde det selv om mandagen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå