Gå til innhold

Mitt første digitale speilrefleks...?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg lurer på om noen kan gi meg noen råd til hva mitt neste steg på veien bør være? Er veldig interessert i å lære mer om fotografering, og kjøpte meg et helt anonymt digitalkamera (kompakt) for ca. 1,5 år siden. Var veldig fornøyd i starten, da jeg oppdaget gleden over å ta bildene digitalt, samt det å kunne lagre dem, men nå merker jeg at det ikke er like gøy å fotografere lenger siden kvaliteten på bildet ikke blir like bra som det øyet mitt ser....hvis dere skjønner hva jeg mener. Trenger bla. mer zoom, bedre makro, høyere oppløsning etc, og har forstått det slik at digitalt speilrefleks er veien å gå.

Problemet mitt er da at jeg ikke har erfaring med speilrefleks, og at jeg i tillegg er student....så prisen kan ikke være for høy. Med for høy mener jeg at den ikke bør overskride 12-15 000. Ønsker ikke å bruke for mye av sparepengene, hvis jeg ikke er garantert å bli fornøyd!

Har sett endel på nett etter hvilken modell jeg bør kjøpe, men for en som ikke aner noe om de spesifikasjonene som oppgis, eller om tilbudene er gode når det gjelder hvilket objektiv etc som medfølger, så er forrvirringen stor! :)

Tenkte først at Canon EOS 300D var det rette for meg, men da prisforskjellen mellom dette og 10D ikke er så veldig stor, så stusser jeg på om det ikke "lønner" seg i lengden å satse på det sistnevnte? Problemet er da kanskje at dette kameraet blir for avansert for meg?

Er det samme muligheten for utbygging av objektiv etc på 300D som 10D? Og hva med Nikon 70D?

Har ambisjoner om å bli en god fotograf, og har alltid et kamera liggende for hånden, så interessen er der.

Hvis jeg velger å kjøpe ett av disse kameraene, hva må jeg forvente å betale?

For eksempel med 300D: burde jeg kun kjøpe kamerahuset, og heller kjøpe et brukt og kanskje litt bedre objektiv enn det som følger med i standardpakkene? Og hva med minnekort? Hvor stort bør jeg kjøpe og hvor mye koster disse? Og trenger jeg kortleser? Osvosv...mage spørsmål!

En annen ting er at jeg handler mye DVD'er og lignende via nett, og lurer derfor på om det er lurt/trygt å handle kamera fra f.eks. bhphotovideo? De selger 300D med objektiv og minnekort for under 10 000 NOK, men hva må jeg da regne med å betale for tollen? Og er det lurt å kjøpe denne rebel-utgaven? Hva med support eller hvis noe går i stykker?

Dette ble langt, men håper allikevel at noen kan ta seg tid til å svare meg på dette! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange spørsmål, og jeg har dessverre ikke tid til å gi noen inngående svar på alle, men her kommer et par små kommentarer i hvert fall:

Både 300D, 10D og D70 er meget gode alternativer i den prisklassen du nevner. Eneste problemet med 10D er at du ikke får det under 15.000 MED objektiv. Du trenger ikke å være redd for at disse kameraene er for avanserte, ettersom det bare er å bruke de mer automatiske innstillingene inntil du lærer mer og får lyst til å eksperimentere. Kort sagt er dette kameraer som du kan vokse med, og ha utbytte av både som amatør og videre oppover i læringsfasen, for å si det sånn.

Praktisk talt alle speilreflekskameraer har muligheten for "utbygging av objektiv", som jeg da går utifra betyr utskiftbar optikk? Altså muligheten for å bytte objektiver etter hvert som lommeboken tillater det. Det finnes massevis av objektiver både til Nikon og Canon, i alle prisklasser.

Du bør gjerne ha 1 Gb minnekort til disse kameraene (evt. 2 x 512, el.l.). Grunnen er ganske enkelt at 6 megapixler tar litt plass. Særlig i RAW-format. RAW-filene fra mitt 10D tar ca. 6-8 Mb, og da sier det seg selv at du ikke kommer langt med f.eks. 128 eller 256 Mb ;)

Du kan trygt handle fra bhphotovideo.com. Har ikke gjort det selv, men det er massevis av brukere her på forumet med gode erfaringer. Du betaler ikke toll, men 24% mva. Mener du kan få deg en Canon worldwide-garanti for en rimelig penge, slik at det ikke blir problemer med service og sånt. 5 års reklamasjonsfristen må du imidlertid gi slipp på...

Når det gjelder Canon Digital Rebel så er det akkurat samme kameraet som 300D. Det er bare navnet som er forskjellig. Modellen heter Digital Rebel i USA og 300D i Europa.

Har ikke tid til å utdype mer... Håper likevel det var til litt hjelp. Får komme sterkere tilbake neste gang!

Lenke til kommentar

Jeg driver selv og vurderer digital speilrefleks. Har alltid brukt

speilrefleks filmtype, men siste året brukt Canon Powershot G3,

som er et vanlig digitalkamera, med de begrensninger de har.

Det jeg er spesielt opptatt av (som er en hovedårsak til at jeg vil tilbake

til speilrefleks) er:

- unngå treghet i zooming og fokusering

- unngå lang oppstartstid

- unngå forsinkelse fra man trykker til bildet blir tatt

I ditt tilfelle ville jeg tro at det ikke er mange andre alternativer

enn Canon D300 eller Nikon D70 per i dag.

Jeg har alltid brukt Canon, men har nå bestemt meg for Nikon D70

med 18-70mm objektiv, men jeg avventer oppklaring rundt mulige

problemer med billedsensor som har vært diskutert på dpreview.com.

Kameraet er helt nytt, og jeg føler jeg kan vente noen uker til.

Jeg har sett/prøvd begge kameraene og ut fra overnenvte krav:

- D70 har ingen oppstartstid, Canon 3-4 sekunder før første

bildet kan tas

- D70 kan ta flere bilder per sekund i lengre sekvens enn D300

- Autofokusen synes jeg virker en mye bedre på D70 enn D300

ut fra det lille jeg har prøvd. D300 må bruke blits til hjelp hvis mørkt,

D70 har egen liten lampe.

- D70 kan justere blitz, D300 har ingen/problemer med blitz justering

Jeg er forøvrig helt sikker på at begge kameraer er glimrende, men de 3-4 sekundene oppstart er for meg veldig viktig. For andre er det helt uvesentlig.

Med D70 er det en del diskusjon for tiden på www.dpreview.com vedr.

mulige problemer med billed sensor. Men ettersom diskusjonene der

av og til blir svært useriøse, har jeg tenkt å se det an litt.

Vedr. kjøp, så sjekk priser på

www.komplett.no

www.pixit.no

www.pixeloo.no (billigst per nå)

www.fotovideo.no (veldig god service, hyggelig sted å handle)

Problemet er levering, men hvis du kan vente en måned eller to, så

ordner det seg.

Og om 1-2 år er det helt sikkert noe enda bedre.

Lenke til kommentar

Du lurer på om du skal (eventuelt) kjøpe 300d med kit-objektivet. Hvis du går for 300d: GJØR DET! Objektivet er ganske godt, og når du en gang skal selge kameraet/ opgradere, blir det mye lettere å selge det med et objektiv tilpasset kameraet. Selv har jeg kit-objektivet, men jeg har også Canons 17-40 4L-objektivet. Dette er forholdvist dyrt (ca 8000 kroner), og visst er det bedre en kit-objektivet. Men det er ikke 7000 kroner bedre! Sjekk denne lenka for en del representative kitobjektiv-bilder:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...message=8139390

Hvis du er vant med Canons speilreflekskameraer, er det veldig greit å gå fort dette merket, være det seg 10d eller 300d. Selv er jeg veldig godt fornøyd med 300d. Jeg er som deg tidligere EOS speilrefleksbruker, og etter en tur innom diverse digitalkameraer, var det herlig å vende tilbake til "speilrefleksland"! I tillegg til å være vant med EOS-serien, hadde jeg også diverse objektiver liggende.

Her er måter å omgå "problemene" du nevner:

FEC (blitz-styring): Kjøp ekstern blitz (det kommer du uansett til å gjøre hvis du er så interessert i fotografi som du skriver) som har FEC, f.eks Sigma 500 DG Super (den har jeg - kjøpt fra B&H, som forresten er helt topp å handle med) eller Canons 550 EX. Dessuten kan disse blitzene fyre av på "andre gardin".

Selve kameraet kjøpte jeg da det var umulig å oppdrive i Norge i september-oktober fra Sverige,

http://www.pixeloo.com/norge/shopexd.asp?id=27

og det er tross alt litt nærmere hvis noe skulle skje. Det beste er vel å kjøpe det lokalt, slik at du har et fysisk sted å henvende deg hvis noe skulle skje (bank i bordet!).

Oppstartstid: Dette har jeg aldri opplevd som et problem - det tar IKKE 5 sekunder! Du kan la kameraet stå på. Det går i dvalemodus etter i stund. Da trenger du bare holde utløserknappen inne ett til to sekunder, så er det klart.

Hvis du fotograferer i jpg-kvalitet, holder det med et 512 mb-kort til daglig (jeg har med meg pc på reiser). Jeg er på utkikk etter et alternativ, f.eks en bærbar brenner eller ipod eller noe.

Nikon-kameraet er helt sikkert et like godt kamera. Disse diskusjonsforumene kan være veldig informative, men folk blir helt opphengt i detaljer de ALDRI ville kommet på hvis det ikke var for at de finleste alt flisespikkeriet. Selv hadde jeg analogt speilreflekskamera i mange år før internett dukket opp, og jeg klarte meg da da også!

En annen ting: Husk at overgangen fra kompakt til speilrefleks er stor. Mye må læres på nytt, og bildene må som regel etterbehandles i fotoprogram, for ingen/ liten etterbehandling blir gjort i kameraet (heldigvis).

Husk skikkelig forsikring (uflaksforsikring er topp).

Lykke til med valget!

http://www.pbase.com/toreide

Endret av eitp
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte også det Canon 300D Kittet men jeg kjøpte også med en "plastic" Canon 75-300mm F4-5.6 III USM som funker utmerket. :thumbup: Men jeg har lyst til å kjøpe ett Sigma EX Wide Zoom 24-70mm f2.8 Aspherical DG DF og en Sigma EX Tele Zoom 70-200mm f2,8 IF APO HSM. Og lurer på om noen har hatt\har disse linsene og kan si om disse er bra til 300D`n? ;)

Endret av -Pondus-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...