Gå til innhold

Dataspill i 2005-06


Anbefalte innlegg

Vi har nå gledet oss i mange år til bl.a titler som HL2, DOOM III, FarCry og S.T.A.L.K.E.R.

 

Nå ser det ut som om disse blir utgitt i -04. Disse spillene vil, som FarCry allerede har vist grafikkmessig, vise en forbedring på flere områder. De vil også sette en standard for spillbarhet (forhåpentligvis) som kommer til å gjelde i lang tid.

 

Når disse spillene ligger på pultene våre og vi har runnet dem alle sammen, hva skal vi da glede oss til? Hvilke titler i fremtiden har et potensiale på størrelse med DOMM III eller HL2? Kommer vi til å støte mot en vegg som kommer til å være der en 3 års tid, eller kommer neste generasjonsspill til å fokusere på en KI som overgår alt? Eller grafikk som ser ekte ut?

 

Jeg tror at gameplay i fremtiden kommer til å bli et hot tema. Gamplay har lenge ikke hatt de store nyhetene, selv om endel spill har representert noe "nytt". Grunnen kan nok være at de diverse gameplay har fungert, og derfor har det heller ikke vært behov for å gjøre radikale forandringer.

Dessuten har de fleste utviklere konsentrert seg om grafikk siden verktøy og muligheter har utviklet seg sinnsykt de siste 10 år.

 

Å spekulere syntes jeg er veldig interessant fordi ingenting er umulig. Fremtiden for interaktive opplevelser ser veldig lys ut, og jeg kommer til å game til jeg dør.

 

Så...... har dere noen synspunkter på hva vi kan vente oss framover? Finnes det eventuelle titler som på ny skal revolusjonere spillgenren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De beste spillene er jo som regel de ukjente spillene som ikke har noe å bevise når de kommer. Half-Life 2 og Doom 3 har altfor mye å bevise og altfor mange forventninger knyttet til seg, at mange garantert kommer til å bli skuffet når de endelig kommer. Det er titlene som ikke er oppfølgere som er mest spennende i mine øyne.

Litt enig der. Oppfølgere har forventninger og siden disse har regler å forholde seg til lider kreativiteten under det.

Oppfølgere må videreutvikle noe som allerede er lagt, interessant nok det, men man får litt mindre frie hender.

Lenke til kommentar

Håper at det blir lagt meir vekt på gameplay og AI, veit også det at grafikken kjem til å bli fleire hakk bedre (berre sjå på korleis grafikk utviklinga har gått dei siste åra). Kanskje litt naivt og seie det men for min del er grafikken god nokk på nye spel no. Treng ikkje fotorealistisk grafikk så lenge gameplayet er på plass.

 

Trur også at vi vill starte og sjå fleire samansmeltningar mellom film og dataspel i framtida sida det i mange tilfelle er same publikumet som er målgruppa.

Lenke til kommentar

Noen spill som har ETA i 2005/2006 jeg ser frem til;

 

-Operation Flashpoint 2

-The Stalin Subway

 

 

+ en del andre, som kanskje kommer i 2004...eller 2005...eller aldri :p

 

-Xenus

-Das Reich 2005

-Men of Valor: Vietnam

-Schwarzenberg

-DNF...bare for å se hvor mye 3DR og Broussard kommer til å drite på draget...eller sjokkere spillverdenen med ett utrolig bra spill (jeg heller mot den første antagelsen..)

Lenke til kommentar
Noen spill som har ETA i 2005/2006 jeg ser frem til;

 

-Operation Flashpoint 2

-The Stalin Subway

 

 

+ en del andre, som kanskje kommer i 2004...eller 2005...eller aldri  :p

 

-Xenus

-Das Reich 2005

-Men of Valor: Vietnam

-Schwarzenberg

-DNF...bare for å se hvor mye 3DR og Broussard kommer til å drite på draget...eller sjokkere spillverdenen med ett utrolig bra spill (jeg heller mot den første antagelsen..)

Har sett litt på Stalin Subway, ser kult ut, men ikke noe mer. Men det er jo tidlig å definere noe som helst.

Men of Valor: Vietnam har jeg fulgt med på en stund, og det blir enten dritbra eller tøv. Nå finnes det en håndfull Vietnamspill som er bra, så det neste bør ha noe ekstraordinært, en gjennomført KI f.eks.

 

Tror jeg skal sjekke ut O. Flashpoint 2 siden det er så mange som nevner det. Fikk av en eller annen grunn aldri spilt eneren.

 

 

Men jeg må si at jeg tror dynamikken på karakterene (grafikkmessig) i DOOM III, tilfører noe nytt.

 

Dæ skar vi glæden oss må te.

Endret av Dinsdale
Lenke til kommentar

Nå tror jeg at spillene vil stå stille en stund grafikkmessig, altså med HL2, Far Cry, Doom 3 og STALKER. Tror den største forskjellen vil ligge i gameplay som da trådstarter påpeker. Man må finne på noe nytt. Men til FPS titler så tror jeg ikke det blir så stor forrandring. Kanskje mer lag spill, der du samarbeider med AI'en, noe i CoD stil. Men da med langt bedre AI. Vil tro at det kommer nye grafikk motorer som klarer å presse flere pollygoner ut av maskinene, slik at flere detaljer kan legges til.

 

Ta f.eks. en titt på Resident Evil 4 (GameCube) motoren. Det er den mest imponerende motoren maskinvare messig som jeg har sett. Her snakker vi om utrolig detaljerte baner og 3D modeller som jeg aldri trodde GC kunne få til.

Lenke til kommentar

Må si meg uenig i at grafikk er blitt så veldig prioritert de siste åra. Det er klart at grafikken hele tida forbedres, men gameplay har utvilsomt hatt mer fokus nå enn før! Det var en periode rundt 94-97 hvor kvaliteten på spilla sank betraktelig til fordel for grafikken. Kan godt si at Doom og Half-life markerer starten og slutten på denne perioden.

 

Må si meg uenig i en ting til, nemlig det The_evil_blue_toad sier om at online vil ta av. Før Quake3 så uttalte id noe som at "det er slutt på SP FPS spill". UT fulgte opp, men det tok ikke lang tid før man innså at SP faktisk fortsatt lever og vil gjøre i det i lange tider fremover. MP vil nok være stort fremover også, men jeg tror ikke det blir noe mer enn det vi har i dag.

 

Så hva er fokuset framover? Tror kanskje Doom3 kan bli veldig vellykka jeg og skape en trend av FPS spill hvor formålet er å skremme deg. Det er ikke akkurat flust av "horror FPS" spill. Nærmeste du kommer er vel AVP2 som marine. Jeg vet hvertfall at det spillet skremte meg 10x mer enn hvilkensomhelst skrekkfilm på TV.

Lenke til kommentar

Trodde jeg hadde svart her men hjernen min har ligget i søpla i det siste (vært sjuk i fler uker) :)

 

Det eneste spillet jeg faktisk gleder meg til nå på PC, er Operation Flashpoint 2. Ikke noe som helst annet gjør at jeg får gåsehud og tomt blikk ved tanken på det. Stalker Oblivion Lost blir sikkert bra, men jeg kjenner ikke selskapet fra før. Men slik var det jo med BIS og (de som laget OFP), og se hva som skjedde.. instant classic!

 

Jeg bare -digger- det når slike ukjente, små europeiske utviklere plutselig kommer med et kanonspill som snur opp-ned på spill verdenen :D

 

Ellers elsker jeg bilsimmen Racer, som forøvrig er gratis og utviklet av en nederlender med fantastisk god støtte fra fans som lager fler biler og baner og hjelper hverandre. Denne simmen er i konstant utvikling, og den siste betaen er nydelig. Lyden og følelsen når dekkene på en nydelig gjengitt Ferarri Enzo slipper over ujevnhetene på langstrekka etter svingen når du drar på i 3. giret og motoren skriker rasende, er ubeskrivelig :green:

 

Men altså OFP 2 - er det eneste spillet jeg virkelig gleder meg til, fordi jeg vet mer enn godt nok hvor god jobb de gjorde med det første. Alt annet er bare hype for min del.

 

Til PS2 er det vel GT4 jeg gleder meg til. Forventningene til MGS Snake eater har blitt en del dempet etter ferske screenshots. Vurderer å selge boksen og bruke pengene på et nytt skjermkort til PC'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...