Gå til innhold

Abit IC7-MAX3

Gjest QbeC-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DDR400 eller PC3200 er tall for minnehastighet/frekvenser

DDR400/PC3200 = 200Mhz eller (400Mhz alt etter hvordan du ser det.)

DDR466/PC3700 = 233Mhz (466Mhz)

Grunn til at enkelte kjører med PC3700 minne er at de gjerne kjører

med en DDR/CPU ratio på 1:1 (samme Hz på minne som CPU)

samtidig som de overklokker FSB

Altså : Hvis du har PC3200 minne og overklokker feks FSB til 220Mhz

vil ikke minnebrikkene offisielt være beregnet på å kunne opperere på den hastigheten og du må somregel gå ned på DDR/CPU ratio til feks 4:5 som da vil resultere i at minnefrekvensen vil bli 176Mhz (352Mhz)

Uryddig forklaring men avslutter med at om du ikke skal overklokke er det bortkastet å kjøpe høyere brikker enn PC3200

Edit : Tips - Hvis du sjekker opp noen tester av minnebrikker vil du nok fort få en forståelse av dette med minnehastigheter

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar
Gjest QbeC-

Takker Blacksheep. Jeg har grei peiling på oveklokking av cpu og skjærmkort, men når det kommer til minnehastigheter og overklokking av minne, så er jeg helt grønn. Må få lest litt om dette, slik at når jeg en gang i tida skal overklokki minne mitt, så skal alt gå bra.

S:T:A:N:D

P.S. Har du noen linker til meg der je kan lese om dette???

Hadde vært supert :thumbup:

Lenke til kommentar

Har igrunn ikke noen linker til temaet, men bla. minnetestene til hardware kan være en god plass og starte, det står ofte litt om hastigheter/overklokking osv.

Igrunn er det veldig enkelt å sette seg inn i

PC2100 = 133Mhz = DDR266

PC2700 = 166Mhz = DDR333

PC3200 = 200Mhz = DDR400

PC3500 = 217Mhz = DDR434

PC3700 = 233Mhz = DDR466

PC4000 = 250Mhz = DDR500

Den frekvensen som står i midten på listen er den som podusenten "garanterer" at brikken skal kunne klare.

Hvis du har en CPU som feks klarer en FSB på 240 så er PC3700 eller PC4000 løsningen osv

Du bør også være obs på at når du kommer opp på spesielt PC3700 og høyere endres selve minne timmingsene drastisk med at bla CAS verdien (kansje den som utgjør mest) fra normalt 2 eller 2.5 til 3 som standard

Men det som er tanken er at det du evt taper som følge av dette, skal du ta igjen på den høye frekvensen

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar
Gjest QbeC-
S.T.A.N:

Har du tenkt til å kjøpe kortet?

Det anbefaler jeg på det sterkeste :yes:

Alt er perfekt. Folk sier at OTES kjøleren bråker, jeg hører i hvert fall ikke den.

Har planer om å kjøpe korte ja. Har også hørt at det bråker litt. Men støy, er ikke noe jeg tenker mest på.

Lenke til kommentar
Gjest QbeC-

Vil "Geil 512 PC3200 Golden Dragon" gå bra sammen med P4 3.0Ghz PC800???

Om det ikke passer så bra sammen, så kan noen sette opp 2 forslag for meg:

1:Geil 512 PC3200 Golden Dragon med en CPU som vil passe bra her.

2:P4 3.0Ghz PC800 med et minne som passer bra sammen her.

P.S. Ikke AMD cpu takk.

Lenke til kommentar

Hmm, fikk du egentlig svar på det du egentlig spurte om...? :) Hvis det står noe om PC3200 minne i forbindelse med dette kortet, så er det vel at det krever *minimum* PC3200 minne. Det har aldri vært noe problem å kjøre minne som tåler høyere hastigheter enn det cpu/hovedkort kjører... Som er det PCXXXX og DDRXXX indikerer.

Selv kjører jeg OCZ PC4000 minne på mitt MAX3. Fungerer supert, men er nok ganske overkill hvis man ikke skal klokke mye...

Når det gjelder type minne så var ihvertfall de første utgavene av kortet (tidlige bios'er) visstnok ganske selektiv på minne. I testen som hardware.no kjørte så fant de vel ut at OCZ og TwinMos var bra valg på dette kortet....

Lenke til kommentar
Hmm, fikk du egentlig svar på det du egentlig spurte om...?  Hvis det står noe om PC3200 minne i forbindelse med dette kortet, så er det vel at det krever *minimum* PC3200 minne. Det har aldri vært noe problem å kjøre minne som tåler høyere hastigheter enn det cpu/hovedkort kjører... Som er det PCXXXX og DDRXXX indikerer.

kortet krever ikke minimum PC3200 (anbefalt er vel rettere sagt)

du kan kjøre hastigheter under dette også hvis du setter ned DDR/CPU ratio til feks 3:4 og da bruke PC2700

Fordi 200Mhz:4*3=150Mhz på minnet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...