Gå til innhold

Støvsugde PC'n...

Anbefalte innlegg

Hei.

Igår bestemte jeg meg for å støvsuge PC'n.det gikk jo fint, bortsett fra at jeg klarte å knekke en kondensator på ati 9700pro kortet mitt. prøvde og fikse den, men kortet (vifta) startet ikke. og det var svart skjerm. Dro på komplett og kjøpte 9800pro(og jeg var sur). Putta det inn og fikk bilde og windows og alt virket.

Men alt går drit sakte og det lag'er uansett hva jeg trykker på og starter. Prøcde og avinstallere driver til skjermkortet og legge inn på nytt et par ganger...ikkeno bedring. Har et MSi hovedkort med sånne feilmeldings-dioder bakpå, og de indikerte også en feil til."keyboard kontroller" tenkte at det lå noe drit i bios'n som ikke stemte, så jeg resatte Cmos minnet ved og flytte en jumper fram og tilbake.

Men etter det får jeg feilmelding på "detecting ide devices" og "keyboard controller"

disse feilmld. står på skjermen ikke "led". Har støvsugeren herpa mer, i såfall hva kan jeg gjøre hva må jeg bytte. FRUSTRERT...

P4 2.4GHz

MSI max2fir

1024ram

maxtor 80Gb

radeon 9700\9800pro

Hjælp meg pliiis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere som har skaffa seg problemer med reingjørin av pc, se hær

Du kan ha sått en statisk utladning på noen av komponentene, men du kan jo først gå til Ati support side og laste ned avinstalerings verktøyet, de har for driverene sine.

Lykke til :)

url virket ikke?

Endret av bigbom
Lenke til kommentar

Støvsuger == FY FY FY FY. Den utvikler noe så helt infernalsk med statisk elektrisitet. Jeg har en eldre bror som har grillet en pc med støvsugeren.

Derimot:

36-520_l.jpg

Til kr 98,- på biltema er guds gave til AV-teknikere, PC-byggere, PC-rensere og generelt PC-nerder :thumbs:

DrErling

(Jeg kjøper alltid to-tre slike når jeg er innom biltema)

Lenke til kommentar
aldri brukt trykkluft spray så jeg er grønn på det der, men blåser man rett og slett støvet ut av kabinettet? eller bruker du det bare i de trangeste områdene? :blush:

Man blåser all dritten ut og vekk. Det anbefales på det sterkeste å gjøre dette UTE, ikke inne på rommet ;-)

Ikke bare fjerner dette utrolig mye MER støv og dritt, men du slipper å slå istykker noe når man vifter med støvsugermunnstykket og all den statiske elektrisiteten.

Lenke til kommentar
Han spurte vel om hjelp til å få PC'n opp å gå igjen. Ikke ti tips om hvordan man rengjør pc'n, den er sikkert ren nå! :ermm:

Jepp, men når vi nå har fått oppmerksomheten hans så setter han sikkert pris på å få vite at det han nettopp har gjort var skjebnesvangert for maskinen, og at han med maks uflaks har ødelagt både det ene og det andre inni der.

Samtidig er det et public forum, mange lesere, og denne tråden er kanskje en vekker for andre som hadde planlagt "hovis" av maskinen i helga...

gnilrErD

...ges nelebak bsu edduns red , neaF

Lenke til kommentar

Trykkluft er vel ikke det beste å bruke... Vil man ikke da blåse støv og rask inn i åpne porter (PCI) og eventuelt enda lenger ned i vifter og kjølere?

Jeg skulle tro at den optimale løsningen ville vært å bruke en liten støvsuger med munnstykke av plast på størrelse med en pen. Vet ikke om dette finnes, men det hadde kanskje vært mulig å fått til noe hjemmelaget... :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Et lite tips; i tillegg til sprayboks med luft kan du ha støvsugeren liggende på rett utenfor kabinettet, så slipper du å få støv overalt på rommet.

Støvskyer på PC-rommet er ikke mrsmt *host*

Lenke til kommentar

Som noen sier så kan støvsugere lade ut heftige mengeder med statisk elektrisistet... PC komponenter er jo som regel veldig følsomme for spenning, og kjører som regel på et veldig lavt antall volt... Hvis jeg ikke tar feil så kan spenningene som statisk elektrisitet lader ut være enorme forhold til hva PC-komponenter spiser...

Endret av Calm
Lenke til kommentar

Uflaks med skjermkortet :( .

Støvsugde pc selv i går. Munnstykker av plast, og lav effekt. Skrudde dessuten opp min 6 år gamle PSU for første gang. Steike ta, der kunne jeg satt potet, for støvet hadde bailla seg sammen til sand og jord (nesten i alle fall)! Fuktige q-tips på viftene gjorde susen. Maskina gikk så det suste etterpå, og støynivået sank betraktelig. Utrolig hor mye luft kan bråke, særlig på skitne vifter.

Lenke til kommentar
aldri brukt trykkluft spray så jeg er grønn på det der, men blåser man rett og slett støvet ut av kabinettet? eller bruker du det bare i de trangeste områdene? :blush:

Man holder støvsuger utenfor kabbis og blåser med trykkluft slik att støvet flyr i retning støvsuger. :)

Lenke til kommentar
Uflaks med skjermkortet :( .

Støvsugde pc selv i går. Munnstykker av plast, og lav effekt. Skrudde dessuten opp min 6 år gamle PSU for første gang. Steike ta, der kunne jeg satt potet, for støvet hadde bailla seg sammen til sand og jord (nesten i alle fall)! Fuktige q-tips på viftene gjorde susen. Maskina gikk så det suste etterpå, og støynivået sank betraktelig. Utrolig hor mye luft kan bråke, særlig på skitne vifter.

hjelper ikke om munnstykket er av aldri så mye plast, plast er mer statisk enn metall, skal du støvsuge INNI pc'en må enn gå til anskaffelse av antistatisk munstykke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...