handuet Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Hei! Vet ikke om dette innlegget hører hjemme her på forumet i det hele tatt, siden det er et software-problem, men jeg fant ikke noe annet sted å poste den. Det som har skjedd var at jeg for tusende gang prøvde å fullføre Mandrake Linux-installasjonen (den frøs nemlig på tilsynelatende tilfeldige steder de første 999 gangene). Denne gangen virket det som at det fungerte, og jeg fikk beskjed om å starte på nytt. Da jeg gjorde det kom jeg ikke forbi de to første startup-skjermene (på slutten av nr2 ble skjermen fylt av 9-tall). Jeg fikk altså ikke startet noen OS, hverken Linux eller Windows. Siden jeg en stund har lett etter en unnskyldning for å legge inn XP på nytt, så startet jeg på det. Men win-installeren fant ingen HD! Hva gjør jeg nå? Vet noen om noen verktøy jeg kan bruke for å "finne" HD'en igjen? All hjelp mottas med STOR takk! /Hans Olav Lenke til kommentar
supernapa Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 XP er jo 100 ganger bedre enn Linux Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 (endret) XP er jo 100 ganger bedre enn Linux OMFG! Vel... Hvilke feilmeldinger får du opp? Valgte du GRUB eller LILO? Edit: Dette problemet hører vel mer hjemme i Linux-forumet enn hardware og Windows. Endret 25. mars 2004 av Toolshed Lenke til kommentar
handuet Skrevet 25. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2004 Jepp, fant ut at det var et linux-forum etter at jeg hadde postet. GRUB? LILO? Men det bør kanskje legges til at da jeg installerte første gang valgte jeg at installeren skulle lage en ny partisjon i den ledige plassen på win-partisjonen. De neste gangene har jeg brukt denne plassen. Jeg får ingen feilmeldinger når jeg starter maskinen nå. Men på den andre skjermen når jeg starter maskinen, etter "Verifying DMI Pool Data....." Kommer det opp en L etterfulgt av en masse nitall..... Vet ikke om dette er til noen nytte. Jeg trenger egentlig bare noen tips om et verktøy som jeg kan bruke til å få harddisken min tilbake i brukbar stand (helst med alt støffet mitt på D:-partisjonen intakt ) Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Vel... Hvis du trenger dataen på D:\ kjapt, så kan du jo alltids ta harddisken inn i en annen PC med Windows på og hente det derfra. Harddisken er ikke ødelagt. Om du har skrevet over Windows-partisjonene, vet jeg ikke. Det er jo en viss mulighet. GRUB og LILO er boot loadere, og brukes blandt annet for å velge om du skal boote fra Windows eller Linux. Lenke til kommentar
handuet Skrevet 25. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2004 Jeg er klar over at harddisken ikke er ødelagt Som jeg sa i forrige innlegg trenger jeg bare et verktøy som kan gjøre slik at windows-installeren finner HDen igjen. Om det kreves en full reformatering, så kan jeg jo ta med disken til en venn og sikre dataene mine først. Med mindre, som du sa, den partisjonen er blitt skrevet over Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 PC A defekt HDD . PC B Windows med getdataback installert . Kople inn HDD'n fra PC A her og restore data . Det vil funke. ........... Lenke til kommentar
sokk Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 (endret) Mandrake frøs under installasjonen for meg og. Løsningen var å unngå den grafiske installasjonen, og heller gå for den tekstbaserte. Dette gjør du ved hjelp av et par parametere når du booter fra cden. De der tegnene som kommer opp er nok fra bootloaderen som ikke ble helt installert. Prøv å installer i tekstmodus, og håp på det beste . Hvis du vil at windows skal tilbake, så hiver du inn en xp-boot cd eller en win98-disk: xp-boot: velg recovery console fixmbr (for å få en standard MS master boot record) - tror det også er en kommando som kalles fixboot windows 98-bootdisk: fdisk /mbr -> hvis du har windows på disken, så bør den boote nå -- hvis ikke så har du ihvertfall cleanet MBRen. Hvis Windows fremdeles har problemer med å bruke/lese disken så kan du sjekke linken nedenfor. Ps. Du er sikker på at det ikke er en SCSI/SATA/RAID-disk/array som trenger litt spesi drivere for å bli oppdaget under windows sin installasjon? -- som en _siste_ utvei: - ta backup med en form for recovery-program (som anbefalt av syar2003 oppfor) - få tak i knoppix eller en annen live-cd og les litt her: http://www.linuxgazette.com/issue44/tag/38.html Endret 25. mars 2004 av sokk Lenke til kommentar
handuet Skrevet 25. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2004 (endret) Sokk du er genial Det fungerte! Tusen takk for hjelpen! Edit: Det å bruke den tekst-baserte Linux-installeren var det som fungerte, altså. Nå fungerte alle de tingene som ikke fungerte i Linux før også Endret 25. mars 2004 av handuet Lenke til kommentar
The_Lobster Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 Hei! Jeg har samme problem, men har ikke fått det fikset enda. Jeg fikk innstallert både LILO òg GRUB. Så jeg kjørte en fixmbr. Da forsvant begge. Men siden windows fortsatt ikke ville starte, prøvde jeg meg frem med mye i BIOS, endret til slutt rekkefølgen på de to harddiskene, og LILO og GRUB var tilbake igjen (på den andre harddisken). Kjørte fixmbr på denne, men denne gangen forsvant bare LILO, og GRUB ble igjen...?? I tillegg: Warly hos Mandrake sier til meg at jeg skal endre LBA mode i BIOS til enabled, da vil windows funke igjen. Men jeg kan ikke endre den til enabled.. ? Jeg kan bare velge mellom disabled og auto (som den står på).... Sliter villt her... noe tips? Joachim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå