LindaN Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Jeg har tenkt å kjøpe mitt første digitale kamera og er villig til å betale noen tusenlapper for et kamera jeg kan ha en stund. Skal bruke kameraet til å ta (nær-)bilder av min lille datter. Trenger et kamera som starter kjapt, er enkelt å bruke og som tar gode portrettbilder både ute og inne. Har lenge slitt med et kamera som gir røde øyne og har dårlig blits. Har lest endel tester og foreløbig står valget mellom Canon Powershot G5 og Sony Cybershot V1. Er også åpen for andre alternativer. Kommer ikke til å sitte og "fikse" på bildene på PC'en. Vil helst ha bilder jeg kan sende rett til fremkalling... Setter pris på tilbakemelding fra noen som har erfaring med nevnte kameraer. Lenke til kommentar
Kolibri Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Det er veldig smak og behag, og avhengig av hva du er vant til. Jeg har drevet med fotografering mer eller (ofte) mindre som hobby i bortimot 25 år, alltid speilrefleks. Jeg gikk over til digitalt med G3 (som er likt G5 bortsett fra farge og G3 har kun 4M piksler) fordi - jeg trodde det var avansert nok for meg (og det er det forsåvidt) - jeg synes det var litt stivt med 20K for digitalt speilrefleks Kameraet tar veldig bra bilder. Jeg har akkurat vært gjennom manualen en gang til et år i ettertid, og lært meg mer om alt det jeg burde ha lest nøyere uten å gå i detalj her om det. En ren teknisk ting som jeg ikke er fornøyd med - autofokuseringen er til tider upresis. Det kan være meg, men jeg tror jeg har sett noen kommentarer om det andre steder. Her er følgende ting som gjelder alle digitale kameraer (med unntak av digital speilrefleks), og som *jeg* fortsatt ikke har vendt meg til: - treg oppstart (tiden varierer for forskjellige typer kameraer, men er nok den samme). Jeg har mistet endel bilder av barna fordi jeg skulle skru på kameraet først... - lang forsinkelse fra man trykker for å ta bilde til bildet blir tatt. Igjen mistet "øyeblikket" i mange bilder av barna som jo har en tendens til å bevege seg fort... For meg er lang forsinkelse 0.5 sekunder, og jeg var ikke forberedt på dette, etter alltid å ha brukt speilrefleks. Men det gjelder alle kameraer av den typen og jeg tror ikke G5 er så ille i klassen. Vedr. innebygget blitz, så er den OK. Og det er lett å under/overkompensere blitzen, noe som er ganske viktig fordi det å ta gode bilder med blitz er vanskelig. Ad røde øyne, så er det vel en vanlig anti-rødøye ala ekstra blink. Men det blir nå røde øyne av og til, som kan fikses nokså lett på PC. Jeg tar egentlig få blitzbilder, og bruker stort sett ekstern blitz (som jeg hadde fra Canon speilrefleks). Jeg har egentlig sammenlignet lite, men en kamerat fikk en Nikon Coolpix like etter meg, og jeg husker jeg var litt misunnelig i 15 sekunder eller så. G3/G5 er trolig ikke siste skrik lenger. Nokså vanskelig å gi råd: Hvis du egentlig ikke er interessert i detaljer som hvit-balanse justering, over/under kompensasjon av blitz osv. osv. kan du sikkert klare deg med et enklere kamera. Og det hørtes kanskje litt sånn ut, siden du bare vil sende dem rett til fremkalling. Uansett, G3/G5 virker jo veldig bra i Auto modus, og da er det jo bare å trykke i vei. Men det er jeg sikker på at Nikon/Sony i samme klasse også gjør... Hvis du har mye tid, kan du jo kikke litt på www.dpreview.com, der fins mange anmeldelser om digitale kameraer og forum som inneholder mer informasjon en strengt tatt nødvendig, for å si det mildt... Lenke til kommentar
LindaN Skrevet 25. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2004 Takk for tilbakemeldingen :-) Dårlig autofokus har jeg lest om. Treg oppstart og forsinkelse blir nok den største utfordringen når barn skal fotograferes, men det gjelder vel de fleste kameraene, som du sier. Skal ta turen innom web-siden du nevnte. Lenke til kommentar
meifumado Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Heisan et par spørsmål, jeg har tenkt å kjøpe et lærekamera og ser at du kan få dette kameraet til 4000 på fotomagasinet. Er dette et godt kjøp per i dag?, når det gjelder teknologi, ytelse, batteri etc. Eller er det andre nyere kamera som kan tilby bedre ytelser til samme pris ? Tilbudet er hos fotomagasinet....er det en grei forhandler, erfaringer ? Lenke til kommentar
mezz Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Jeg synes absolutt G5'en er et godt kamera for å lære seg fototeknikk på. Nå skal det riktignok nevnes at det er det eneste kompaktkameraet jeg har mye erfaring med, rent bortsett fra opphavets Ixus. Kjøpte G5 etter jula i fjor, og det kan virke litt småavansert til å begynne med. Samtidig testet jeg over en kortere periode Nikon Coolpix 8400 (tror jeg det heter?), og må si meg mer fornøyd med Canons brukervennlighet. Menysystemet var mer intuitivt. Jeg kunne ingenting om lukker og blender, ISO, hvitbalanse, eksponering etc fra før. Men jeg tvang meg selv til å bruke de manuelle programmene på G5'en, og lærte masse! G5 vekket fotogleden, noe som medførte at jeg i dag er lykkelig eier av en Nikon D70. Rent billedmessig er det ingenting å utsette på G5'en. Det har et av de mest lyssterke objektivene i sin klasse, og bildene er knivskarpe. Treg og litt upresis (i dårlig lys m. tele) fokus er nevnt ovenfor her. Men for å slippe unna dette må man vel nesten gå for et speireflekskamera. Batterikapasiteten er meget god. Bedre enn jeg hadde forventet. Var i Jotunheimen en uke i sommer og knipset masse bilder hver eneste dag. Batteriet holdt stand. Anbefaler G5'en! Topp kamera. Lenke til kommentar
P.E.R.J Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Er også åpen for andre alternativer.Hvorfor ikke G6 eller Sony V3(mitt kamera )? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå