Gå til innhold

Støydemping av Chieftech vifteholder

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg et nytt kabinett fra NoiseControl. Så veldig bra ut helt til jeg skulle teste ut støyen fra viftene, forøvrig 80x80 vifter fra papst med 12dB støy. Dette bråka veldig mye mer enn 12 dB og jeg skjønte jo fort at det var de elendige vifteholderne fra Chieftech sin feil. Har sett at andre har hatt problemer med dette, så jeg tenkte at jeg skulle forklare hvordan jeg løste dette ganske enkelt.

Utsyret var:

2mm naturgummimatte

20 mm krymestrømpe

Drill

Kniv

Fil

Varmepistol (eller lighter eller noe som er varmt)

1.

Jeg begynte med å risse opp små trekanter i gummien. Som passer bra i hjørnene. Ca 1x1x1,2 cm (Er ikke så rå på pytagorasregning i hodet :p )

Så brukte jeg et 4,5 mm bor, og lagde små pene hull i trekantene. Så var det bare å skjære ut etter omrisset.

Disse trekantene var det bare å tre på de små "knoppene" som skal passe til viftehulla.

2.

Siden vifta da vil stå litt høyere brukte jeg en fil og fjernet litt av de 2 holderne som klemmer til vifta.

3.

Tilslutt dro jeg krympestrømpe over de 2 holderne og varmet opp disse til de satt som støpt på.

Viftene blir nå litt hardere å få på, men dette spiller ingen stor rolle så lenge det går...

Etter å ha satt viftene tilbake på plass, var nesten all vibrasjonstøyen borte.

Ganske mye enklere enn å begynne å modde voldsomt på kabinettet for å lage andre viftefester.

:thumbup:

Endret av Headmasta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...