Jørgen Sørheim Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Kan noen sende meg adresser i en pm, eller er det også ulovlig? Allehelgens g 6 5016 Bergen Lenke til kommentar
Vannjenta Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Det at det ikke er krise for produsenten om man piratkopirerer adobe og slikt er nok sant. Det er jo ment for professionelt bruk, og ikke hjemmebruk. Om mange nok sitter hjemme og leker med det, og om mange nok studenter bruker det, så tjener de på det på sikt. På en arbeidsplass er man jo nødt å kjøpe lisens, og dermed vil jo arbeidsplassene bli nødt å kjøpe programmet for at arbeidstakerene skal kunne selge prosjekter laget på det. At det ikke finnes studentversjoner av flere programmer enn det allerede gjør er merkelig. Da velger skolene gratisprogrammene isteden, og så lærer studentene seg det... ikke særlig smart. Når jeg blir rik vil jeg nok kjøpe alle spill, frem til da kjøper jeg vel de spillene jeg virkelig har ventet på, og som jeg har råd til... for det føles helt klart bedre. Er som cd'er også. Hjelper ikke å ha mp3 av hele albumet om du virkelig liker artisten, da er det noe spesielt med å ha coveret... og om du piratkopierer så er det jo sjelden du får tak i manualen... Heldigvis får jeg som student det meste gratis, skolen betaler muligens? På universtitetet har man iallfall lovelig tilgang til det meste. Ikke alle programmer, men alle typer programmer. De har ofte et alternativ som det nevnes før her, staroffice og color draw... men det er jo slitsomt når man har konkurrentenes programmer i fingrene da. Lenke til kommentar
oerhört Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 For min del må jeg si, at Boks er definitivt Best. Spesielt de store gamle, den gang man fikk med litt stæsj og slikt. Lenke til kommentar
Vannjenta Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Helt klart en utfordring i kampen mot piratkopiering det ja... ekstra stasj rett og slett. At du får noe ekstra om du kjøper programmet. At det er en hel pakke, hele opplevelsen, helheten... ikke bare filer du kjøper, men et lite stykke kunst... Absolutt en utfordring, som jeg føler bransjen ikke helt tar. Enkelte band er flinke til å lage spennende cover, at det føles godt å ha selve cd'n i hånden... Sats på det materielle, gleden av å eie ting, materielle goder... og justere prisen litt da... tar jo litt tid å piratkopiere også, og tid er jo penger. Men det er helt klart en ond sirkel... Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Kan noen sende meg adresser i en pm, eller er det også ulovlig? Det at du i det hele tatt spør om dette er oppfordring til piratkopiering. Det er nesten som musepekeren beveger seg mor "report"... Da må jeg bare kommentere at dette ikke er noen som helst form for oppfordring til piratkopiering eller hva du nå ville fram til. Har BF originalt, og er veldig fornøyd med det. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Jeg har også BF:V orginalt, men sitter med følelsen av at jeg har blitt litt lurt, pga. forferdelig dårlig manual osv. Helt enig med Vannjenta, hvorfor gjør ikke spill-produsenten seg litt mere flid med programmet de lager?? Hvis man feks i bf:v fikk med seg detaljerte kart, tips og ikke minst brukermanual på hvordan man bruker de forskjellige våpnene/kjøretøyene så hadde ihvertfall de ærlige som kjøper spillet orginalt hatt en liten fordel ovenfor de som har lastet ned spillet ulovlig. Det var mye mer av dette før, husker spesielt F-19 stealth fighter på C64/Amiga, hvor man fikk med en 300-siders manual som fortalte deg ting fra A-Å når det gjaldt å fly, samt kart og ikke minst keyboard-layout som du kunne legge over tastaturet slik at det ble mye lettere å huske kommandoene. (skjønner at akurat dette ikke lar seg gjennomføre nå fordi det finns 1000 foskjellige keyboard), men det virker som om spillprodusentene gjorde langt mer grundigere jobb før enn nå. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 For min del må jeg si, at Boks er definitivt Best. Spesielt de store gamle, den gang man fikk med litt stæsj og slikt. heeelt enig. har tatt godt vare på min c&c original eske Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Er ikke enig i at boks er best. Det er det første som forsvinner når jeg kjøper meg et spill. Ønsker ikke å ha store bokser slengende rundt. Da liker jeg bedre å ha bare coveret til disken liggende. Fungerer bedre! -b- Lenke til kommentar
Vannjenta Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Hjelper ikke med noen boks om det ikke ligger noe oppi og fyller den opp nei... men tenk deg en boks full av stash, i metall kanskje, med cd'n i cover oppi som du kunne ta ut og sette i stativet... Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Sitter å ser i bokhylla mi: Der har jeg half life game of the year edition i en boks på størrelse med en middels liten by i nord norge, mens black & white som også ligger i bokhylla ligger i et lite nett dvd cover størrelse sak, og passer perfekt inn. Vet hva jeg foretrekker :-) Lenke til kommentar
hhhhhhhh Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 For min del må jeg si, at Boks er definitivt Best. Spesielt de store gamle, den gang man fikk med litt stæsj og slikt. Jeg skjønner jo at du prioriterer det. Men får ikke du sponset alt igjennom gamer.no? Jeg forstår godt at folk ikke vil betale flere hundre kroner for,spill, når det er veldig lett tiljengelig gratis. Men jeg sier ikke at dette er rett. De som lager de fantastiske spillene fortjener selvfølgelig penger. Lenke til kommentar
balrog Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Vet ikke om noen har nevt det, men hvis flere utviklerene begynner å bruke den cd/dvd-protectionen som ble brukt på Gangland, og som skal brukes på Toca 2, Starforce proffesional version 3 mener jeg at den het, så kan det nok hende at noen crackere må klø seg veldig lenge i hodet å få snodd seg om kring den. Lenke til kommentar
oerhört Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Jeg skjønner jo at du prioriterer det. Men får ikke du sponset alt igjennom gamer.no? Hehe, her er vi mange om beinet, og slett ikke alt vi omtaler er retail-utgaver. Har fått omtrent 8 retails siden jeg begynte her, mens skapet inneholder ca. 80-90 andre beboksede spill, så tror du skal være litt forsiktig med å trekke slutningene her... Er man spillfanatiker, så er man spillfanatiker. Lenke til kommentar
Tahiro Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Piratversjon av Battlefield ? Hva er vitsen ? Du kan jo ikke spille online uten en valid cdkey. Er multiplayer råkult som BF serien og krever cdkey så vil alle kjøpe det men ikke når det bare gir deg en liten SP opplevelse som max payne ..da ber du om pirvatvirksomhet Lenke til kommentar
oerhört Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Er multiplayer råkult som BF serien og krever cdkey så vil alle kjøpe det men ikke når det bare gir deg en liten SP opplevelse som max payne ..da ber du om pirvatvirksomhet Så hvis enspiller er råkult, så ber du om piratvirksomhet, men hvis flerspiller er råkult så vil alle kjøpe det? Nå får du rulle inn. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Så hvis enspiller er råkult, så ber du om piratvirksomhet, men hvis flerspiller er råkult så vil alle kjøpe det? Nå får du rulle inn. tror det desverre er litt sannhet i dette, fordi vi mennesker (ihvertfall vi menn) er bygd slik at det er "greit" å bryte loven så lene man ikke blir tatt, (mens kvinner har som regel litt høyere moral og ikke bryter loven nettop fordi det IKKE ER lov). Derfor er det ganske trygt å sitte i kjellern sin med piratvare og spille single-player, men så fort du beveger deg mot aktiv spilling mot en "offisiell" server så er sjangsen for å bli "ferska" langt høyere. Synd for spillprodusentene at det skal være slik, noe som resulterer i dårligere og dyrere spill (for oss som fremdeles er ærlige). Derfor kunne et motangrep til dette være å legge med litt mer "hardware" i esken sin, som feks en spillguide i BOKFORM, kart, etc. Lenke til kommentar
Vannjenta Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 (endret) hmm... så hvorfor bryter "vi kvinner" loven? Av mer "fornuftige" grunner? Fordi vi er nødt? uansett er det vel svært få som bryter loven bare for å bryte loven... er vel noe med å følge med i verden og på utviklingen, uten å sulte av den grunn... stort sett et pengespørsmål. ellers burde kanskje bibliotekene bli flinkere til å låne ut pc-spill? DVD'er på biblioteket forhindrer iallfall at jeg kopierer filmer... jeg kan jo låne gratis der, og se dem når jeg vil i løpet av en uke, eventuelt låne den en gang til senere. edit: aha, du mener rett og slett at kvinner ikke piratkopierer... greia er vel at kvinner ikke har like teknisk innsikt, gjennomsnittsmessig i forhold til menn, og at det derfor er mennene som piratkopierer for dem. Endret 27. april 2004 av Vannjenta Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Vannjenta... var ikke meningen å starte noen kjønnsdiskrimineringsdebatt her, i så fall vil den tale til kvinnens fordel, det jeg prøvde å si var at kvinner bryter ikke loven fordi det ikke er lov, mens menn bryter ikke loven fordi dem er redd for å bli tatt. Dette er selvfølgelig veldig generelt, og det finns selvfølgelig mange unntak, men tror dette er grunnen til at det 10. ganger så mange menn som kvinner i fengsel. Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Adobe premiere har du ett billig alternativ til det?pinnacle ol gir ikke de samme mulighetene Har litt problemer med å se for meg hva en 14-17 åring på død og liv skal med Adobe Premiere? Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Helt enig med Vannjenta, hvorfor gjør ikke spill-produsenten seg litt mere flid med programmet de lager?? Hvis man feks i bf:v fikk med seg detaljerte kart, tips og ikke minst brukermanual på hvordan man bruker de forskjellige våpnene/kjøretøyene så hadde ihvertfall de ærlige som kjøper spillet orginalt hatt en liten fordel ovenfor de som har lastet ned spillet ulovlig. Ett ord (ok, 2 da) - Strategy Guide. De tingene du etterlyser finnes i en Strategy Guide som kan kjøpes. Et stort marked for sånne, og det er en genial måte å tyne ekstre penger av et produkt. Brukes veldig mye av de store utgiverne. Som regel er det bare uavhengige utgivere og mindre selskap som fremdeles produserer noenlunde dugandes manualer; de er avhengige av å ha kvalitetsprodukter for å selge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå