Gå til innhold

Når skal DVD-brennere og platene bli billigere ???

Anbefalte innlegg

I disse tider da 150-300Gb harddisk plass ikke er helt unormalt og å kopiere over 50Gb på et LAN er helt normalt. 50.000Mb : 700Mb = Over 70 cd'er.

70 cd'er er ikke mye morro å brenne ut. Det bør snart tenkes litt nytt i disse baner syntes jeg. Etter min mening burde cd-brenneren vært avløst av DVD-brenneren for lenge siden

DVD-brenner for dyrt!

Jeg sjekket hos http://www.psdata.no og http://www.komplett.no Komplett hadde DVD-R plater på 4,7Gb til 99 kr/stk for billigste, de solgte ikke DVD-brennere så det ut som. På PS Data solgte de brennerene Aopen og Pioneer begge til over 5500kr, men her solgte de ikke DVD-R plater, så uansett er tilgangen på dette utstyret noe begrenset fremdeles virker det som.

4700Mb = 99kr

4700Mb : 700Mb = 6,7 ~ 7 cd'er

25pack memorex 24x cd'er = 115kr (i vanlig butikk)

25cd'er x 700Mb = 17.500Mb eller 17,5Gb

D.v.s. med cd'er får du 152Mb pr/kr mot 47Mb på DVD

Altså er DVD 3 ganger så dyrt.Derfor kjøper "ingen" dette. Sammenligner du det samme med en ny WD 120Gb HD får du 43Mb/kr. Så kjøp heller en ny HD.

Er det noen som her testet å bruke 2 raske brennere på en maskin og brenne fra samme hd? Går dette greit?

Dette måtte jo være beste alternativ til å sitte å brenne 70 cd'er enkeltvis. Er det masse knot i Nero for å få til dette ? Jeg vet Nero støtter 32 brennere i samme maskin :smile: Hvordan utarter dette seg? Er det bare å starte programmet to ganger og ha ett program pr brenner ?

Å kjøpe to brennere til ca 1500kr ville nok være det rimeligste når man får tak i så billige cd plater.

Noen som har synspunkter og/eller erfaringer å dele med meg om dette ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-03-27 00:35, Hans Erling skrev:

I disse tider da 150-300Gb harddisk plass ikke er helt unormalt og å kopiere over 50Gb på et LAN er helt normalt.

Hvis du har behov for å flytte så mye data bør du vurdere en ekstern HD med fw eller usb2 interface.

DVD-R er allerede et alternativ, men du vil jo behøve mer enn 10 disker.

Lenke til kommentar

?

Skjønner ikke helt :smile:

Jeg er ute etter å finne en billig og rask måte å kvitte meg med dataene på. Jeg har stor nok HD men er ute etter en raskere måte å bli kvitt data etter et LAN. Som sagt er 50Gb over 70cd'er og det er kjipt å brenne, kanskje 2 cd-brennere kunne vært en ide siden DVD-brennere er dyre både å kjøpe og bruke

(99kr pr plate) regnestykket finner du i første innlegget

Lenke til kommentar

DVD brennerene kommer for seint. all kranglingen med hvilket format som skal brukes har ført til en lang utsettelse, og nå er egentlig DVD blitt for gammelt. 5GB er jo egentlig ikke særlig mye lenger.

tror ikke at DVD brennere kommer til å slå an i det hele tatt. det har nok kommet et nytt og bedre format før prisene på dvd brennere blir skikkelige.

Jeg leser jo stadig om nye typer cd o.l av plexi glass og alle mulige stoffer som skal kunne ta opptil 100GB. kankje det en gang blir virkelighet?

forresten så har jeg lest at DVD produsentene har blitt enige om format, noe som kanskje fører til at dvd-brennerene begynner å komme? (ikke det at jeg tror det)

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-30 01:35, GeeZuZz skrev:

DVD brennerene kommer for seint. all kranglingen med hvilket format som skal brukes har ført til en lang utsettelse, og nå er egentlig DVD blitt for gammelt. 5GB er jo egentlig ikke særlig mye lenger.

tror ikke at DVD brennere kommer til å slå an i det hele tatt. det har nok kommet et nytt og bedre format før prisene på dvd brennere blir skikkelige.

Jeg leser jo stadig om nye typer cd o.l av plexi glass og alle mulige stoffer som skal kunne ta opptil 100GB. kankje det en gang blir virkelighet?

Nå er jo dette spådd og bli et "DVD år" hvor prisene på skrivbare DVD-er og brennerne skal synke drastisk. Brennere ned i 3000kroners klassen og medie til 50-60kr stk

Personlig mener jeg DVD-RW og/eller DVD+RW har gode muligheter til å slå an. Det viktigste momentet er DVD-video. Det blir vanligere og vanligere å få DVD spiller i stua og dermed er også behovet for å kunne kopiere disse DVDene til stedet. DVD-video vil eksistere som standardformat for video i en god stund framover.

Du skriver at et nytt format kommer. En del (men ikke alle) er enige i å satse på Blu-ray. Greit nok, men Blu-ray brennere vil ikke komme (etter planen) før i 2003/2004 og vi vet alle til hvilken pris. Det er naturlig å tro at disse brennerne ikke har akseptabel pris før i 2005, tidligst.

Quote:

En gang i framtiden ja, men alle ting til skifta ut en gang.

Tror DVD brenner har en lys fremtid i møte jeg :smile:

Lenke til kommentar

De har jo allerede falt ganske mye i pris...For meg er det bare DVD+RW som gjelder.De andre er ikke kompatible med "Standalone" DVD'en i stua. Prisen har falt fra 7500 til ca 5000 på 4-5 måneder så det er bare å vente litt til... Platene er for dyre ennå, men sånn var det med CD'en også :smile:

Jeg leste om DVD tekinkken 7-8 år før den kom på markedet..... Blue ray er genialt, men hvis du venter til det er aktuellt finner du alltid et argument for å vente 5 år til....? Kanskje Opticom faktisk greier det de driver med.......masse terabyte på litt "plastikk"?? hehe :smile:

[ Denne Melding var redigert av: drvcd på 2002-03-30 11:28 ]

Lenke til kommentar

Du kunne det, men å bruke penger på en ny HD er ikkje lønnsomt, siden den er bare et LAN party eller to unnå å bli fylt opp... I så fall hadde du endt opp med en drøss HD´er og du hadde vert irritert fordi du ikkje kjøpte DVD+RW med en gang :smile:

Lenke til kommentar

Så nylig at HP lanserte brennere på cebit som støtter både CD-RW og CD+RW, dermed burde formatkrigen være over.

Ser at Komplett selger brennere fra Pioneer til 4000, regner med at HP snart vil være på samme nivå.

Det eneste som mangler nå er CD-R/+R platene til 30kr som jeg mener å ha lest om flere steder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...