Gå til innhold

Minne frekvens på PC2100


atticus

Anbefalte innlegg

Kan være hende jeg tenker helt feil, men jeg spør nå allikevel.

 

Har to TwinMOS PC2100 briker i maskinen.

Går jeg inn på CPU-Z så får jeg opp følgende :

 

Frequency : 120.0 MHz

Hastigheter på 2.5 - 3 - 3 - 7.

 

Stemmer dette ?

 

Hva vil jeg tjene mest på ved å endre på minne instillingene,

eller er det noe å tjene på i det hele tatt ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

120MHz var vell litt lite, i og med at PC2100 er sertifisert for 266MHz.

Dessuten er det litt rart at du har 120MHz på minne, for da regner jeg med at du ikke kjører med noen minne multiplikator eller hva det heter :p

 

Angående timings så lønner det seg å ha lavest mulig, er ikke sikkert minnebrikkene dine klarer mye lavere...Det spørs på hvordan minnebrikker du har...Du kan jo prøve å kjøre litt lavere... f.eks 2.5 - 2 - 2 - 6 .. Det er slik jeg kjører (selv om jeg har dårlig minnebrikke dog..)

Lenke til kommentar

PC2100 ram er sepsifisert for en klokkefrekvens på 133MHz, så 120MHz er litt lite ja. Datahastigheten er 266MHz (dvs dpbbelt så mye som klokkehastigheten) på grunn av Double Data Rate-teknikken.

 

Det er klokkehastigheten timinger (bl.a. CAS latency) regnes ut i fra. F.eks CL2,5 på PC2100-ram gir en latency på 18,75 nanosekunder.

 

Du vil nok tjene på å øke klokkehastigheten på ram'en til det den skal være 120-133MHz, og kan nok tjene litt til på å senke CL til 2,0

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
At minne kjører 1:1 vil si at den er synkron med FSB på hovedkortet ditt.

Og FSB'en min står på 120MHz nå, så da er det ikke rart.

 

Hva er best da ? 4:3 eller Auto ?

4:3 kan bli litt mye med 120MHz FSB. Det betyr at minnet vil gå på 4/3*120MHz = 160MHz. Du kan jo prøve, kanskje med dårligere timinger (høyere CL-tall), så kanskje du er heldig og får det til å virke på den hastigheten. Hvis ikke så anbefaler jeg å beholde den på 1:1 og dermed 120MHz, og kanskje prøve å bedre timingene (sett ned CL til 2)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...