Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Menneskrettighet?

Anbefalte innlegg

Når det gjelder regjeringens holdning er den helt klar. Her er et sitat fra et brev fra "Det Kongelige Nærings- og Handelsdepartement", mottatt 5.12.2003:

"Det vises til epost fra 19. november 2003, vedrørende Regjeringens bredbåndspolitikk. I eposten uttrykker undertegnede en bekymring over likegyldigheten til statlige organer når det gjelder bredbåndsutbygging. Det hevdes videre at det må være et mål at alle husstander får tilbud om en fiber som alternativ til de koppertrådene Telenor fortsatt sprer ut til folket. Til slutt trekkes det paralleller til infrastrukturen for strømforsyning, hvor styring var nødvendig for å få et sikkert el-nett.

Norge har som de fleste andre OECD-land, og i tråd med OECD sine anbefalinger valgt en markedsbasert strategi for bredbåndsutbyggingen. Markedsaktørene skal stå for utbygging av infrastrukturen for elektronisk kommunikasjon, med tilhørende tjenester, og valg av teknologi. Man legger således opp til et positivt mangfold, hvor valg av teknologi og tjenester er tilpasset lokale forutsetninger. Myndighetenes oppgave er å sikre effektiv konkurranse innenfor og mellom ulike teknologiske plattformer.

Per august 2003 var dekningen i privatmarkedet 64%, mens andelen faktisk tilknyttede husstander bare var på 16%. Med bakgrunn i det store gapet mellom tilbud og faktisk etterspørsel etter bredbånd, samt det relativt beskjedne omfanget av gode kapasitetskrevende innholdstjenester er det myndighetenes vurdering at eller innføre la tekniske mål på minimumsbåndbredde, inngå i en bredbåndsstrategi. Utviklingen forsvarer heller ikke en omfattende bruk av offentlige midler i denne omgang.

Med hilsen

Eivind Jahren Kjell Ove Kalhagen" :wow:

Mine kommentarer er som følger:

1) Vi har ikke noen form for utbygging av bredbånd i Norge, med noen få hederlige unntak bl.a. Lyse Energi.

2) Hvordan kan de hevde at dekningen i privatmarkedet er 64%??? Det finnes ikke fibrer fremlagt, med det unntaket jeg nevnte i punkt 1.

3) Er det Telenor som sørger for å dempe etterspørselen etter bredbånd?? De tilbyr jo bare ADSL og ISDN ennå, i år 2004!!!

4) Hvordan kan de si noe om etterspørselen når de ikke har erfaringer? Å trekke erfaringer fra ADSL/ ISDN og videreføre det som god fisk til bredbånd.. er bare Telenor og politikere som kan gjøre!

5) Har lest et sted at EU har antydet at bredbånd er minimum 2 Mbs, for min egen del vil jeg legge til alt over 6 Mbs. Hadde vi hatt bredbånd kunne vi virkelig fått fart på streaming av nyheter og filmer..  :)

Da gjenstår bare å oppfordre alle til å stå sammen mot det massive kundefiendtlige Telenor og politikernes tafatthet.. kanskje de ikke vet helt hva dette betyr????

En kjapp hilsen fra

Asbjørn Nesse

Endret av Asbjørn N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...