Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Menneskrettighet?

Anbefalte innlegg

Hei,

tenkte jeg kunne utøve min frustrasjon på vegne av min fetter.

Sett dere inn i situasjonen; Norge, verdens rikeste land. Bergen, Norges nest største by. 10 minutter fra sentrum (med bil), 5 minutter fra Kokstad (største industriområdet i bergen), 5 minutter gangavstand fra Lagunen (hordalands største shoppingsenter). Og hva er det som er så spesiellt med dette stedet? Nettopp! De leverer ikke bredbånd her. INGEN! Sentralen er ikke utbygd, enda det er uttallige interessenter, samt at det er et gigantisk byggefelt i området rundt sentralen.

Jeg har sendt mail (på vegne av min fetter) rundtomkring til forskjellige bredbåndaktører (tok liksågodt hele listen til ITavisen.no). Fikk svar fra alle med alle slags dumme unskyldninger om å ikke bygge ut.

Jeg tenkte så at jeg kunne starte en underskriftskampanje (med folk som vil ha bredbånd) som er tilknyttet sentralen. Jeg sendte mail til noen av de aktuelle bredbåndsleverandørene, og spurte om et konkret antall interessenter de ville ha før en eventuell utbygging. Det viste seg da at ingen ville fortelle et bestemt antall.

Vi foretar løpende evalueringer av hvor det skal bygges ut, så det skal ikke et bestemt antall interessente til før vi tar sentralen opp til vurdering.

sa de så fint til meg pr. mail.....

Da jeg refererte til artikkelene i ITavisen.no om at vi har Rett til bredbånd, svarte NGT følgende:

"Stortinget har sagt sitt" skriver IT-avisen. Men så lenge Stortinget ikke setter ut ord i handling så hjelper det fint lite hva de sier.

Jeg måtte da "sette ord ut i handling" for NGT, og svarte tilbake:

Må bare kommentere den delen der du sier at Stortinget ikke setter ord til handling; http://www.dagbladet.no/dinside/2004/03/09/392935.html og ikke minst http://www.stortinget.no/inns/200304-133-005.html

Fikk svar tilbake:

NextGenTel AS tar selv avgjørelsen om hvor det skal bygges ut. Vi bygger ut uavhengig av andre aktører.

Dette høres latterlig ut. I følge denne mailen, vil NGT bare drite i hva stortinget sier..

Så, hva mener dere om denne saken? Har min fetter "rett" på bredbånd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:devil: Må bare si stå på !!!!! Kanskje en e-post til NRK "forbrukerinspektørene", og til TV2 Hjelper deg, kan bidra med å sette lys på saken. Send flere e-poster til leverandørene, send med kopi til NRK, og TV2. Har gjor dette i andre tilfeller, og det har fungert bra :yes: .

Kanskje til og med de setter press på leverandørene.

Foreløpig ligger det desverre ikke noe krav før innen utgangen av 2007, så det er foreløpig lite å slå i bordet med annet enn utsiktene til dårlig/negativ omtale i mediene. :wow:

Kanskje noen inlegg til lokalavisene vil hjelpe ?

Uansett, ikke gi opp !!!! Det hjelper å mase !!!!!

:angry:

Lenke til kommentar

Been there, done that! Har stått på venteliste for ADSL i 3 år. Bor 5 minutter fra Trondheim sentrum. Folk 500 meter i alle himmelretninger har ADSL, men ikke akkurat her. NGT har kunnet levere SDSL, til en pris av 1000 kr per mnd. Derfor vle jeg glad da telenor bestemte seg for å bygge ut. Gleden ble ikke midre da de oppgraderte tilbudet. xD. ADSL'n aktiveres 5. april!

Det er bare å vente. Ingen har "rett" til bredbånd. Slik er det bare.Han får pent vente, eventuelt finne seg andre alternativer.

Edit: 2007 står det. Først da kan han klage.

Endret av hazhe
Lenke til kommentar

Menneskerett å ha bredbånd? For noe tull! Bare det at du konfronterer NGT med det du gjorde er jo rett og slett latterlig. Det er ikke NGT sin feil at bredbånd ikke blir prioritert av regjeringen og stortinget, så du kan ikke kreve noe som helst. NGT bestemmer selv, som de selv sa, hvor de skal bygge ut og når. Hvis de skal bygge ut potensielle tapsprosjekt så må de få støtte fra staten. Dette er fortsatt et demokrati sist jeg sjekket, og ikke noe diktatur.

Lenke til kommentar

Selfølgelig. Jeg mente ikke det med rettighet bokstavelig. Derfor det står i anførselstegn.

Men jeg mener det er ganske gale når man ikke kan få bredbånd. Hvis man ser på Sverige & USA, ligger man mange lysår bak hvis vi utvikler oss i samme tempo som vi gjør no.

Lenke til kommentar

Jeg har ventet i 4 år på bredbånd.....og fikk det for 1 uke siden...jeg hadde da sendt 1 million :) mailer til Telenor....2 millioner telefoner til kundeservice...og satt meg på interesselista til telenor og alle de andre 10 millioner ganger....

Ps : Det var kanskje ikke snakk om millioner...men det var jysla masse ihvertfall....

Begynner å lure på om telenor bygget ut sentralen her for å bli kvitt maset mitt :)

Og når de ble kvitt maset mitt så kunne de sikkert sparke 2-3 kundebehandlere.. :thumbs:

STÅ PÅ ikke gi dere før sentralen deres er utbygget!!

Endret av oledole79
Lenke til kommentar
Selfølgelig. Jeg mente ikke det med rettighet bokstavelig. Derfor det står i anførselstegn.

Men jeg mener det er ganske gale når man ikke kan få bredbånd. Hvis man ser på Sverige & USA, ligger man mange lysår bak hvis vi utvikler oss i samme tempo som vi gjør no.

USA er jo laaaaangt laaangt bak når det gjelder bredbånd, mobiltelefoner o.l.

De er ikke i _nærheten_ av å ha samme type dekning som vi har her til lands, så du kan ikke trekke frem USA i denne sammenhengen.

Uansett, det er langt fra noen rettighet å ha bredbånd, men hvis nok mennesker i området hvis interesse så bygger de jo selvfølgelig ut der.

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at vi ligger bak USA, det er klart det er flere som har "bredbånd" der, men tar du i prosent andel i forhold til innbyggertall får du noen helt andre svar. USA springer jo folk fremdeles rundt med sjekk, og må hente lønnen (nettbank? hva er det?!) og det er jo begrensede muligheter for å sende sms f.eks. litt off topic men usa har jo helt latterlig mobil nett grunnet dårlig sammarbeid mellom nettleverandører.

Lenke til kommentar

Med klaging over at du ikke får bredbånd, synes jeg det er smakløst at du henviser til menneskerettigheter i topic. Rent vann og en rettstat, det er viktig. Bredbånd er ingen menneskerettighet!

Dessuten er det vel ikke kommet helt til en ferdig lov enda, denne proposisjonen. Dessuten er det ikke 2007 enda - så du får nok pent smøre deg med tolmodighet.

bfisk

Lenke til kommentar

Vil bare slå fast en ting her: Stortinget kan ikke vedta en lov der de krever at NGT, Bluecom, Telenor eller andre skal bygge ut samtlige sentraler her i landet. Da må de i så fall samtidig bevilge pengene til dette over statsbudsjettet. Ut ifra den satsningen på bredbånd vi har sett fra Stortinget de siste årene så tror jeg aldri det kommer til å skje. Den loven kommer sannsynligvis derfor kun til å bli en papirlov uten noen form for betydning. Idealistene på Stortinget kan mene det godt, men uten statlige bevilgninger i milliardklassen så blir det ikke bredbånd til hele folket.

Jeg støtter selvfølgelig de som sa at bredbånd ikke er en menneskerett. Og jeg mener det er drøssevis av ting som må prioriteres foran bredbånd på statsbudsjettet. Slik situasjonen er nå så finnes det ikke en eneste bredbåndstjeneste på nettet som er så viktig for folk at de må ha bredbånd.

De aller, aller fleste bruker faktisk bredbåndet til å laste ned musikk, video, spill o.l. spesielt med diverse P2P programmer. Uten P2P hadde etterspørselen etter bredbånd vært mye mindre enn den faktisk er i dag. Alle andre bredbåndstjenester på nettet utover P2P er også rene underholdningstjenester. Nesten iallfall.

Man kan jo spørre seg hva det er politikerne mener vi skal bruke bredbåndet til, og jeg kan avsløre at det vet jeg ikke. Og jeg er redd de fleste politikerne heller ikke vet det. De skryter ofte av mulighetene for å hente inn informasjon via internett. Men det kan man da fint klare med en oppringt linje. Det går litt tregere selvfølgelig, men fordelen med raskere surfing som bredbånd gir kan ikke forsvares ut ifra et samfunnsøkonomisk synspunkt per idag. Jeg har iallfall ikke hørt om en eneste bredbåndstjeneste som kan rettferdiggjøre en fullstendig utbygging av ADSL over hele landet.

John D

Endret av Bigfoot25
Lenke til kommentar

Litt interessant at man i fullt alvor vurderer å bruke 15mrd kroner på et OL som skal vare i 2 uker, mens å bruke tilsvarende på en landsomfattende satsning på bredbånd er uaktuelt.

Skulle tro at det var god distriktspolitikk å sørge for at hele landet kom seg på nett på en god og rimelig måte.

Lenke til kommentar
Skulle tro at det var god distriktspolitikk å sørge for at hele landet kom seg på nett på en god og rimelig måte.

Vel, distriktspolitikken de siste 10 årene har hvert reine festtalevirksomheter.

Sentraliseringen har eksplodert og ingen på stortinget bryr seg noe særlig om dette.

ADSL kommer jo til de aller fleste tettsteder i løpet av kort tid og dette er bredbånd nok til at det beroliger myndighetene.

Lenke til kommentar
De aller, aller fleste bruker faktisk bredbåndet til å laste ned musikk, video, spill o.l. spesielt med diverse P2P programmer. Uten P2P hadde etterspørselen etter bredbånd vært mye mindre enn den faktisk er i dag. Alle andre bredbåndstjenester på nettet utover P2P er også rene underholdningstjenester. Nesten iallfall.

Ikke helt korrekt. Mange bruker det til å laste ned med, men hovedpoenget er at man er tilkoblet 24/7 uten å betale noe mer enn om man er tilkoblet 4timer om dagen. Altså ingen tellerskritt.

Om så bredbånd bare hadde vært 64kbits, hadde folk lastet ned like mye - bare fordi det ikke er tellerskritt.

Jeg laster selv ned mye, men det er ikke et "behov", mitt behov er å kunne være på msn/irc 24/7, og i det hele tatt at www.vg.no laster på mindre enn 15 sekunder (noe den ikke gjør med ISDN).

cheers.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Jeg tror du har misforstått Regjeringens innstilling grovt Jallakim.

Det hjelper lite å henvise til sider du åpenbart ikke har lest :) 2007 er ikke dags dato.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar

:roll:

Du må nok foreta en underskriftskampanje, med tlf.nr på de intersserte (+ adr?) slik at de forskjellige aktørene har noe konkret og ta tak i. Jeg tviler på at menneskerettigheter med eller uten gåsetegn bidrar til noe konstruktivt i denne sammenheng.

Det handler om penger, og kan de tjene penger så gjør de det, fort. Så hvis du har gitt dem en "kundeliste" så blir det jo ikke stort enklere eller?

Lenke til kommentar

jeg og en kompis starta en underskriftskampanje i den lille bygda Sandvollan i Inderøy Kommune (N-Trøndelag) og vi fikk inn 153 underskrifter.

Telenor sa at de måtte ha 80 garanterte kunder for å bygge ut. Men vi kunne ikke gi dem noen garanterte, bare 153 potensielle sa vi.

Vi sendte lista inn til telenor og hørte ikke noe mer i fra dem, men plutselig en dag fikk jeg en mail om at sentralen var planlagt utbygd 30.06.04 ;)

....start en underskriftskampanje du. Er du ekstra smart årdner du det slik at folk kan krysse på om de er garanterte kunder eller bare interesserte.

Lenke til kommentar
Du må nok foreta en underskriftskampanje, med tlf.nr på de intersserte (+ adr?) slik at de forskjellige aktørene har noe konkret og ta tak i.

Helt riktig. Hvis ikke det er tilstrekkelig med kunder slik at driften kan lønne seg så blir det ingen utbygging. Da må i så fall staten ut med enorme beløp, og det kommer jo ikke til å skje. Det står i loven at det skal bevilges penger, men jeg tror ikke de har foretatt noen god analyse på hvor mye en slik utbygging vil koste.

Staten har ikke et eget selskap som kan ta seg av denne utgyggingen, og de har heller ikke mulighet til å tvinge andre aktører til å bygge ut og drifte anlegg. Selv om vi hadde skrevet 2007 i dag så ville du neppe nådd frem med noe krav på bredbånd. Denne loven er et glimrende eksempel på at politikerne vedtar mer enn de kan stå for.

Når vi skriver 2007 så kommer det til å bli ramaskrik fra de som ikke har fått bredbånd, men staten kommer garantert til å sno seg unna på et vis. Overalt i både det offentlige og det private så kutter man nemlig stadig i virksomheter som ikke er lønnsomme. Og da snakker vi til og med om nødvendige sosiale tjenester som hjemmehjelp og sykehjemsplasser. Jeg kan derfor ikke fatte og begripe at de plutselig skulle anse bredbånd for å være så viktig at de vil sponse en haug med tapsprosjekter over hele landet. Å tro noe annet er ufattelig naivt.

Loven beskriver dessverre kun en utopi. Hvis man bor så langt uti allfarvei at det ikke er mulig å drive lønnsomt der så må man enten flytte, eller leve med at man ikke kan få bredbånd. I beste fall så kan kanskje kommunene nå frem med et krav om at alle kommunesentrene skal ha bredbånd. Men ikke enhver innbygger - det kommer ikke til å skje. Ikke på statens regning iallfall.

Jeg kommer ikke til å ha sympati for folk som syter over at det ikke bygges ut bredbånd på den fjellknausen der de bor. Det er mye annet man heller bør bruke pengene på her i landet.

John D

Lenke til kommentar

desverre er mange sentraler ikke klar for utbygging selv i tettbebygde strøk.

Plassen du referer til ligger bare 2-3 min kjøring fra NGT sitt hk og det er synd at sentralen ikke er utbygget. Desverre får man ofte tilbakemelding om at sentralen er gammel og det krever omfattende ombygging til for at sentralen skal bli klargjort for bredbånd. Dette er vel telenor sin feil og den gidder ikke bry seg, pga kostnadene for en slik ombygging. Har sett lignede tilfelle med sentralen i Kjøkkelvik ved Loddefjord der du bare kan få bredbånd gjennom kabeltvsystemet til Ja gjett Telenor Avidi.

lykke til å håper du får mange underskrifter om håper du får satt et stort press på utbyggerene. Er det noen du skal presse her så må det være Telenor. dem må klargjøre sentralen slikl at alle andre aktører kan slippe til med utstyret sitt og bredband kan komme ut..

Har du sjekket alle aktører. Tips er å sjekke aktører som ikke baserer seg på adsl men prøv dem som går andre veier som radiolink kabel strømnett fiber m.m.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...